حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس اسامی داوران جام حذفی اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و چلسی| تحقیر بزرگ آبی‌ها
سرخط خبرها

نگاهی به فناوری توپ فینال و برخی دیگر از فناوری‌های جام‌جهانی

  • کد خبر: ۱۳۹۷۰۴
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
نگاهی به فناوری توپ فینال و برخی دیگر از فناوری‌های جام‌جهانی
الحلم، آخرین نوآوری قطر در این جام جهانی خواهد بود.

شهرآرانیوز؛ درحالی‌که فقط چهار مسابقه تا پایان جام بیست‌ودوم باقی مانده و یکی از چهار تیم فرانسه، آرژانتین، مراکش و کرواسی جام طلایی فیفا را به خانه خواهد برد، فدراسیون جهانی فوتبال با همکاری شرکت آدیداس توپ جدیدی را برای استفاده در مراحل پایانی جام‌جهانی معرفی کرد.

توپ پیشرفته الرحله که در ۵۸ مسابقه نخست جام از آن استفاده می‌شد، حالا جایش را به توپ الحلم می‌دهد که علاوه بر داشتن امتیازات توپ قبلی، طراحی و ویژگی‌های جدیدی دارد. «حلم» در زبان عربی به معنی رؤیاست و توپ موسوم به رؤیا در مرحله نیمه نهایی، رده‌بندی و فینال در جریان بازی قرار خواهد گرفت.

لیونل مسی در پرده‌برداری از این توپ شرکت کرد و باید دید قرار است رؤیای کدام‌یک از تیم‌های باقی‌مانده با این توپ محقق شود. البته این توپ تنهابخش فناورانه‌ای که قطری‌ها در برگزاری جام‌جهانی استفاده کردند، نبود و در کنار آن، فناوری‌های کمکی برای طرف‌داران نابینای حاضر در ورزشگاه‌ها، آفسایدگیری خودکار و سامانه تهویه عظیم برای ورزشگاه‌ها از دیگرویژگی‌های مدرن این دوره جام‌جهانی بودند.

به یاد پایتخت

توپ جدید درست مانند توپ قبلی، یعنی الرحله، از فناوری «توپ کانکت‌شده» بهره می‌گیرد؛ فناوری جدیدی که به مسیریابی توپ و تشخیص سریع‌تر آفساید در جام‌جهانی به داوران VAR کمک کرد و سرعت عمل بازبینی ویدئویی را افزایش داد. با این حال، الحلم علاوه بر فناوری‌های به کاررفته ساخت در توپ پیشین، از طراحی منحصر‌به‌فردی برخوردار است که متناسب با شهر میزبان جام‌جهانی و مراحل پایانی تورنمنت طرح‌ریزی شده است. همچنین الگو‌های مثلثی روی توپ یادآور شکل صحرا‌هایی است که دوحه، پایتخت قطر را احاطه کرده‌اند. در طراحی توپ از شکل و رنگ عنابی پرچم قطر هم بهره گرفته شده است.

فناوری غیرقابل ارزش‌گذاری

فیفا با اشاره به موفقیت توپ‌های جدید در تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر داوران، آن را یک نوآوری بی‌همتا می‌داند. با اضافه‌شدن به داده‌هایی که موقعیت آنی بازیکنان در زمین را مشخص می‌کند، این فناوری اطلاعات سریع و فوری را در اختیار داوران قرار می‌دهد تا تجربه بینندگان از تماشای فوتبال پیوسته و با وقفه‌های کمتر باشد. ترکیب اطلاعات توپ که با حسگر‌های IMU به‌کاررفته در داخل آن دریافت می‌شود، با هوش مصنوعی به یاری داوران می‌آید.

این فناوری از جهات گوناگون به تشخیص نیمه‌خودکار آفساید کمک می‌کند؛ به‌خصوص با تعیین لحظه جداشدن توپ از پای بازیکن پاس‌دهنده در صحنه‌های نزدیک و مشکوک به آفساید. یوهانس هولزمولر، مدیر بخش فناوری و اختراعات فیفا، می‌گوید: با گسترش فناوری توپ‌های کانکت‌شده، آدیداس دسترسی داوران به لایه جدید و مهمی از اطلاعات را برای داوران VAR فراهم کرد. داده‌های برگرفته از توپ در این جام‌جهانی، افق‌های جدیدی از روایت و بررسی صحنه‌ها را در لحظات خاص داخل زمین فتح کرد.

فناوری طبیعت‌دوستانه

این توپ جدید همچنین به طور کامل با رعایت اصول حفاظت از محیط‌زیست ساخته شده است. تک‌تک عناصر و مواد به‌کاررفته در ساخت توپ با لحاظ‌کردن این نکته انتخاب شده اند. همچنین الحلم نخستین توپ جام‌جهانی فوتبال است که فقط با جوهر‌ها و چسب‌های بر پایه آب ساخته شده است. فناوری نوین آب‌پایه به کمک فناوری نانو به‌دنبال جایگزین ساختن مواد شیمیایی در حال استفاده توسط انسان با تولیداتی است که هیچ‌گونه مشکلی برای زیست‌بوم‌های زمین ایجاد نکنند و به‌راحتی قابل بازیافت و تجزیه باشند.

فناوری کمکی برای طرف‌داران نابینا

در جام‌جهانی قطر برای آسان‌سازی استفاده افراد کم‌بینا و نابینا، برگزارکنندگان این رویداد از ابزاری به نام Bonocle استفاده کردند. این ابزار اولین پلت‌فرم سرگرمی بریل جهان است که با استفاده از فناوری‌های نوین، محتوای دیجیتال را به شکل بریل در اختیار نابینایان قرار می‌دهد. این ابزار دارای عملکرد‌های رمزگذاری برای حمایت از افراد دارای اختلالات بینایی است تا آن‌ها بتوانند مانند بقیه از رویداد‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ لذت ببرند. فناوری دیگری به نام Feelix Palm در جام‌جهانی فوتبال در قطر استفاده می‌شود. این فناوری با استفاده از تکانه‌های الکتریکی، از طریق ارتباط‌دهنده‌های لمسی کف دست کار می‌کند تا پیام‌های بریل را بدون محدودکردن حرکت فیزیکی یا شنوایی به افراد کم‌بینا منتقل کند.

آفساید‌گیری خودکار

فیفا در طول برگزاری مسابقات جام‌جهانی قطر طبق وعده‌اش از سامانه جدیدی برای تشخیص موقعیت توپ و بازیکنان برای کمک به داوران در تصمیم‌گیری لحظه‌ای، سریع و قابل‌تکرار در آفساید کمک می‌کند. حسگر‌های توپ با کمک دوازده دوربین ردیابی در دور ورزشگاه، هربار که توپ در موقعیت آفساید به بازیکن برسد، هشدار آفساید خودکار به کمک داوران ویدئویی داده می‌شود. در این حالت سرعت بررسی صحنه در VAR کاهش پیدا می‌کند و به‌سرعت مشخص می‌شود که بازیکن در آفساید بوده است یا خیر؟

سامانه عظیم تهویه ورزشگاه‌ها

اولین نگرانی فیفا برای اهدای میزبانی جام‌جهانی به قطر به مسائل طبیعی و محیط‌زیستی در این کشور بازمی‌گشت. برای رفع این مشکل قطر با استفاده از فناوری خاصی توانست تا دمای داخل ورزشگاه را برای برگزاری مسابقات کاهش دهد. ورزشگاه‌های محل برگزاری جام‌جهانی همگی دارای فناوری خنک‌کنندگی و تهویه پیشرفته هستند. در نزدیکی هر ورزشگاه مراکز انرژی قرار دارند که در آن لوله‌های آب سرد پرفشار به سمت ورزشگاه می‌آیند. در داخل ورزشگاه این لوله‌های آب سرد با دمنده‌های هوا باعث می‌شوند هوای خنک به زمین چمن و سکوی تماشاگران دمیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->