برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان

  • کد خبر: ۱۳۹۱۶۲
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان
برای اغلب خریداران انواع ماشینی، چند شانه بودن، تبدیل به معیاری تمام عیار شده و این سنجش، صد البته که به جا و دقیق هم است.

گزارش آگهی

فرش کاشان، یک اتفاق در دنیای فرش ایران بود؛ اتفاقی نادر در پهنه صنعت و هنر و فرهنگ ما. چه در آن گذشته‌های دور که در خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک گِلی، دارها برپا بود و تار و پودها به هم پیوند می‌خورد و چه در روزگارِ معاصر که ماشین‌های تمام اتوماتیک آمدند تا این بار، صنعتی‌ترین جنبه فرهنگ و هنر ما را به مردم ایران و جهان عرضه کنند. دستباف یا ماشینی تفاوتی نمی‌کرد؛ در تمام دوران‌ها آنچه هویدا بود، قدر و ارزش هنر فرش کاشان بود. تا به امروز که بخواهیم از شانه‌ها بگوییم و تفاوت قیمت فرش 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته و قیمت فرش 1500 شانه کاشان را از یکدیگر تشخیص دهیم.

تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان

دو نوع از بهترین فرش‌های ماشینی ایران

حالا دیگر نیاز نیست کسی در شمار علاقه­مندان فرش باشد تا چیزهایی از رنگ و طرح و نقشه و جنس و شانه و تراکم به گوشش خورده باشد؛ امروز دیگر به مدد تبلیغات وسیع و گسترش زیبایی شناسی در جوامع، خاصه جامعه‌ای مانند ایران که مردمانی هنردوست و جمال‌طلب دارد، همه از فرش، بیش و کم شنیده‌اند. از فراز و فرود آن، از طرح و نقشش و نیز از تراکم و جنسش که در برندهای مختلفی عرضه می­شود.

در این میان، اما برای اغلب خریداران انواع ماشینی، چند شانه بودن، تبدیل به معیاری تمام عیار شده و این سنجش، صد البته که به جا و دقیق هم است، چرا که در فرش کاشان و دیگر برندهای مطرح، آنچه بیش از هر چیز اولویت دارد، زیبایی و جنس است و بخش بزرگی از این را می توان در چند شانه بودن فرش یافت و به آن رسید.

این را به جرات می‌توان گفت که از دهه 50 خورشیدی تا امروز که صنعت نوع ماشینی در ایران زاده و بالنده شده است، دو نوع از بهترین فرش‌های ماشینی ایران، در شکل‌های 1200 شانه و 1500 شانه ظهور کرده‌اند.

 فرش ۱۲۰۰ شانه

تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان

دیر زمانی نیست که  فرش ۱۲۰۰ شانه راه بازارها را یافته است؛ علتش هم، همان ذهن کمال‌طلبِ تولیدکننده و خریدار بوده است. فرش­هایی که از زمان به بازار آمدن، چنان خوش درخشیدند که قادرند تا گوی سبقت را از فرش دستباف ایرانی بربایند.

محصولاتی که در فرش کاشان نیز، خیلی زود محبوب شدند و پرهوادار ظاهر گردیدند. تراک آن‌ها بالاتر از مدل‌های پیشین بود و سخت، ظریف و ریز بافت تولید شده بودند و به چشم می‌آمدند که سبک و نه چندان ضخیم طراحی شدند. این چنین بود که 1200 شانه، راه خود را به خانه‌ها و تالارها و ... یافت.

مشخصات ۱۲۰۰ شانه

از جمله فرش‌ مدرن که با تراکم ۳۶۰۰ بافته می‌شوند، نمونه ۱۲۰۰ شانه است. منظور از شانه، تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از عرض فرش است که پایه تارهای آن به شمار می‌آیند و مراد از تراکم هم، شمارِ گره‌هایی است که در هر یک متر از طول قالی می‌زنند که پایه پودهای آن را می‌گذارد.

این محصولات را با نخ تمام اکریلیک می‌بافند که از بهترین انواع نخ با خاصیتی ضد آلرژی و حساسیت است. ویژگی دیگر آن، که در فرش کاشان به خوبی مشاهده می­شود، بهره­بردن از الیاف طبیعی در بافت است که نرمی و لطافت خاب را در پی می‌آورد، یعنی درست آنچه با پوست دست و پای ما سر و کار دارد. ۱۲۰۰ شانه‌ها همینطور، در مقابل شکستگی و تاخوردگی هم تاب‌آوری بیشتری دارند.

تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان

برای بافت ۱۲۰۰ شانه، از طرح‌های برجسته‌ای نظیر افشان بهره برده می‌شود و همین است که این نوع از انواع گوناگون فرش، شباهت بسیاری به دستباف‌ها دارند. طرح‌های ساده و گل برجسته هم در شمار طرح‌هایی هستند که در نوع 1200 شانه، بسیار به چشم می‌خورند. در ایران و خاصه در فرش کاشان، انواع ۱۲۰۰ شانه در آغاز با تراکم ۳۶۰۰ و با ماشین­آلات واندویل HCI X2 تولید شد.

۱۵۰۰ شانه

نمونه­های 1500 شانه در زمره تولیدات نسبتا جدید صنعت فرش هستند که با ماشین­آلات HCI X2 بافته می‌شوند؛ لوکس و اعیانی‌هایی که   خوراک اتاق‌های پذیرایی مشکل پسندها شده­اند. تراکم بافت آن‌ها۴۵۰۰ و ضخامت‌ آن‌‌ها، بسیار نازک و ارتفاع خابی حدود ۶ میلی­متر دارند. قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه کاشان ۹متری به نسبت فرش 1200 شانه از قیمت بالاتری برخوردار است

یعنی کمی نازک‌تر از نوع 1200 شانه هستند. این محصولات زیبا و دل‌فریب، بی‌تردید جدی‌ترین رقیب نمونه­های دستباف ایرانی به شمار می‌روند. فرش گل برجسته ، مسحورکننده‌ترین کارپت­های ایرانی را به خاطر بینندگان می‌آ‌‌ورد. آنها بسیار لطیف هستند و در نسبت با هرآنچه از نمونه­های 1200 شانه گفته‌اند، در مقام و جایگاهی بالاتر می‌نشینند.

مشخصات فرش 1500 شانه

این مهم است که بدانید برای بافت 1500 شانه، از ظریف‌ترین و ماندگارترین نخ‌ها استفاده می‌شود که به آن، نخ اکریلیک «هیتست» شده می‌گویند. روشی که مقاومت و فرسایش نخ را پس از عمل بخاردهی، دوچندان می‌کند. ظرافت این الیاف است که در نتیجه، ضخامت ۱۵۰۰ شانه را کمتر و تراکم آن را بیشتر می‌کند.

اگر جویای یکی دیگر از ویژگی‌های تکنیکال ۱۵۰۰ شانه باشید، باید از ارتفاع نخ های خاب آن‌ها گفت که جزء بارزترین‌ مشخصات آن به حساب می‌آید و حدود ۶ میلی‌متر است. هرچند ممکن است در بعضی از مدل‌های بافت فرش کاشان، این عدد، کم یا بیش همین باشد.

رنگ‌پذیری بالای الیاف به کار رفته در این محصولات هم، مزیتی است که فرش را پس از سال‌ها، درخشان و دلفریب نگه می‌دارد. گره‌های «دانه‌اناری» هم اساسی­ترین جنبه کاربردی 1500 شانه‌ها را می‌سازد. خوب است این را بدانید که خاصیت این گره‌های خوش­ترکیب و خوشنام، جذب نشدن لکه‌ها و کثیفی‌ها و همچنین، آسان جاروکردن آنها است.

نازکی و لطافت 1500 شانه چنان است که بیننده و مصرف‌کننده را بی‌هیچ تردیدی، به یاد فرش‌های ابریشمینی می‌اندازد که بسیاری از ما در قدیم در خانه‌های بزرگان آنها را دیده بودیم.

انتخاب میان دو فرش 1200 شانه و 1500 شانه کاشان

فرش کاشان، در تاریخچه فعالیت خود در صنعت و هنر فرش ایرانی، خاصه آنجا که گذار و گذری به تولید انواع 1200 شانه و 1500 شانه داشته، نشان داده که بهترین‌ها را تولید و روانه بازار کرده است. از این رو می­توان گفت که 1200 شانه‌ها و 1500 شانه‌های این تولیدکننده موفق، پیشِ چشم هر بیینده‌ای، سحرآمیز و هوش‌ربا خواهند بود.

تفاوت روشنی که در کنار جنس، طرح و تراکم این نمونه ها به شکلی طبیعی وجود دارد، در قیمت تعیین شده برای آنها می باشد که می تواند متناسب با سلیقه و بودجه هر فرد، انتخاب شود. از همین روست که  قیمت فرش 12 متری متفاوت خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->