تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

نیروهای امنیتی افغانستان که توسط انگلیس آموزش دیده بودند به روسیه می‌پیوندند

  • کد خبر: ۱۳۸۱۴۶
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
نیروهای امنیتی افغانستان که توسط انگلیس آموزش دیده بودند به روسیه می‌پیوندند
روزنامه تلگراف افشا کرد، جاسوس‌های افغان که توسط انگلیس آموزش دیده‌اند به خاطر ناکامی لندن در تضمین جابجایی و اسکان آنها در انگلیس پس از روی کار آمدن طالبان در سال گذشته میلادی، در حال پیوستن به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روزنامه تلگراف در این باره نوشت که افسران سابق اطلاعات افغانستان پیشنهاداتی درباره پاداش‌های نقدی ۱۰ هزار دلاری و حقوق ماهانه برای پیوستن به جنگ روسیه در اوکراین دریافت می‌کنند و برای خانواده‌هایشان نیز تامین منزل و امنیت در روسیه پیشنهاد شده است.

بسیاری از اعضای سابق اداره امنیت ملی افغانستان این پیشنهاد را قبول می‌کنند چرا که احساس می‌کنند از سوی انگلیس و دیگر کشورهای غربی که در جریان جنگ در افغانستان آنها را استخدام کرده بودند، فراموش و طرد شده‌اند.

یکی از این افسران سابق با اسم مستعار حمید با نیروهای ویژه انگلیس در عملیات‌های مقابله با تروریسم علیه اهداف طالبان و داعش کار می‌کرد.

وی در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه تلگراف از مکانی امن گفت:‌ برنامه‌ها و اهداف این عملیات‌ها توسط ارتش انگلیس تعیین می‌شدند و ما براساس آنها عمل می‌کردیم.

این افسر سابق افزود: مقامات سابق ارتش افغانستان برای شرکت در جنگ اوکراین استخدام می‌شوند. من این را یک برنامه بسیار خطرناک می‌بینم چرا که این مقامات نظامی جزء آموزش‌دیده‌ترین مقامات در جهان هستند.

حمید افزود: در سپتامبر سال جاری میلادی حدود ۲۷۰ تن از مقامات سابق اداره امنیت ملی افغانستان و خانواده‌هایشان این کشور را با پیشنهاد حقوق ماهیانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار و دریافت ۳۰۰۰ دلار برای هر کودک زیر ۱۸ سال و دریافت حق شهروندی روسیه ترک کردند.

یکی از فرماندهان ارشد سابق ناتو گفت: به عنوان بخشی از تلاش وزارت دفاع برای تخلیه افغان‌های واجد شرایط از کابل، تعدادی از اعضای اداره امنیت ملی افغانستان که همکاری نزدیکی با انگلیس داشتند، از این کشور خارج شده اما باقی به رغم این حقیقت که درخواست داده بودند و واجد شرایط بودند، نادیده گرفته شدند.

سیاست دولت لندن موسوم به "سیاست کمک و اسکان افغان‌ها" قصد دارد به اتباع افغان که با آژانس‌های اطلاعاتی و نیروهای انگلیسی در افغانستان کار می‌کردند، کمک کند. این اقدام می‌تواند شامل پیشنهاد اسکان در انگلیس مشروط به معیارهای واجد شرایط بودن وزارت دفاع و تأیید وزارت کشور باشد.   

براساس این سیاست و برنامه اسکان مجدد اتباع افغان، بیش از ۲۰ هزار تن در انگلیس اسکان داده شده‌اند. با این حال، بسیاری از افغان‌هایی که مدعی هستند برای دولت انگلیس در افغانستان کار کرده‌اند، جا مانده‌اند و از این تاخیرهای طولانی در تایید درخواست‌هایشان شکایت کرده‌اند.

به دنبال روی کار آمدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ میلادی، بسیاری از افسران سابق اداره امنیت ملی افغانستان که اکثرا توسط آژانس‌های اطلاعاتی غربی آموزش دیده بودند، کشته و با مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

حمید گفت: بسیاری از افسران اداره امنیت ملی افغانستان از این توافق میان طالبان و مسکو که به آنها اجازه می‌دهد جان خود را برداشته و از این کشور فرار کنند حتی اگر به این معنی باشد که دیگر نمی‌توانند با خانواده هایشان به افغانستان بازگردند، سود برده‌اند.

وی افزود: وقتی شما و خانواده‌تان نیازمند باشید، و شما مهارت های لازم را نیز داشته باشید، به دنبال فرصت می‌گردید. به نظر من این موضوع بسیار خطرناکی است.

مقامات مسکو ارزیابی‌های هر درخواست را توسط سفارت روسیه در کابل انجام می‌دهند.

حمید گفت: مقامات روسیه بررسی می‌کنند که هر فرد چه آموزش‌هایی دیده است و در چه حوزه‌ای می‌تواند به بهترین نحو خدمت کند. براساس این ارزیابی‌ها، به آنها سمت‌های مختلف پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: من از دولت انگلیس می‌خواهم تا به روند پذیرش مقامات نظامی سابق دولت افغانستان سرعت ببخشد. من همچنین به آنها می‌گویم که این شانس را به روسیه ندهید که از این فرصت برای بکار بستن آموزش‌ها و تکنیک‌هایی که از انگلیس منتقل شده، استفاده کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->