کاربران توئیتر در درآمد تبلیغاتی این شبکه اجتماعی سهیم می‌شوند تریلری جدید از گیم‌پلی ریمیک Resident Evil 4 لباس خواب، شلوار جین، جوراب و سایر لباس‌ها را چه زمانی باید بشوییم؟ + توصیه‌های کارشناسی برنامه‌های بیل گیتس مقابل برنامه‌های ایلان ماسک | سرمایه برای ساخت واکسن یا سفر به مریخ؟ کدام سیاره منظومه شمسی بیشترین تعداد قمر را دارد؟ ۱۰۰ گیگ اینترنت هدیه به پدرانی که روز پدر صاحب فرزند شدند پاکستان، ویکی‌پدیا را فیلتر کرد ایتا و بله به هم وصل شدند از اولین آپدیت تلگرام در سال ۲۰۲۳ چه می‌دانیم؟ آیا تیک آبی اینستاگرام پولی می‌شود؟ نکاتی که هنگام خرید گوشی اندرویدی باید در نظر گرفت میزان فروش آیفون افت کرد توئیتر ایلان ماسک خصوصی شد! زارع پور: دلیل اختلال اینترنت در هفته گذشته حمله سایبری بوده است مشخصات لپ‌تاپ‌ گلکسی بوک ۳ | پرچمدار قدرتمند سامسونگ گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ رونمایی شد آیا اپل برنامه‌های همراه بانک را برای کاربران ایرانی آیفون از کار انداخته است؟! هدایای ویژه ایرانسل به مناسبت دهه فجر + روش فعالسازی بنیانگذاران اینستاگرام یک شبکه اجتماعی جدید برای خواندن اخبار معرفی کردند آیا هوش مصنوعی Chat GPT گوگل را نابود خواهد کرد؟
خبر فوری

سخنان رهبری درباره تولید علم، پیشرفت فناوری، اقتدار علمی و نهضت نرم افزاری | به مناسبت هفته پژوهش و فناوری

  • کد خبر: ۱۳۸۳۴۵
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
سخنان رهبری درباره تولید علم، پیشرفت فناوری، اقتدار علمی و نهضت نرم افزاری | به مناسبت هفته پژوهش و فناوری
تولید علم و پیشرفت فناوری همواره از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده است و حداقل در یک دهه اخیر با تأکید فراوان بر تولید دانش‌بنیان در نام‌گذراری سال‌ها مسیر اقتصادی کشور را به سمت علم و فناوری برده‌اند. در ادامه گزیده‌ای از سخنان رهبری درباره این موضوعات را می‌خوانید.

به گزارش شهرآرانیوز - تولید علم و پیشرفت فناوری همواره از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده است و حداقل در یک دهه اخیر با تأکید فراوان بر تولید دانش‌بنیان در نام‌گذراری سال‌ها مسیر اقتصادی کشور را به سمت علم و فناوری برده‌اند. در ادامه گزیده‌ای از سخنان رهبری درباره این موضوعات را می‌خوانید. 

یک چالش دیگر در مورد دانشگاه این بود که انقلاب به دانشگاه نگاه می‌کرد به‌عنوان مرکز تولید علم، مرکز رشد علم، برای اینکه بتوانند علم را پیش ببرند ــ اوّل یاد بگیرند، بعد تولید کنند و پیش ببرند ــ تا با دانش، اقتدار ملّی را تأمین بکنند. چون دانش و علم، به یک ملّت و به یک کشور اقتدار می‌دهد، قدرت می‌دهد؛ نظر انقلاب این بود. نگاه آن جریان واپسگرا و ضدّانقلاب مطلقا چنین چیزی نبود؛ این‌ها از دانشگاه این توقّع را نداشتند که خود دانشگاه بیاید تولید علم بکند؛ نه، آن‌ها می‌خواستند که دانشگاه‌های ما ــ نه فقط دانشگاه کشور ما؛ کشور‌های هدف ــ پس‌مانده‌های دانش غربی را فرابگیرند و در واقع آن متاع ازکارافتاده‌ی بی‌فایده یا کم‌فایده را یاد بگیرند و دستشان از تولید علم کوتاه باشد. یعنی واقعاً علم، به معنای واقعی کلمه پیشرفت و توسعه‌ای در این کشور‌ها پیدا نکند؛ هدفِ این‌ها این بود. هر حرکتِ علمیِ نوآورانه در هر بخشی، در این کشور‌ها مورد سرکوب قرار گرفته. این‌ها واقعیّات است، این‌ها ادّعا نیست، این‌ها اتّفاقاتی است که افتاده. خب، این هم یک چالش بود. آن‌ها می‌خواستند «دانشمندِ مصرفی» و «جامعه‌ مصرفی» تولید کنند با دانشگاه. «دانشمند مصرفی» یعنی آن کسی که مصرف‌کننده‌ دانش غربی است، آن هم نه دانش پیشرفته، [بلکه] دانش عقب‌افتاده، دانش منسوخ‌شده. «جامعه‌ مصرفی» یعنی همین دانشمندِ تحصیل‌کرده‌ مصرفی وقتی می‌آید در جامعه، وقتی مدیریّت را به عهده می‌گیرد و مانند این‌ها، یک جامعه‌ مصرفی به وجود می‌آورد، بازار مصرف محصولات غربی تولید می‌کند. هدف از دانشگاه این بود؛ نگاه به دانشگاه چنین نگاهی بود. (۱۴۰۱/۰۲/۰۶)

این استعدادی که امروز شما در کشور می‌بینید، امروز که پدید نیامده؛ این استعداد ایرانی، یک چیز طبیعی است؛ چرا این همه تولید علم پیش از انقلاب نبود؟ چرا این همه حرکت علمی پیش از انقلاب نبود؟ حالا یک آماری به من دادند، من دیگر یادداشت نکردم که بگویم، چیز عجیب و غریبی است؛ تولید علمی در دانشگاه‌های کشور را ــ مثل دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه شیراز ــ مشخّص کرده‌اند که چند درصد آن مال قبل از انقلاب است، چند درصد مال بعد از انقلاب است؛ حیرت‌آور است. انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیّت تفکّر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و پیش برد؛ تا اینجا رسانده، به اوج هم ان‌شاءالله خواهد رساند، جهشهایی خواهیم داشت؛ ما هنوز اوّل راهیم. (۱۳۹۸/۰۷/۱۷)

قدرتهای استعمارگر، قدرتهای متجاوز و سلطه‌گر که حیاتشان به سلطه‌ی بر ضعفا است، نمیتوانند ببینند که یک کشوری در یک موقعیّت حسّاسی مثل موقعیّت کشور ما، خودش را از ضعف نجات بدهد و به قوّت و قدرت برسد؛ مایه‌ی نگرانیِ آنها است. اینها خیلی راحت موفّقیّتها و پیشرفتها را ندیده میگیرند و بعضی [افراد] هم واقعاً فراموش میکنند. من از آن کسانی که یا آن استادی که به ما خبر میرسد، گزارش میرسد که مثلاً سر کلاس یا در برخورد با مجموعه‌ی دانشجویی یأس‌ْآور حرف میزند، واقعاً تعجّب میکنم که چطور اینها موفّقیّتهای کشور را ندیده میگیرند! این پیشرفت عظیم علمی، این حرکت علمی‌ای که بخصوص در دو دهه‌ی اخیر -در حدود هفده هجده سال اخیر، از اوایل دهه‌ی ۸۰- در کشور به وجود آمده و سهم ایران را در تولید علم در دنیا چقدر بالا برده، و توانایی‌های عملی را جلوی چشم همه قرار داده، می‌بینند، در عین حال آن دمدمه(۶) و وسوسه‌ی یأس‌آفرین در آنها اثر میگذارد! [این] مایه‌ی تعجّب است. (۱۳۹۸/۰۳/۰۸)

در دانشگاه باید هم عالِم تولید بشود، هم علم تولید بشود، هم عِالم و علم جهت درست پیدا کند؛ این سه نکته‌‌ی اساسی در دانشگاه باید باشد. تربیت عالِم که من از آن تعبیر میکنم به تولید عالم، و تولید علم که همان چیزی است که سالها است تکرار میکنیم؛ یعنی خطوط مرزیِ علم را شکستن و جلو رفتن که این کاری است که ما در کشورمان هنوز نتوانسته‌ایم آن‌چنان‌‌که شایسته‌ی نظام جمهوری اسلامی است به آن برسیم؛ البتّه کارهایی شده، لکن عقبیم. باید بتوانیم از لحاظ علمی جلو برویم؛ وقتی علم جلو رفت، آن‌وقت فنّاوری هم جلو میرود؛ وقتی فنّاوری جلو رفت، تأثیر در زندگی میگذارد؛ وقتی فنّاوری جلو رفت، در دنیا چشمها به شما متوجّه میشود و احساس نیاز میکنند؛ در زندگی انسانها تأثیر میگذارید؛ اینها مسائل بسیار مهمّی است. تکیه‌ی بنده بر روی علم و فنّاوری و مانند اینها که همیشه میگویم، به‌خاطر این است؛ اینها فراموش نشود.  (۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله‌ی علم و مسئله‌ی فنّاوری، بشود مسئله‌ی مطرح کشور. (۱۳۹۵/۰۶/۰۳)

اینکه ما روی علم و فنّاوری تکیه میکنیم، فقط به خاطر این نیست که میخواهیم نِصاب علمی خودمان را بالا ببریم؛ پیشرفت علم و فنّاوری به پیشرفت اقتصاد کمک میکند؛ بنگاه‌هایی که دانش‌بنیان هستند میتوانند به اقتصاد ملّی کمک کنند. (۱۳۹۴/۰۱/۰۱)

تولید علم را که ما عرض کردیم، با تولید مقاله نباید اشتباه کرد. آمارهایى که میدهند، مقاله‌هایى که منتشر شده، مقاله‌هاى علمى و بعضاً باارزش و مرجع که در دنیا جنبه‌ى مرجع پیدا کرده، این چیز خوبى است، چیز باارزشى است امّا این همه‌ى قضیّه نیست؛ اوّلاً بایستى مقاله‌ها به ثبت ابداع بینجامد، ثانیاً باید مقاله‌ها ناظر به نیازهاى درونى کشور باشد؛ این را باید هم دانشگاه‌ها، هم دستگاه‌هاى مراکز تحقیقاتى و علمى دنبال بکنند؛ روى این باید تکیه کرد. (۱۳۹۳/۰۷/۳۰)

سیاست‌های کلی علم و فناوری (نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری)
۱- جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان با تأکید بر:
۱-۱- تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی.
۲-۱- ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام.
۳-۱- توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی.
۴-۱- تحول و ارتقاء علوم انسانی بویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با: تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی و ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی مربوط.
۵-۱- دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه. (
۱۳۹۳/۰۶/۲۹)

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
تست آنلاین کرونا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}