آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب
سرخط خبرها

زخم پرستارنما‌ها بر تن سلامت مردم

  • کد خبر: ۱۳۹۰۶۹
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
زخم پرستارنما‌ها بر تن سلامت مردم
در مشهد از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ برخورد قانونی با مراکز مجاز و غیرمجاز خدمات پرستاری در خانه صورت گرفته است.

سعیده آل‌ابراهیم  | شهرآرانیوز؛ به‌نوعی بازوی کمکی کادر درمان هستند؛ به‌جای بیمارستان در خانه بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و با جلوگیری از ورود برخی بیماران به بیمارستان‌ها، از بار مسئولیت پرستاران در بیمارستان‌ها می‌‎کاهند. اگر کارشان روی اساس و با مجوز باشد، دانشگاه علوم‌پزشکی نه‌تن‌ها کارشان را تأیید، بلکه از آن استقبال هم می‌کند. به‌گفته محسن گچ‌پزان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری مشهد: «میانگین نسبت تخت به پرستار در کشور ۱.۸ درصد است، یعنی اگر یک بیمارستان ۱۰۰ تخت دارد، باید ۱۸۰ پرستار داشته باشد؛ درحالی‌که میانگین مشهد ۰.۹ تا یک درصد است.»

با وجود این کمبود پرستار که گویا هر روز بیشتر از روز قبل تشدید می‌شود، به نظر می‌رسد حضور مراکز خدمات پرستاری در منزل بتواند کمی خلأ موجود را پر کند. اما چالش زمانی است که مراکزی به‌شکل چراغ‌خاموش خودشان را به‌عنوان مرکز خدمات پرستاری در منزل جا می‌زنند. در این صورت، ممکن است کمترین عواقب آن هزینه گران خدمت درمانی برای خانواده باشد و شاید بیشترین آسیب، سلامت افراد را نشانه بگیرد که دیگر برگشت‌ناپذیر است.

«توسعه مراکز خدمات پرستاری در منزل به‌دلیل حرکت جامعه به‌سمت سالمندی ضروری است، زیرا به‌ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک مرکز خدمات پرستاری ایجاد و مراکز تخصصی‌تر شود.» این بخشی از صحبت رضا رستگار، رئیس انجمن صنفی مدیران مراکز خدمات پرستاری در منزل، است که از اهمیت این مراکز و لزوم افزایش شمار آن‌ها حکایت می‌کند. بنابراین، باید نظارت به‌صورتی باشد که راه نفوذی برای پرستارنما‌ها و فعالیت بدون مجوز نباشد.

۶۰ مرکز فعال در مشهد

به‌گفته مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، از ابتدای امسال تاکنون، بیش از بیست برخورد قانونی با پرستارنما‌ها و مراکز غیرقانونی خدمات پرستاری در منزل در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد صورت گرفته که البته بیشتر این موارد مربوط به مشهد است و معمولا موارد مرتبط با شهرستان‌ها با تذکر و هشدار حل می‌شود.

امیررضا صالح‌مقدم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، از فعالیت صد مرکز خدمات پرستاری در منزل در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خبر داد که از این تعداد شصت مرکز در مشهد فعال است.
او بیان کرد: از بیست برخورد قانونی، پنج مورد به مراکزی مربوط بود که با وجود مجوز، تخلف کرده بودند که به دو مهروموم منجر شد و سه مورد دیگر تذکر دریافت کردند و با تعهدنامه شیوه کار خود را اصلاح کردند. ضمن اینکه بقیه، مداخله‌گر‌های بدون مجوز بودند.

از تعرفه زیاد تا پرستار تحصیل‌نکرده

صالح‌مقدم با بیان اینکه در حوزه مراکز غیرمجاز خدمات پرستاری در منزل یا پرستارنما‌ها پرونده بلاتکلیف نداریم، ادامه داد: بیشترین میزان تخلفات مربوط به اعزام نفراتی است که پرستار تحصیل‌کرده دانشگاهی نیستند یا تعرفه‌های بیشتری دریافت می‌کنند، زیرا بعضی از این مراکز معتقدند تعرفه‌هایی که به آن‌ها ارائه می‌شود، به‌روز و پاسخگوی تأمین هزینه‌های آن‌ها نیست.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه ۱۹۱ و اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد آماده ثبت شکایت مردمی از این مراکز هستند، گفت: اگر نیروی انسانی بیشتری داشتیم، می‌توانستیم دامنه نظارتمان را بیشتر کنیم، اما با وجود محدودیت‌ها، بازهم به‌شکل بیست‌و‌چهارساعته کنترل و نظارت را حتی به‌صورت نامحسوس انجام می‌دهیم. در صورتی که مردم به خدمت نیاز دارند، از وبگاه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد یا بیمارستان مدنظر فهرست مراکز تأییدشده خدمات پرستاری در منزل را دریافت کنند. به‌گفته او، در شیوه‌نامه این مراکز اعلام شده است که فقط پرستاران تحصیل‌کرده و دست کم دارای مدرک کارشناسی پرستاری اجازه دارند خدمات مشروح در قانون را در منازل به بیماران ارائه دهند.
صالح‌مقدم اظهار کرد: یک سامانه جامع نظارت داریم که همه باید مراکز همه مأموریت‌های خود را در آن ثبت کنند که یک روش کنترلی است.

رایزنی برای پوشش بیمه‌ای

او با بیان اینکه هنوز پوشش بیمه‌‎ای برای این خدمات انجام نشده است، اظهار کرد: البته از طریق وزارتخانه و شورای‌عالی بیمه سلامت رایزنی‌های خیلی جدی درحال انجام است، زیرا معتقدیم هر قدر این مراکز فعالیت کنند، بار مراجعه به مراکز درمانی کمتر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->