توزیع به موقع تمام کالا‌های مورد نیاز در سراسر کشور | مردم از خرید‌های هیجانی پرهیز کنند سخنگوی دولت: پرداخت حقوق خردادماه ۱۴۰۴ کارمندان، مطابق اردیبهشت بوده و مابه‌التفاوت در تیرماه واریز می‌شود + فیلم تحویل فرآورده‌های نفتی در جایگا‌ه‌های سوخت به صورت مظروف ممنوع است قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) | افت ۳۰۰ هزار تومانی نرخ طلا دلار ریزش کرد | عدم اعلام نرخ طلا و سکه (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) رفتار‌های هیجانی در  بازار‌های مالی، منجر به  زیان می‌شود  واکنش بازار‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی به حمله اسرائیل به ایران تأمین مستمر کالا‌های اساسی و سوخت در استان خراسان رضوی در شرایط اضطراری ادامه دارد (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) شبکه بانکی ریز آمار وام پرداختی بانک‌ها به مردم و واحد‌های اقتصادی را اعلام کرد آیین نامه اجرایی واردات خودروی سواری از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد گمرک: همه مرز‌های زمینی و دریایی باز است قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) | انگور به بازار مشهد آمد افزایش قیمت نان فعلاً منتفی شد (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) | نان مورد نیاز مردم تأمین است؛ جای نگرانی نیست قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی دوباره افزایش نرخ یافت وزیر پیشنهادی اقتصاد: همواره خود را پاسخ‌گوی مردم و نمایندگان می‌دانم پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری تیرماه از امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) آغاز شد آماده‌سازی نرم افزار تعیین نرخ اجاره بهای مسکن در مشهد ظرف یک ماه پیش‌رو یارانه خردادماه ۱۴۰۴ دهک‌های اول تا سوم واریز شد توصیه صنف جایگاه‌داران به مردم برای مدیریت مصرف سوخت (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) توقف فعالیت بورس‌ها در روز‌های ۲۶ و ۲۷ خرداد ١۴۰۴ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) | افت قیمت خودرو‌ها قیمت خودرو‌های داخلی پس از حمله اسرائیل به ایران چقدر شد؟ (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) توقف معاملات طلا و ارز با قیمت‌های عجیب درپی تنش‌های امنیتی (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) زمان پیش‌فروش بلیت قطار تیرماه ۱۴۰۴ اعلام شد کمبودی در تأمین مواد غذایی وجود ندارد | تولیدکنندگان دوشیفته مشغول‌اند ترخیص کالا در تمامی گمرکات طبق روال عادی در حال انجام است (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی تا ساعت ۲ بامداد دوشنبه (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) حفظ پایداری تولید برق با تمام توان بازار ارز تجاری امروز فعال است (۲۵ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کدام خودرو‌های فرسوده کارت سوخت می‌گیرند؟

  • کد خبر: ۱۳۹۹۱
  • ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کدام خودرو‌های فرسوده کارت سوخت می‌گیرند؟
در حالی طبق مصوبه‌ی هیئت دولت سهمیه‌ای به خودرو‌های فرسوده تعلق نمی‌گیرد که اکثر دارندگان این خودرو‌ها از دهک‌های پایین جامعه هستند که با استفاده از این خودرو‌ها امرار معاش می‌کنند و تحمل به دوش کشیدن بار افزایش قیمت بنزین را ندارند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بی‌تدبیری دولت در شیوه اجرا و افزایش ناگهانی و اعلام‌نشده قیمت بنزین و اجرای مجدد طرح سهمیه‌بندی باعث شد که بعد از گذشت تقریبا ۲ ماه از اجرای این طرح، هنوز هم اقدامات اصلاحی دولت در سهمیه‌بندی‌ها در دست پیگیری باشد. در این راستا هفته گذشته شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مصوبه اخیر کارگروه تعیین سهمیه سوخت درباره تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: «براساس مصوبه دولت و همچنین ستاد هوای پاک این خودرو‌ها سهمیه سوخت دریافت نمی‌کنند و تا امروز تغییری در این مصوبه انجام نشده است».

تصمیم اعطا نشدن سهمیه بنزین به خودرو‌های فرسوده در حالی گرفته شد که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اکثر افرادی که از خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های فرسوده استفاده می‌کنند از دهک‌های پایین جامعه هستند که با استفاده از این خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها امرار معاش می‌کنند. از طرفی این افراد توانایی تعویض خودرو و موتورسیکلت خود را ندارند. در نتیجه عدم اعطای سهمیه سوخت به آن‌ها به معنای افزایش فشار به زندگی افرادی هست که قبل از افزایش قیمت بنزین نیز به اندازه کافی در مضیقه قرار داشته اند و تحمل ندارند که بار ناشی از افزایش قیمت بنزین را نیز به دوش بکشند.

* ۸ میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده سهمیه نمی‌گیرند

آمار و ارقام نشان می‌دهد که تعداد دارندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده نیز انگشت‌شمار نبوده و این دسته از افراد استثناء محسوب نشده و کارگروه تعیین سهمیه سوخت باید سیاست مشخصی را برای حل مشکل این گروه در دستور کار قرار دهد. در این راستا سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا درباره تعداد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور اظهار کرد: «درحال حاضر در کشور ما ۲۳.۵ میلیون خودرو وجود دارد که ۵۳۶ هزار دستگاه آن در سن فرسودگی است، یعنی بالای ۲۵ سال عمر دارد و بر اساس مصوبه ستاد سوخت کشور برایشان کارت سوخت صادر نمی‌شود».

وی ادامه داد: «از ۱۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت نیز ۷.۲ میلیون دستگاه بالای ۱۵ سال سن دارند که برای این موتورسیکلت‌ها نیز کارت سوختی صادر نخواهد شد».

در نتیجه در حال حاضر حدود ۸ میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارند که کارت سوخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد در نتیجه سهمیه‌ای نیز به آن‌ها اعطا نمی‌شود.

از طرفی دولت هم برنامه‌ی مشخصی برای ارائه تسهیلات خرید خودروی جدید به دارندگان خودروی فرسوده ندارد. در این راستا یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در پاسخ به اینکه اکثر رانندگان خودرو‌های فرسوده از قشر ضعیف جامعه هستند و آیا برنامه‌ای باید برای ارائه تسهیلات خرید خودروی جدید به آن‌ها ارائه شود، گفت: «هرگونه اقدام جهت توسعه شخصی نادرست است و به نظرم باید داشتن خودرو را هر چه سخت‌تر کنیم چرا که برای رسیدن به هوای پاک نباید خرید خودروی شخصی سهل‌الوصول باشد. موافق ارائه تسهیلات برای خرید خودرو‌های نو نیستم، زیرا ارائه آن نوعی بی‌عدالتی است».

* بدون تغییر مصوبه هیئت دولت اعطای سهمیه به خودرو‌های فرسوده ممکن نیست

به طور کلی دارندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده در حال حاضر بین دو لبه قیچی قرار گرفته‌اند. از طرفی دولت تسهیلاتی را برای تعویض خودرو به آن‌ها نمیدهد و از طرفی دیگر کارگروه تعیین سهمیه سوخت نیز سهمیه‌ای به آن‌ها اعطا نمیکند.

در این راستا موضوع اصلاح مصوبه کارگروه تعیین سهمیه سوخت از فاطمه کاهی رئیس روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری کردیم. وی گفت: «بحث اعطای سهمیه به خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های فرسوده در حوزه اختیارات شرکت ملی پخش نیست و در این حوزه ما صرفا بازوی اجرایی طرح سهمیه‌بندی بنزین هستیم. اینکه به خودرو‌های فرسوده کارت سوخت تعلق نگیرد مصوبه هیئت دولت است و اگر هیئت دولت مصوبه خودش را تغییر دهد ما نیز به این دسته خودرو‌ها سهمیه سوخت اعطا می‌کنیم».

وی افزود: «در ماده ۸ قانون هوای پاک، هیئت دولت مصوب کرده است که کارت سوخت به خودرو‌های فرسوده تعلق نگیرد که البته این مصوبه مربوط به قبل از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بوده است و شرکت ملی پخش هم صرفا یک مجری است. البته شرکت ملی پخش تمامی پیگیری‌ها در این زمینه را انجام داده است و تقاضای دارندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده را به کارگروه مدیریت مصرف سوخت رسانده است؛ ولی در این حوزه ما تصمیم‌گیر نیستیم».

کاهی همچنین اظهار داشت: «در کارگروه مدیریت مصرف سوخت هم هیچ نماینده‌ای از شرکت پخش حضور ندارد. در این کارگروه یکی از معاونین وزیر نفت، یکی از معاونین سازمان برنامه و بودجه و معاون وزیر کشور حضور دارند و این مصوبه فقط باید از هیئت دولت اصلاح شود».

در مجموع به نظر میرسد دولت باید فورا به دنبال راهکاری برای حل مشکلات دارندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده باشد. در این راستا یا باید به دارندگان این وسایل سهمیه بنزین تعلق گیرد و یا باید تسهیلات مناسب برای خرید خودروی نو در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->