اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

نمایشگاه مجازی «نخستین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران» برگزار شد

  • کد خبر: ۱۴۱۵۳۱
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
نمایشگاه مجازی «نخستین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران»  برگزار شد
نمایشگاه «اسنادی از آغازین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران؛ کتاب‌های درسی دارالفنون در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» در بستر مجازی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این نمایشگاه مجازی با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و مرکز اسناد فرهنگی آسیا با نمایش تصویر‌هایی از نخستین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران موجود در گنجینه ملک در وب‌سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برپا شده است.

نمایشگاه نخستین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران، تصویری روشن از شیوه آموزش در مدرسه دارالفنون را در تاریخ معاصر ایران به نمایش عموم گذاشته است.

 معرفی کتاب‌های درسی مدرسه دارالفنون

برگ‌هایی از کتاب‌های «آداب ناصری» نوشته محمدابراهیم محلاتی، «سرمایه سعادت (علم و آزادی)» نوشته میرزا ابوالحسن فروغی (ذکاءالملک)، «حقوق اساسی (آداب مشروطیت دوَل)» نوشته محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، «بدایه الحساب» نوشته میرزا عبدالغفار خان نجم‌الدوله، «اصول جبر و مقابله» نوشته آقا خان مهندس، «جداول لگارتیم اعداد صحاح» نوشته میرزا عبدالغفار خان نجم‌الدوله، «طبقات الارض» نوشته عبدالله بیک، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.
تصویر‌هایی نیز از کتاب‌های «تاریخ ملل قدیمه مشرق» محمدحسین خان فروغی (ذکاءالملک)، «امراض عصبانی» نوشته کریزل ترجمه علی بن زین‌العابدین الهمدانی، «رساله املاء فرانسوی» نوشته میرزا رضا خان سرتیپ ریشار، «تعلیمات توپخانه» نوشته نیکولای ترجمه مصطفی قلی‌خان، «درس تاکتیک» نوشته آلبر فردریک دولسو ترجمه کریم خان، در بستر مجازی قابل مشاهده عموم کاربران است.

همچنین دوستداران فرهنگ و تاریخ می‌توانند از دریچه این نمایشگاه با تاریخچه مدرسه دارالفنون به عنوان نخستین مدرسه تحصیلات عالی کشور که به همت میرزا تقی‌خان امیرکبیر تأسیس شده بود، آشنا شوند. 

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به وب‌سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی «www.ihcs.ac.ir» مراجعه کنند. 

این خبر حاکی است، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با توجه به وقف نامه حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه فرهنگی، امکان خروج هیچ کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد، بنابراین بسته‌های نمایشگاهی متنوعی از تصویر‌های آثار منتخب این موقوفه تهیه کرده و در اختیار مراکز فرهنگی قرار می‌دهد. برخی از این نمایشگاه‌ها همچون نمایشگاه نخستین کتاب‌های درسی تحصیلات عالی در ایران در قالب نسخه دیجیتال در دسترس این مراکز قرار می‌گیرد. 

شایان ذکر است، این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۱۶ شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده است و در حال حاضر همه‌روزه به جز روز‌های تعطیل، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۲۰ (پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۶:۲۰) در تهران، خیابان امام خمینی (ره)، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) پذیرای اهل علم و پژوهش است. 

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->