اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود
سرخط خبرها
در شصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر مشهد چه گذشت؟

از تجهیز مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس تا ایجاد پارک‌های موضوعی کودک و طبیعت در بوستان‌های مشهد

  • کد خبر: ۱۴۱۸۵۷
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
از تجهیز مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس تا ایجاد پارک‌های موضوعی کودک و طبیعت در بوستان‌های مشهد
شصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر مشهد امروز ۵ دیماه در حالی برگزار شد که حسن موحدیان رئیس شورا حضور نداشت و موسی الرضا حاجی بگلو نائب رئیس این شورا میزبان جلسه بود.

سخایی| شهرآرانیوز، در همین حال، شصت‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با میزبانی از پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام تازه تفحص شده ۸ سال دفاع مقدس، متبرک شد و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با این شهیدان وداع کردند.

استقلال ایران اسلامی به برکت خون شهداست

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با خطاب قرار دادن عده‌ای نادان و جاهل که در اغتشاشات اخیر مطالبی را بیان می‌کردند، گفت: این افراد باید بدانند که صاحب این کشور شهدا هستند و استقلال این خاک به برکت خون آنهاست.

 موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در آغاز شصت و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: بسیار مفتخریم که صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این روز، میزبان پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام ۸ سال جنگ تحمیلی بود.
وی با بیان اینکه امروز هر آنچه که داریم و نداریم، به برکت شهداست، گفت: شهید گمنامی که امروز جلسه علنی را متبرک و مزین نمود، قریب به ۳۵ سال از وطن خود دور بوده است؛ اکنون هرکدام از ما که مسئولیتی را عهده‌دار هستیم، باید قدردان خون شهدا باشیم و راه آن‌ها را ادامه دهیم.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: اگر از مسیر شهدا منحرف شویم، باید پاسخگوی آن‌ها باشیم چراکه مدیون خون مبارک آن‌ها می‌شویم.
حاجی‌بگلو با خطاب قرار دادن عده‌ای نادان و جاهل که در اغتشاشات اخیر مطالبی را بیان می‌کردند، گفت: این افراد باید بدانند که صاحب این کشور شهدا هستند و استقلال این خاک به برکت خون آنهاست.
وی تاکید کرد: امروز وظیفه ماست که از وطن خود دفاع کنیم و این رسالت را انجام خواهیم داد و اجازه جولان یک عده قلیل و اندک را نمی‌دهیم.
حاجی‌بگلو با گرامیداشت سالگرد حماسه ۹ دی‌ماه، روز بصیرت، گفت: در این روز عده‌ای که نیات سوء داشتند، با حضور میلیونی مردم پاسخ کوبنده دریافت کردند و به این افراد نشان دادند که این کشور صاحب دارد و آن هم مردم است.
وی همچنین اشاره‌ای هم به پیش رو بودن ۱۳ دی‌ماه، سالروز شهادت سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی داشت و اظهارکرد: باید قدردان این شهید بزرگوار باشیم؛ چهره‌ای ارزنده که فقدان ایشان در این ایام برای کشور بسیار محسوس است.

مصوبات

نامگذاری معابر فرعی به نام شهدا
شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به نامگذاری معابر فرعی به نام شهدای به شرح ذیل اقدام کند.
در منطقه ٢ معبر فرعی گلبرگ جنوبی ۱۵ واقع در بلوار عبدالمطلب با حفظ شماره به نام شهید حبیب اله الله دوست، در منطقه ۴ معبر فرعی وحید ۲۰ واقع در محله طلاب با حفظ شماره به نام شهید علیرضا انتظار یزدی و همچنین معبر فرعی وحید ۱۹ واقع در محله طلاب با حفظ شماره به نام شهید حاج صباح فیاض دری، در منطقه ۵ معبر فرعی شهید مفتح شرقی ۱۶ با حفظ شماره به نام شهید محمد علی مخصوص، منطقه ٩ معبر فرعی پرواز ۱۴/۲ واقع در بلوار نماز با حفظ شماره به نام شهید حسن محمودی و در منطقه ١٠ معبر فرعی یوسفیه ۳ واقع در بزرگراه امام علی (ع) با حفظ شماره به نام شهید سید حسن حسن زاده نامگذاری شود.

شهرداری برای تجهیز مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ۴٠ میلیارد ریال هزینه می‌کند 

همچنین در این جلسه نظریه در حکم طرح با موضوع کمک به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تصویب رسید. براساس این نظریه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود تا سقف مبلغ ۴۰ میلیارد ریال برای تجهیزه اداره و نگهداری مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس هزینه کند.

ایجاد پارک‌های موضوعی کودک و طبیعت در بوستان‌های سطح شهر

در ادامه طرح ایجاد پارک‌های ویژه کودکان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید که براساس این طرح شهرداری مشهد مکلف است نسبت به انجام مطالعات امکان‌سنجی در بوستان‌های سطح شهر جهت طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری سایت‌ها و یا پارک‌های موضوعی کودک و طبیعت الهام گرفته از ارتباط با عناصر طبیعی شامل درخت و بوته‌زار، حیوانات اهلی، پرندگان، حشرات، زمین بازی و وسایل طبیعی با حضور والدین و مربیان و به صورت امن اقدام و ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ این مصوبه گزارش اقدامات خود را جهت بررسی به شورای اسلامی شهر ارسال کند. شهرداری مشهد مکلف است در طراحی فضا‌های بازی پارک‌های عمومی، مناسب‌سازی‌های لازم جهت مباحث آموزشی برای کودکان و انجام مطالعات در این زمینه اقدام کند. شهرداری باید نسبت به شروع عملیات اجرایی احداث پروژه پارک کودک و سلامت طی سال ۱۴۰۱ اقدام و نسبت به ارائه گزارش عملکرد و پیشرفت پروژه را ماهیانه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال کند. اولویت اجرای این پروژه‌ها در حاشیه شهر است.

اصلاح آیین‌نامه ارائه خدمات رایگان به بانوان برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی 

همچنین در این جلسه لایحه آیین‌نامه ارائه خدمات رایگان به منظور استفاده بانوان از دوچرخه‌های اشتراکی شهری با انجام اصلاحاتی به تصویب رسید.

لایحه پاسخگویی به مستحدثات موجود منطبق با ضوابط جدید تصویب شد. براساس آن شهرداری مشهد مقدس مکلف است در حوزه‌های هفت گانه برنامه ریزی شهر مشهد مقدس در تمامی گروه پروانه و پایانکار ساختمانی که با طرح قبلی ملاک عمل قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید مجوز دریافت کرده اند را در چارچوب رعایت لفافه فضایی و تراکم و سطح اشغال مجاز طرح جدید و همچنین الزامات مترتب مصوب ضوابط و تشویقات طرح تفصیلی جدید را پیاده‌سازی و اعمال کند.

تبصره: در پرونده‌هایی که دارای رای قطعی قلع بنای ساخته شده قبل از ابلاغ طرح تفصیلی (جدید بوده با توجه به تغییر ضوابط ملاک عمل، پاسخگویی طرح و بررسی مجدد پرونده در کمیسیون‌های ماده صد شهرداری و اصلاح رای مذکور بر اساس ضوابط بازنگری طرح‌های جدید بلامانع است.

ما را با اهل مدینه کاری نیست؛ مگر مردم مدینه چه کردند؟ 

حجه الاسلام والمسلمین حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در شصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور خود، گفت: تکلیف ما نسبت به فرمایشات مالک اشتر زمان، استان و منصوب از طرف علی زمان کاملا روشن است و نباید کار به جایی برسد که بفرمایند؛ ما را با اهل مدینه کاری نیست؛ مگر مردم مدینه چه کردند؟ 

وی اظهار کرد: منشاء و علت تشکیل حکومت‌ها و به قدرت رسیدن حاکمان از سه حالت بیشتر خارج نیست 
یا به دلیل سلطه و زور یا با رضایت مردم یا حکومت به دستور خداوند تشکیل شده و به عبارت دیگر پادشاهی، دمکراسی، دینی و اسلامی است. البته در منظومه فکری الهی حکومت‌ها باید مشروعیت داشته باشند؛ یعنی حق و مجوز حکومت بر مردم را دارا باشند؛ بنابراین اثبات حق حکومت بر مردم و حتی کارگزاری بر مردم یا مدیر شدن در حکومت واجب و لازم است، چراکه اگر مشروعیت نداشته باشد تمام دستورات حاکم، کارگزار و مدیران این حکومت، غصب و تصرف عدوانی در مال و جان مردم و گناهی نابخشودنی است.

وی افزود: در باب منبع مشروعیت باید توجه داشت که از منظر درون دینى، خداوند تنها منبع ذاتى و اصلى مشروعیت تشکیل حکومت است؛ زیرا مبانى اعتقادى اسلام توحید در همه ابعاد آن؛ یعنى توحید ذاتى، صفاتى، افعالى، ربوبى، خالقى و عبادى از آن خداوند سبحان می‌داند، پس برای مشروعیت حکومت، باید سلسله حاکمان متصل به ذات اقدس الهی باشد و هرگاه این سلسله در جایی قطع شد ولو در یک دستور و تصمیم از طرف حاکمان یا مدیران میانی این تصمیم مشروعیت ندارد و باطل و ضمان آور است. 
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از طرفی خداوند خالق مطلق و الملک لله است پس سلسله طولیه مشروعیت از خداوند شروع و با نیابت به پیامبراکرم (ص) و به روش نصب عینی توسط پیامبر به ائمه اطهار مثل غدیر و در زمان غیبت صغری به نواب اربعه به صورت خاص و در غیبت کبری به مجتهد جامع الشرایط به صورت عام است. همچنین برای تقسیم جغرافیای اعمال حکومت حقه از طرف حاکم الهی، والیان و نمایندگان ایشان نیز واجب الاطاعه هستند مثلا تکلیف مردم مصر نسبت به فرامین و دستورات مالک اشتر والی منصوب امیرالمومنین (ع) کاملا روشن است کما اینکه تکلیف ما نسبت به فرمایشات مالک اشتر زمان، استان و منصوب از طرف علی زمان کاملا روشن است و نباید کار به جایی برسد که بفرمایند؛ ما را با اهل مدینه کاری نیست؛ مگر مردم مدینه چه کردند؟ 

وی اضافه کرد: تاریخ روسیاهی جبران ناپذیری برای بی‌بصیرتی آن‌ها و دلخون کردن و تمرد از دستورات این ذوات مقدسه به نمایش گذاشته است که عمده دلیل آن اجتهاد در برابر نص است. حرف صریح و موضع واضح امام را که بدون واسطه و از دو لب ایشان می‌شنیدند 
را با پیش فرض‌های ذهنی خود تفسیر و با چند اصطلاح علمی توجیه می‌کردند و می‌گفتند این اوامر مولوی نبود بلکه ارشادی است و ما باید کار خودمان را بکنیم و تصمیم را ما باید بگیریم و غافل از آن که این ما دقیقا همان قطع سلسله طولیه مشروعیت حکومت بود چراکه در این سلسه جایی برای ما نداشت و نواب خاص و عام خداوند و مصلحت اندیشی، عدم اطاعت و ولایت پذیری بود. چنانچه عقل و عاقبت اندیشی خود را کامل‌تر و کارآمدتر از نظر حاکمان الهی می‌دیدند. در زمان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هم نمونه‌هایی بودو در زمان رهبری مقام معظم رهبری هم مثال‌هایی وجود داشت و در این شهر نیز بار‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. 

این عضو شورا ادامه داد: در جریان اختلافات، ذی نفعان صورت مسأله را پاک می‌کردند؛ یعنی به جای اجماع بر رفع موانع سر راه حاکم و فدا شدن و ازخودگذشتگی برای اجرای دستورات الهی و اصلاح رویه مخالفان، متاسفانه با آن‌ها مجتمع و همفکر می‌شدند و فشار را بر حاکم می‌آوردند و بعضا هم در دام مکر و حقد و کینه آن‌ها تا برکناری و عزل مثلا با قبول کردن حکمیت و حتی سکوت در شکافتن فرق آن‌ها پیش می‌رفتند. فرمود تاریخ عبرت است و عبرت گیران کم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->