نتیجه و ویدیو خلاصه بازی دورتموند و پاریس سن ژرمن| پایان رویای پاریسی امباپه ورود آقایان به بازی پرسپولیس و سپاهان ممنوع شد| حکم غیر منتظره درباره تخلفات اخیر پخش زنده بازی پاری سن‌ژرمن و دورتمند (۱۸ اردیبهشت) + تماشای آنلاین همه چیز درباره برکناری سرآسیایی از سایپا انفجار در خط دفاع استقلال| دو غایب روی دست نکو پشت پرده صادرنشدن کارت سرپرستی آتیلا حجازی چیست؟ رفتار جنجالی شهربانو منصوریان مقابل وزیر ورزش + ویدیو دردسر بروکس و احتمال بازگشت تیلور تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان | رئال به دنبال جاودانگی مجرد غایب بعدی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها تاج: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باید ضابطه‌مند باشد دبیر: زور بزنیم در المپیک یک طلا بگیریم استقلال و پرسپولیس آسیایی شدند ادامه حاشیه‌سازی حامدی‌فر | از مصدوم‌کردن یامگا تا درگیری فیزیکی با رضایی نکونام: کوپال ناظمی دونده و عالی بود| یک اشتباه بچگانه کار دست ما داد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و پالاس| فاجعه تن‌هاخ و رفقا! تاریخ و ساعت بازی پاریسن‌ژرمن و دورتمند در دور برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان | ام‌باپه به فینال می‌رسد؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و ششم (۱۷ اردیبهشت) | نکونام صدر را به پرسپولیس نمی‌دهد نتیجه بازی استقلال و ذوب‌آهن+ ویدیو گل‌ها(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)| واویلا از بلانکو
سرخط خبرها

نگاهی به عملکرد ۴ بانوی ملی‌پوش وزنه‌برداری در قهرمانی جهان کلمبیا

  • کد خبر: ۱۴۰۹۱۰
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
نگاهی به عملکرد ۴ بانوی ملی‌پوش وزنه‌برداری در قهرمانی جهان کلمبیا
پرونده مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بوگوتا کلمبیا بسته شد.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ این مسابقات اولین مرحله گزینشی المپیک پاریس بود، از این رو انتظار می‌رفت که رقابت سنگینی برای تمامی وزنه‌برداران شرکت‌کننده باشد، اما کاروان ایران چه در بخش مردان چه زنان، عملکرد مطلوبی نداشت و وزنه‌برداران انتظارات را برآورده نکردند. خبری هم از بهبود شرایط برای کسب سهمیه المپیک نبود.

در بخش بانوان کادر فنی چهار ورزشکار را اعزام کرد که از این بین دو نفر برای اولین بار راهی مسابقات بین‌المللی می‌شدند و این انتخاب برخی ملی‌پوشان دیگر را متعجب و ناراحت کرده بود. الهام حسینی با اینکه توانست رکورد داخل ایران را جابه‌جا کند، اما در رده جهانی و در دسته ۸۱ کیلوگرم پانزدهم جهان شد. در دسته ۷۱ کیلوگرم الهه رزاقی اوت شد. در دسته ۷۶ کیلوگرم پریسا نورعلی هفدهم شد؛ و در دسته ۸۷ کیلوگرم زینب شیخ ارباب دهم شد.

سیده الهام حسینی که در گروه B دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه زد، کار خود را در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ۹۸ کیلوگرمی آغاز کرد. او در تلاش دوم و در مقابل وزنه ۱۰۲ کیلوگرمی ناکام بود، اما در مرتبه سوم موفق به بلند کردن صحیح وزنه ۱۰۴ کیلوگرمی شد و به مقام نخست در این حرکت دست یافت. او همچنین موفق شد رکورد ایران در این حرکت را دو کیلوگرم ارتقا بدهد.

حسینی در حرکت دوضرب وزنه ۱۲۱ کیلوگرمی را انداخت، اما در ادامه موفق به مهار وزنه ۱۲۲ کیلوگرمی شد. او در تلاش سوم در مهار وزنه ۱۲۷ کیلوگرمی ناموفق بود و با همان ۱۲۲ کیلوگرم در رده ششم ایستاد. بدین ترتیب حسینی در مجموع با رکورد ۲۲۶ کیلوگرم به مقام پنجم در این گروه رسید. او برای سومین مرتبه در قهرمانی جهان وزنه زد و حدود دو ماه پیش در قهرمانی آسیا با رکورد ۲۲۷ کیلوگرم اول شده بود. دسته ۸۱ کیلوگرم المپیکی بود و حسینی وارد رنکینگ جهانی شد.

در گروه B دسته ۸۱ کیلوگرم زینب شیخ ارباب ملی‌پوش جوان در اولین تجربه جهانی خود حضور داشت. او در حرکت یک‌ضرب وزنه ۸۵ کیلوگرمی را مهار کرد و در تلاش دوم موفق به بالا بردن وزنه ۹۰ کیلوگرمی نشد، اما در تلاش سوم همین وزنه را به طور صحیح روی سر نگه داشت تا با همین رکورد در رده سوم بایستد. شیخ ارباب کار خود را در دوضرب با انتخاب وزنه ۱۱۵ کیلوگرمی آغاز کرد که ناموفق بود. او در مرتبه دوم موفق به مهار وزنه ۱۱۶ کیلوگرمی شد. بانوی ملی‌پوش کشورمان در تلاش سوم نتوانست وزنه ۱۲۱ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و با رکورد ۱۱۶ کیلوگرم به مقام سوم رسید.

شیخ ارباب در مجموع رکورد ۲۰۶ کیلوگرم در رده سوم قرار گرفت. در رقابت گروه B دسته ۷۶ کیلوگرم پریسا نورعلی به روی تخته رفت. او در حرکت یک‌ضرب ابتدا دو بار پیاپی وزنه ۸۸ کیلوگرمی را از دست داد، ولی در تلاش سوم موفق به مهار ۹۰ کیلوگرمی شد و در رده هفتم ایستاد. نورعلی کار خود در حرکت دوضرب را با مهار صحیح وزنه ۱۱۰ کیلوگرمی آغاز کرد، اما در ادامه روی دو وزنه ۱۱۶ و ۱۱۷ کیلوگرمی ناموفق ظاهر شد تا به مقام ششم در این حرکت برسد.

در مجموع نیز نورعلی با ۲۰۰ کیلوگرم در رتبه‌ای بهتر از ششمی قرار نگرفت. الهه رزاقی در وزن ۷۱ کیلوگرم بانوان گروه C در جایگاه دهم و آخر ایستاد. رزاقی در حرکت یک‌ضرب از پس مهار وزنه‌های ۸۷ و ۹۱ کیلوگرم برنیامد، ولی وزنه ۸۷ کیلوگرم را بالای سر برد و دهم شد. او در حرکت دوضرب نیز نتوانست وزنه‌های ۱۱۱ و ۱۱۳ کیلوگرم را مهار کند و باز هم در بین ۱۰ شرکت‌کننده در مکان دهم قرار گرفت. نفر اول وزن ۷۱ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب ۹۴ و در دوضرب ۱۱۹ کیلوگرم را بالای سر برده بود.

فرصتی برای دیدن رقبا

سجاد انوشیروانی سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری پس از این رقابت‌ها با اشاره به رویکرد فدراسیون برای اعزام تیم بانوان به قهرمانی جهان گفت: سعی کردیم اردوی تیم بانوان را هم پای مردان برگزار کنیم و شرایط حرفه‌ای را برایشان ایجاد کردیم. مسابقات جهانی کیفیت بالایی داشت و ما دو هدف داشتیم. اول اینکه آن‌ها میدان بزرگ‌تری ببینند و فاصله خود را با رقبای اصلی خود در دنیا ببینند و انگیزه بگیرند تا این فاصله را کمتر کنند. هدف بعدی این بود که، چون ما سه سهمیه المپیک برای بانوان داریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم که وزنه‌برداران ما در مسابقات کسب سهمیه المپیک حضور داشته باشند و شانس حضور را از دست ندهیم. از این رو در هر مسابقه گزینشی از این فرصت برای اینکه بتوانیم به سهمیه المپیک برسیم، استفاده خواهیم کرد.

راضی نیستم

اما وروش باقری مدیر تیم‌های وزنه‌برداری در مورد عملکرد تیم زنان در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ اظهار کرد: هدف ما در قهرمانی جهان ارتقای رکورد بود و نیم‌نگاهی هم به کسب سهمیه المپیک داشتیم. دختران افزایش رکورد داشتند. این درست است که من از نتایج راضی نیستم و انتظارم بیشتر از این بود، اما شرایطی هم وجود داشت که از کنترل ما خارج بود. در مورد بررسی نکردن ارتفاع محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان، نفس کشیدن حتی برای ما که وزنه نمی‌زدیم هم سخت بود و یکی از دلایلی بود که روی عملکرد وزنه‌برداران تأثیرگذار بود.

از طرفی دو وزنه‌بردار ما برای اولین بار در مسابقات بین‌المللی شرکت کردند. زینب شیخ ارباب تا حدودی انتظارات را برآورده کرد هرچند رکوردش نسبت به تمرینات پایین‌تر بود. الهام حسینی در یک ضرب دو کیلوگرم بیشتر از قهرمانی آسیا وزنه زد و حتی در دوضرب هم اگر شانس با او یار بود و وزنه را می‌زد، می‌توانست جزو ۱۰ نفر اول قرار بگیرد و قدم خوبی برای کسب سهمیه المپیک بر می‌داشت. حسینی در مهار وزنه ۱۲۷ کیلوگرم، هنگام بالا زدن کمی بی‌دقتی کرد.

باید نقاط ضعف پیدا شود

مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری با اشاره به اینکه دنبال برطرف کردن نقاط ضعف است، گفت: ما محکوم هستیم که در هر مسابقه بهتر باشیم. روند رو‌به‌رشدی که در بازی‌های کشور‌های اسلامی و قهرمانی آسیا داشتیم، باید در قهرمانی جهان هم مشاهده می‌کردیم. من مسئول فنی تیم وزنه‌برداری بانوان هستم و مسئولیت این تیم با من است و، چون نتیجه دلخواه به دست نیامده است، باید نقاط ضعف را پیدا کنیم. بخشی از آن به کار من برمی‌گردد که باید در مورد آن بررسی و برنامه‌ریزی کنیم و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم و در مسابقات بعدی این نقطه ضعف را نداشته باشیم، اما بخش دیگر به دلیل وجود شرایطی است که از کنترل ما خارج بوده است.

باقری در مورد اینکه برای قهرمانی جهان فرصت کمی برای آماده‌سازی تیم داشته است و فکر می‌کند مدت زمانی که برای قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ وجود دارد، کافی باشد؟ تصریح کرد: از قهرمانی آسیا بحرین تا قهرمانی جهان کلمبیا تنها پنج هفته فرصت آماده‌سازی داشتیم و ۱۰ نفر دعوت کردیم و در نهایت به این چهار نفر رسیدیم. در صورتی می‌توان گفت زمان کافی است که یک تیم آماده با یکی، دو ذخیره در سطح دنیا و آسیا داشته باشیم و بتوانیم آن‌ها را آماده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->