مشکل تلویزیون‌های اسنوا و دوو تا ۲۴ ساعت دیگر رفع می‌شود کاهش دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات از (دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴) قیمت‌گذاری گندم به هفته آینده موکول شد آغاز عملیات انسداد چاه‌های آب غیرمجاز در محدوده شهری تربت حیدریه (۶ مرداد ۱۴۰۴) اخطار بانک مرکزی | اگر سفر اربعین نرفتید، ارز مسافرتی را پس بدهید پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴) آب دستگاه‌های پرمصرف قطع می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۶ مرداد ۱۴۰۴) | ریزش ۷۰ میلیونی دیگنیتی بررسی قیمت‌های امروز خودرو‌های داخلی (۶ مرداد ۱۴۰۴) | سهند به ۶۰۷ میلیون تومان افت قیمت کرد نرخ تورم تیر ماه ۱۴۰۴ رشد کرد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۶ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت بیت‌کوین افزایشی شد برق ۳۵۹ اداره و بانک پرمصرف در خراسان رضوی قطع شد وزیر نیرو: مردم خاموشی‌های بیش از ۲ ساعت را گزارش دهند ثبت نام محصولات ایران خودرو در قالب ۳ طرح عادی، خودرو فرسوده و جوانی جمعیت آغاز شد (۶ مرداد ۱۴۰۴) سردرگمی زائران و اختلال در اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های غیرحضوری ۴ بانک جهت خرید ارز اربعین (۶ مرداد ۱۴۰۴) ریزش شدید بورس در پی اخبار ضدونقیض تعطیلات یک‌هفته‌ای | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ مرداد ۱۴۰۴) نرخ بلیت رفت‌وبرگشت مشهد–نجف ۱۵ میلیون تومان اعلام شد معضل ایجاد طبقات مازاد غیر مجاز در ساختمان‌ها و تهدید ایمنی مردم افزایش قیمت ارز اربعین در بانک مرکزی | دینار بازار آزاد مشهد چند؟ (۶ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد صعود کرد بلاتکلیفی ۴ ساله تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی | فشار پیمانکاران بر کارگران بهره‌گیری از تجربه جهانی برای مقابله با رکود اقتصادی تولید محصول آب‌بر در استان بی‌آب خراسان رضوی! طلای جهانی به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر رسید (۶ مرداد ۱۴۰۴) رشد حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۴) ضرورت ساماندهی و اصلاح یارانه نان با رویکرد کارت ملی سرمایه گذاری ۲.۳ میلیاردلاری برای تولید ۷ هزار مگاوات برق خورشیدی
سرخط خبرها

قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟

  • کد خبر: ۱۴۱۵۰۸
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟
لاماری ایما یکی از خودرو‌هایی بود که پس از نخستین عرضه به بازار، با افزایش چشم‌گیر قیمت همراه شد. این خودرو پس از ۹ ماه عرضه حدودا ۹۰۰ میلیون تومان گران شد. اما دلیل این جهش قیمت از ابتدای امسال چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت آرین پارس موتور از اولین محصول سواری خود، یعنی لاماری ایما رونمایی کرد.

این خودرو به عنوان نخستین خودرو مونتاژی معرفی شد که قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای خود دارد. البته باید در نظر گرفت که علت ارزان بودن این محصول نسبت به سایر مونتاژی‌های چینی در بازار ایران، آپشن‌های کم آن بود.

لاماری ایما در نهایت با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و نخستین عرضه به بازار آن نیز اردیبهشت سال جاری صورت گرفت. فروش این محصول شرکت آرین پارس موتور ابتدا از طریق قرعه‌کشی صورت گرفت و پس از آن، این خودرو در بورس کالا عرضه شد.
حال که حدودا ۹ ماه از نخستین عرضه این خودرو می‌گذرد، مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت آن در بورس کالا حدودا به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون الی دو میلیارد تومان رسیده است. این یعنی رشد قیمت لاماری در بازار آزاد ۹۰۰ میلیون تومان بود. به روایتی دیگر، می‌توان گفت که این خودرو به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد گران شده است.

در این میان، باید پرسید که چگونه خودرویی مانند لاماری ایما، که جزو یکی از کم‌آپشن‌ترین خودرو‌های مونتاژی کشور است، با چنین جهش قیمتی، آن هم طی ۹ ماه همراه می‌شود؟

بورس کالا

باید یادآور شد که عرضه خودرو در بورس کالا یکی از عوامل رشد قیمت چنین خودرو‌هایی بود. عرضه خودرو در بورس کالا باعث رشد بسیاری از خودرو‌ها شد و حتی قیمت برخی از خودرو‌ها را نیز به مرز سه میلیارد تومان نیز رساند. به نظر می‌رسد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث تداوم روند افزایش قیمت خودرو‌های عرضه‌شده به این بازار سرمایه باشد.

عرضه قطره‌چکانی

خودروسازان به صورت ماهانه آمار‌هایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند. اما عرضه محصولات‌شان به بازار را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌گیرد.
طبق قانونی که وزارت صمت برای تعداد عرضه محصولات خودروسازان خصوصی وضع کرد، میزان عرضه لاماری در بورس باید ۵۰۰ دستگاه باشد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تیراژ ماهانه این شرکت خودروسازی بیشتر از این ارقام است، ولی عرضه آن همچنان پایین است.

البته این تنها شرکتی نیست که عرضه آن به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که تمام شرکت‌های خودروساز، خصوصا دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار می‌فرستند. چراکه آن‌ها خبر از افزایش تولید می‌دهند، اما شیوه و تعداد عرضه محصولات همچنان مانند گذشته است.

افزایش قیمت لاماری ایما ادامه دارد؟

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که این جهش قیمت در لاماری و سایر خودرو‌ها ادامه دارد؟

حال که واردات خودرو وارد مرحله‌ای تازه شده و حتی برخی از خودرو‌های شرکت‌های واردکننده به پشت مرز‌های ایران رسیده است، انتظار می‌رود که قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار ایران کاهش یابد. اما کارشناسان همچنان معتقدند که واردات خودرو قرار نیست خودرویی را ارزان کند و به نظر می‌رسد اگر خودرو‌های مونتاژی با کاهش نیز همراه شوند، به صورت موقت است. در نتیجه، واردات تاثیرگذار نخواهد بود.

از طرفی دیگر، گفته شد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت بسیاری از خودرو‌ها شد. اما باتوجه به اصرار وزارت صمت و دفاع از این طرح، به نظر می‌رسد عرضه خودرو در این بازار سرمایه نیز ادامه داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت هیچ خودرویی در شرایط فعلی بازار ایران وجود ندارد.

منبع:تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->