رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امید بخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عرضه دلار با کارت ملی، تشویق به دلالی است

  • کد خبر: ۱۳۹۸۳۱
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
عرضه دلار با کارت ملی، تشویق به دلالی است
کارشناس اقتصادی گفت: سیاست پرداخت ۲۰۰۰ دلار به افراد با کارت ملی تشویق به دلالی است و مسلما این راه که بانک مرکزی برای دلال‌ها فراهم کرده است، مسیری درست برای کنترل بازار ارز نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، جهش نرخ دلار طی ماه‌های گذشته سرعت گرفته است، به‌طوری‌که  قیمت دلار در ۲۱شهریور امسال ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و یک ماه بعد به ۳۲ هزار و ۷۴۰ تومان رسیده است. ۲۱آبان‌ماه، ۳۵ هزار و ۳۲۰ تومان شده و روز گذشته در کانال‌های فردایی به ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. با این حساب، باید گفت که ارزش پول ملی ایران در این ۹۰ روز بیش از ۲۲درصد کاسته شده است. بازار طلا و سکه هم با نوسانات نرخ دلار سیر صعودی خود را مدام طی می‌کند، به‌طوری‌که هر گرم طلا در ۲۲اردیبهشت یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان و هر سکه تمام بهار آزادی ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است و اکنون بعد از گذشت حدود دو ماه، هر دلار به حدود ۳۸ هزار تومان و هر گرم طلا به حدود قیمت یک میلیون ۶۸۶ هزار تومان رسیده است. بازار خودرو هم تحت‌تأثیر نوسانات ارزی طبق گفته کارشناسان سیر صعودی دارد.

دکتر علی عقیلی، کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت بازار این روز‌های دلار و سکه می‌گوید: نرخ ارز تابعی از چندین عامل است؛ عامل اول بحث جهانی آن و افزایش برابری ارزش دلار در مقابل ارزش خارجی دیگر ارزها به‌دلیل سیاست‌های مالی بانک مرکزی آمریکاست. افزایش قیمت ارزی که ما شاهد هستیم، بیشتر منشأ داخلی دارد و تحریم‌های فزاینده‌ای که هر روز دارد بیشتر می‌شود. مسلما این‌ها دورشدن ما از اثرات برجام را به‌دنبال دارد.

به گفته وی، رفتار سیاسی چین در اجلاس اخیر درباره جزایر سه‌گانه عامل دیگر برای افزایش قیمت ارز است.

عقیلی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه اکنون هیچ برنامه‌ای برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی از سوی مدیران وجود ندارد. اکنون ضعیف‌ترین گروه در بانک مرکزی سرکار هستند که با سیاست پرداخت ۲۰۰۰ دلار به افراد با کارت ملی تشویق به دلالی می‌کنند که مسلما این راه مسیر درستی برای کنترل بازار ارز نیست.

وی افزود: با این رشد نقدینگی که در پیش داریم، دور از ذهن نیست دلار تا عید به ۴۳ هزارتومان هم برسد که مسلما بر بازار‌های موازی هم تأثیر می‌گذارد. با وجود اینکه انس جهانی رکود دارد، با رشد فزاینده قیمت‌ها در طلا مواجه هستیم. حباب سکه اکنون بیش از دو میلیون است و این نشانه تقاضای زیاد مردم برای طلا و نابسامانی در این بازار است. 

این فعال اقتصادی تصریح کرد: سیاست های اقتصادی اشتباه موجب ایجاد جو بی‌اعتمادی در بازار شده است. مردم پس‌انداز خود را از بانک بیرون آوردند و با خرید سکه و طلا پول خود را حفظ می‌کنند. 

دکتر عقیلی یادآور شد: شرایط اقتصادی به‌وجودآمده باعث شده است فرصت‌های بین‌المللی را هم از دست بدهیم. اگر مقایسه‌ای از تولید ناخالص داخلی داشته باشیم، در بعضی دهه‌ها این تولید ناخالص با بسیاری از کشور‌های همسایه هم‌تراز بوده است، اما اکنون همان کشور‌های همسایه هم از ایران پیشی گرفته‌اند. برای مثال تولید ناخالص ملی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است، ولی عربستان بییش از ۲۳۰۰ و ترکیه ۳۲۰۰ میلیارد دلار است و این پایین‌بودن تولید ناخالص ملی به فقر عمومی منجر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه طبقه متوسط در جامعه ما درحال ازبین‌رفتن و کوچک‌شدن است. به این معنی که ما یک طبقه فقیر ۷۰درصدی داریم. وقتی خط فقر ۱۸میلیون تومان است، اگر به هزینه نگاه کنیم، با همین حقوق هم یک خانواده نمی‌تواند زندگی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->