تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟ بورس جذاب شد | نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه رفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش ۳۴ درصدی مبادلات تجاری ایران و افغانستان در مهرماه

  • کد خبر: ۱۳۷۹۰۸
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
افزایش ۳۴ درصدی مبادلات تجاری ایران و افغانستان در مهرماه
معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی از انعقاد یک تفاهم ۴۷ بندی با والی هرات خبر داد و گفت: مهم‌ترین بند این توافق مربوط به تسهیل حمل و نقل ترانزیتی از پایانه مرزی دوغارون است. در ابتدای سال میزان تردد‌ها در مرز به ۳۰۰ تریلی در روز کاهش پیدا کرده بود واکنون این عدد به ۶۰۰ تریلی در روز رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ابولفضل چمندی، معاون امورهماهنگی اقتصادی استانداری در نشست با اصحاب رسانه به ارائه آخرین گزارش‌ها از اقدامات در حوزه دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی استان پرداخت و گفت: سیاست توسعه روابط منطقه‌ای با همسایگان و اتصال کریدورترانزیتی شمال، جنوب و آسیای میانه از سیاست‌های مورد تاکید دولت سیزدهم و رئیس جمهور محترم است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: حضور رئیس جمهور در کشور‌های آسیای میانه و عضویت در پیمان شانگ‌های نشان دهنده همین سیاست گذاری است. جلسات دکتر رئیسی با رئیس جمهور ترکمنستان منجر به حل شدن مشکلات مرزی ما با این کشور و باز شدن دروازه‌های آسیای میانه به روی ما و بی اثر شدن تحریم‌ها شده است.

چمندی با اشاره به تحولات افغانستان در سال گذشته گفت: تحولات افغانستان همه را غافلگیر کرد و تجارت  خارجی استان را تحت تاثیر قرار داد. دولت برای ترمیم روابط با این کشور تلاش کرد از این رو رفت و آمد‌هایی در سطح وزرا بین دو کشور اتفاق افتاد و ما در خراسان رضوی نیز از این اتفاقات استقبال کردیم.

کاهش ۲۴ درصدی تراز تجاری خراسان رضوی با افغانستان در ۸ ماهه ۱۴۰۱

وی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس مشترک اقتصادی هیئت‌های هرات و خراسان رضوی در ابتای آذر ماه گفت: در این رویداد که با سرپرستی بنده به عنوان رئیس هیئت اقتصادی استان با آقای اسلام جار والی هرات و مدیران اقتصادی این ولایت جلسات متعددی را طی ۳ روز داشتیم که منجر به تفاهمی با ۴۷ بند شد.

 معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خراسان رضوی در خصوص مفاد این تفاهم نامه توضیح داد: مهم‌ترین مسئله در این تفاهم، تسهیل حمل و نقل در مرز دوغارون بود. تردد تریلی‌ها در این پایانه مرزی در ماه‌های ابتدایی سال به کمتر از ۳۰۰ دستگاه رسیده بود که اکنون توافق کردیم روزانه تا ۱۲۰۰ دستگاه افزایش یابد و اکنون نیز این آمار روزانه حدود ۶۰۰ تریلی است.

چمندی با اشاره به آمار ۸ ماه تجارت با افغانستان گفت: در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته بلحاظ ارزشی تراز تجارت با افغانستان ۲۴ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش آمار به دلیل تحولات افغانستان و کاهش تراز تجاری در ماه‌های نخست سال است که اکنون در حال جبران هستیم به عنوان مثال در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد صادرات به افغانستان داشتیم. از این رو امیدواریم تا پایان سال بلحاظ روابط تجاری با افغانستان وضعیت ماه‌های نخست سال را جبران کنیم.

تعیین نماینده ویژه والی هرات و استاندار خراسان رضوی در مرز دوغارون

وی با اشاره به تفاهم درباره تعیین نماینده ویژه از سوی والی هرات و استاندار خراسان رضوی در مرز دوغارون نیز گفت: برای تسهیل بیشتری رفت و آمد‌ها در مرز دوغارون و حل مشکلات احتمالی قرار بر این شد که والی هرات و استاندار خراسان رضوی نماینده‌های ویژه‌ای را در مرز دوغارون تعیین کنند. از سوی استاندار محترم نیز فرماندار تایباد برای این کار تعیین شدند.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به سوتفاهم‌هایی درباره مسئله صادرات سوخت به افغانستان نیز گفت: ما به افغانستان هیدرو کربن صادر می‌کنیم، اما تجار افغانستان با تغییر اسناد، هیدورکربن را به عنوان گازوئیل و بنزین وارد کشورشان میکنند و این مسئله موجب سوتفاهم‌هایی میان دو کشور شده است. از این رو توافق شده که گمرکات خراسان رضوی، اسناد لازم در این باره را در اختیار افغانستان بگذارند که سوتفاهم رفع بشود.

چمندی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی کشاورزی میان استان خراسان رضوی و هرات برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: مسله بعدی تولید داخلی است افغانستان است. اکنون زمان صادر کردن خطوط تولید است. کشور‌های توسعه یافته نظیر آلمان نیز همین کار را میکنند، چون ارزش افزوده بالایی دارد. از سوی دیگر پیشرفت و امنیت افغانستان، پیشرفت و امنیت خراسان رضوی و ایران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->