آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

بارکولبران سبک‌تر شد

  • کد خبر: ۱۳۹۹۰
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
بارکولبران سبک‌تر شد
با اصلاح آیین‌نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت مرزی، شیوه تخصیص ۴.۲ هزار میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی به کولبران تسهیل شد.

به گزارش شهرآرا نیوز، دولت برای ساماندهی فعالیت‌های کولبری، 4.2هزار میلیارد تومان تخفیف در سود بازرگانی درنظر گرفته و با انجام اصلاحاتی در آیین‌نامه این طرح، راه را برای بهره‌مندی کولبران از این تسهیلات هموارتر کرده است اما همچنان بوروکراسی واردات کولبری با استفاده از این تسهیلات به‌گونه‌ای است که می‌تواند اثرگذاری این طرح را کم‌رنگ کند. 
 به‌گزارش همشهری، آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی در هفتم مرداد۱۳۹۶ تصویب و در خرداد و بهمن1397 اصلاح شد. حالا این آیین‌نامه با پیگیری‌های وزارت کشور برای سومین‌بار در یازدهم دی‌ماه1398 اصلاح شده تا با رفع موانع اجرایی و مشکلات موجود در مسیر اجرای این تصویب‌نامه، بهره‌مندی کولبران از تخفیف 4200میلیارد تومانی سود بازرگانی تسهیل شود.

کولبران در گردنه بوروکراسی اداری
آنگونه که بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور می‌گوید، از زمان ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی تا اوایل تیرماه امسال، مشمولان این آیین‌نامه فقط از 8میلیارد و 900میلیون تومان از مجموع 4.2هزار میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی مصوب دولت بهره‌مند شده‌اند. عملاً درصد تحقق هدف دولت در این زمینه فقط 3.2درصد بوده است. به گفته او، این اعداد و ارقام پس از بررسی‌های میدانی و برگزاری جلسات تخصصی استخراج شده و لزوم اصلاح مفاد آیین‌نامه و رفع مشکلات را آشکارتر کرده است؛ ازاین‌رو پس از احصای مشکلات، این موضوع به اطلاع رئیس‌جمهوری رسیده و در نهایت به اصلاح این آیین‌نامه در هفته گذشته انجامیده است. دین‌پرست، یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع جدی در مسیر اجرای تصویب‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را ناشی از برداشتی می‌داند که از تبصره بند۲ تصویب‌نامه هیأت وزیران شده است. در این تبصره، واردات کالاهای موضوع این تصویب‌نامه منوط به «ثبت سفارش»، «تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی» و همچنین «نبود امکان ثبت سفارش مشمولان تسهیلات آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی» شده و عملاً کار را برای استفاده کولبران از تسهیلات مدنظر دولت سخت کرده است. به گفته او، برای رفع این مانع، با تعامل و همکاری با وزارت صنعت، از پنجم آذرماه امسال، امکان ثبت سفارش مشمولان تسهیلات آیین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی در سامانه جامع تجارت برقرار شده است و کولبران می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران به نشانی WWW.NTSW.IR برای برخورداری از این تسهیلات، ثبت‌نام کنند. در ادامه با انجام برخی اصلاحات در متن تصویب‌نامه هیأت وزیران و ازجمله اصلاح تبصره بند2 آن، مقرر شد: «واردات کالاهای موضوع این تصویب‌نامه فقط منوط به ثبت آماری و تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی شده و با رعایت استانداردها و ضوابط دستگاه‌های ذیربط و مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام شود تا بخشی از بوروکراسی‌های مانع بهره‌مندی کولبران از تسهیلات تخفیف سود بازرگانی رفع شود. همچنین در اسرع‌وقت نسبت به تدوین دستورالعمل مربوط به نحوه تأیید منشأ ارز اقدام می‌شود و در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را ابلاغ خواهد کرد.»

معیارهای احراز شرایط کولبران
کولبری سال‌هاست که به راهی برای امرارمعاش مرزنشینان تبدیل شده اما گاه به‌واسطه تلاقی این اقدام با سیاست‌های مبارزه با قاچاق کالا و تثبیت امنیت پایدار در مناطقی مرزی، کولبری آنگونه که باید نتوانسته است به بهبود معیشت مرزنشینان کمک کند. در این وضعیت، ساماندهی فعالیت‌های موسوم به کولبری برای بهبود و ارتقای سطح معیشتی مرزنشینان به‌ویژه در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان ‌و بلوچستان در دستور کار دولت قرار گرفت. نتیجه نهایی آن تصویب طرح ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی در هیأت وزیران و 3بار اصلاح مفاد آن بود. براساس آخرین اصلاحات انجام شده در آیین‌نامه این طرح، 4.2هزار میلیارد تومان به‌عنوان سقف کلی تخفیف سود بازرگانی برای مرزنشینان شناسایی شده است. طبق این آیین‌نامه کولبرانی که دارای ۳سال اقامت (قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه) در روستاهای حدفاصل حداکثر ۲۰کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و حداکثر ۵۰کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان باشند، مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند و این افراد می‌توانند برای واردات فهرست اقلام کالاهای موضوع این تصویب‌نامه (ماده۹) از تخفیف سود بازرگانی، ماهانه به مبلغ 700هزار تومان و برای هر خانوار مرزنشین مشمول حداکثر تا سقف 2میلیون و 800هزار تومان بهره‌مند شوند. آنگونه که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور می‌گوید، در این تصویب‌نامه تصریح شده است که  کالاهای وارداتی از بازارچه‌های مرزی رسمی غرب کشور مشمول ۱۰درصد تخفیف سود بازرگانی می‌شوند و بازارچه‌های مرزی رسمی غرب کشور که دارای تخفیف سود بازرگانی بالای ۱۰درصد هستند از شمول این بند مستثنا خواهند بود.

   کولبران منتظر ابلاغ وزارت صنعت باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور می‌گوید: تصمیم هیأت وزیران مبنی بر اصلاح آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی، در جلسه چهارم دی‌ماه امسال توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است. بابک دین‌پرست با اشاره به اینکه اصلاح این آیین‌نامه برای تسهیل‌ در روند اجرای طرح مصوب دولت انجام شده، می‌افزاید: طبق بند۴ اصلاحیه جدید، تعیین نوع و میزان اقلام قابل ورود با رویه مرزنشینی که مشمول تسهیلات مبادلات بازارچه‌های مرزی، ملوانان و کارکنان شناورهای زیر ۵۰۰ تن ظرفیت، مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی آنهاست، به کارگروه ماده۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی تفویض شده است. درصورت تأیید این کارگروه، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود. طبق اظهارات دین‌پرست، طبق بند۶ الحاقی به آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی، واردات مواداولیه و قطعات یدکی و ملزومات تولید قابل ورود توسط مرزنشینان، با تأیید وزارت صنعت و با هماهنگی بانک مرکزی و رعایت مفاد این آیین‌نامه به‌صورت تجمیعی مجاز خواهد بود. وزارت صنعت، موظف است اطلاعات مربوط به این واردات را به گمرک ارسال کند.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->