میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

نانت اگر حلال نیست، جایت را عوض کن

  • کد خبر: ۱۴۰۰۴۴
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
نانت اگر حلال نیست، جایت را عوض کن
تاکسی گرفته بودم. راننده از همان ابتدا که از شلوغی خیابان و وضعیت اقتصادی این روز‌ها شروع به صحبت کرد، حدس زدم که تا مقصد، احتمالا درباره موضوعات زیادی گفتگو خواهد کرد. سر درددلش باز شده بود و می‌گفت: «من قبلا شاگرد یک بنگاه خریدوفروش ماشین بودم. ماشین‌های خارجی مشکل دار را دستی به سرورویشان می‌کشید، یک کارواش می‌برد و عروسک می‌کرد و می‌فروخت.

تاکسی گرفته بودم. راننده از همان ابتدا که از شلوغی خیابان و وضعیت اقتصادی این روز‌ها شروع به صحبت کرد، حدس زدم که تا مقصد، احتمالا درباره موضوعات زیادی گفتگو خواهد کرد. سر درددلش باز شده بود و می‌گفت: «من قبلا شاگرد یک بنگاه خریدوفروش ماشین بودم. ماشین‌های خارجی مشکل دار را دستی به سرورویشان می‌کشید، یک کارواش می‌برد و عروسک می‌کرد و می‌فروخت. به خریدار هم خیلی درباره جزئیات حرفی نمی‌زد، مگر اینکه خریدار، خودش آدم پیگیر و دقیقی بود و می‌فهمید. ولی اغلب ظاهر ماشین آن قدر فریبنده بود که دل مشتری را می‌برد. یک بار به صاحب کارم گفتم: چطوری نمی‌فهمند؟ گفت: اگر تو گوشی همراه بخری و صفحه اش شکسته باشد و عوض کرده باشند، مگر همه فروشنده‌ها می‌گویند؟ گفتم: خب، بعد از مدتی کارکرد می‌فهمم. گفت: خب، مشتری ما هم اگر موقع خرید نفهمید که هیچ، اگر فهمید، بعد، او هم  آبش می‌کند!»

یک روز با همین پرایدی که الان شما را سوار کرده ام، از سمت حرم برمی گشتم و مسافری را سوار کردم. اتفاقا خادم حرم بود. سر صحبت باز شد و جریان را برایش تعریف کردم و گفتم: «چنین جایی کار می‌کنم، اما پولی که می‌گیرم، به دلم نیست.» آن خادم گفت: «اگر پنهان کاری می‌کنید و عیب و ایراد ماشین را نمی‌گویید، درواقع شما از غفلت مشتری سوءاستفاده می‌کنید و تقصیر او نیست. شما دارید او را فریب می‌دهید و پولی که می‌گیرید، حلال نیست. اگر از من می‌شنوی، شغلت را عوض کن! برو جایی که حرام و حلال سر جایش باشد؛ خدا خودش درست می‌کند.»
همین شد که شغلم را عوض کردم. حالا راننده تاکسی هستم. شاید اگر شاگرد آن بنگاه مانده بودم، هم ماشین بهتری داشتم و هم شرایط زندگی ام بهتر بود، اما الان حداقل مطمئنم نانی که سر سفره ام می‌برم، شک و شبهه ندارد. یاد روایتی از امام رضا (ع) افتادم که می‌فرمایند: «بر تو باد به صبر کردن و طلب روزی حلال!»
(کلینی، ۱۳۶۲، ج ۲: ۴۸۸).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->