اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

نسخه‌نویسی الکترونیکی در ۷۰ کلینیک مشهد

  • کد خبر: ۱۴۱۹۲
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
نسخه‌نویسی الکترونیکی در ۷۰ کلینیک مشهد
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۷۰ کلینیک نسخه‌نویسی الکترونیک و پنج داروخانه نسخه‌پیچی الکترونیک انجام می‌دهند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سید مسعود ساداتی امروز، ۱۹ دی‌ماه، در جلسه کمیته هوشمندسازی استان در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا (ع) اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ با راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی سلامت که کار مشترکی میان وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت است، توانستیم زیرساخت شبکه ملی سلامت در کشور را شروع کنیم.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ای که به صورت بالادستی از طرف وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابلاغ شد، بزرگترین پروژه فناوری کشور یعنی پرونده الکترونیک سلامت در مشهد آغاز و دانشگاه علوم پزشکی جزو دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این پروژه شامل چهار بحث اصلی نظام ارجاع و پزشک خانواده، نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی، حذف دفترچه کاغذی و اتصال اسناد پزشکی به بیمه است. در صورتی که این پروژه اجرایی شود، در منابع مالی و نیروی انسانی صرفه جویی خوبی خواهد شد.

ساداتی خاطرنشان کرد: پرونده سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان از پیش از تولد تا پس از مرگ است که به صورت مداوم و با گذشت زمان به شکل الکترونیک ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بدون محدودیت زمانی و مکانی تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجازمانند پزشک معالج قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: سپاس مخفف سامانه پرونده الکترونیکی سلامت است که به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان در سطح کشور توسط مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تعریف شده است و مسئولیت اجرای آن بر عهده معاونت تحقیق و توسعه این مرکز است. یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت امکان ارائه خدمات بهتر بهداشتی و درمانی و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور را فراهم می‌سازد.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از جمله اهداف پرونده الکترونیکی سلامت می‌توان به تجمیع اطلاعات سلامت شهروندان، امکان پشتیبانی اطلاعاتی از سامانه پشتیبانی از تصمیم‌گیری، کاهش هزینه‌های دسترسی به اطلاعات سلامت، دسترسی به اطلاعات سلامت بدون محدودیت زمانی و مکانی، جلوگیری از سوءاستفاده از خدمات حمایتی سلامت، امکان ارائه خدمات سلامت در حوادث و شرایط غیر مترقبه، کاهش خطا در ارائه خدمات سلامت، افزایش سرعت در ارائه خدمات سلامت، بهبود نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و آموزش و ارتقاء سطح دانش و سلامت شهروندان اشاره کرد.

ساداتی عنوان کرد: اولویت‌های دولت الکترونیک وزارت بهداشت شامل راه‌اندازی نظام خدمات استحقاق درمان، راه اندازی خدمات الکترونیک شهروندان، اجرایی‌سازی استقرار پرونده الکترونیکی سلامت، نظام الکترونیکی ارجاع و پزشکی خانواده و نظام ثبت کامل دارو، ملزومات مصرفی و غیرمصرفی است.

وی ادامه داد: از جمله ذی‌نفعان اصلی در اکوسیستم نظام سلامت الکترونیک و دولت الکترونیک سلامت ایران، می‌توان به مردم، بخش خصوصی کسب‌وکارها، بیمه، حوره درمان، حوزه دارو، حوزه بهداشت و... اشاره کرد. خروجی این اکوسیستم رضایت مردم، تسهیل دسترسی به خدمات شهروندان، تسریع انجام خدمات شهروندان، حمایت و تقویت کسب‌وکار‌های حیطه سلامت الکترونیک، صرفه‌جویی هنگفت نظام کاغذی و. است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: فرآیند گردش اطلاعات در نظام ارجاع الکترونیک به این شرح است که ابتدا بیمار به مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و در صورتی که بیماری وی توسط پزشک عمومی قابل درمان باشد، پرونده شخص ایجاد و اطلاعات در آن درج می‌شود، اما در صورت نیاز به متخصص، پزشک عمومی از طریق سامانه نوبت‌دهی الکترونیک برای بیمار، پزشک متخصص مشخص می‌کند. در این فرآیند استعلام بیمه سلامت و ثبت‌احوال نیز انجام می‌شود تا به واسطه آن امکان هم‌پوشانی بیمه و یا استفاده از دفترچه بیمه افراد دیگر از بین برود.

ساداتی خاطرنشان کرد: مراحل استقرار پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل ارسال روکش پرونده بیماران به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)، نظام ارجاع و نوبت‌دهی الکترونیک، ارسال الکترونیک اسناد به بیمه سلامت و نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک است. براساس این طرح حدود یک میلیارد تومان در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شده است. در حال حاضر ۷۰ کلینیک نسخه‌نویسی الکترونیک و پنج داروخانه نسخه‌پیچی الکترونیک انجام می‌دهند.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر لازمه رسیدن به عدالت در سلامت، اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور است. نظام ارجاع و نوبت‌دهی الکترونیک، مجموعه‌ای از فرآیند‌هایی است که مسیر حرکت و ارتباط فرد را در سطوح سه‌گانه خدمات این نظام تعیین می‌کند؛ سطح یک شامل مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشتی و مطب پزشکان عمومی، سطح دو شامل بیمارستان‌های تخصصی، کیلینیک‌های ویژه، مراکز تخصصی و مطب پزشکان متخصص، سطح سه شامل بیمارستان‌های فوق‌تخصی، مراکز فوق تخصی، مطب پزشکان فوق متخصص است همچنین سطح سه رفرال شامل مراکز پیوند عضو، مراکز طب هسته‌ای و مراکز انکولوژی است.

ساداتی در خصوص وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کل جمعیت تحت پوشش دانشگاه، پنج میلیون و ۲۶ هزار و ۸۸۶ نفر است. زمان راه‌اندازی نظام ارجاع در شهرستان‌های پایلوت یکم مرداد سال ۹۷ است که در این بازه زمانی شش میلیون و ۴۸۴ هزار و ۱۶۳ نفر ویزیت، ۲۳۹ هزار و ۴۲ نفر ارجاع، ۷۸ هزار و ۵۵۴ مورد نوبت‌دهی الکترونیک و ۵۳ هزار و ۷۴۷ مورد پسخوراند در بیمارستان ثبت شده است.

وی افزود: اهم اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای نظام ارجاع الکترونیک شامل اطلاع‌رسانی عمومی، برگزاری کمیته‌های کارشناسی استانی، تجهیز کلیه واحد‌های مجری به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برنامه، پیگیری و برطرف کردن مشکلات اجرایی، پیگیری اخذ گواهینامه نظام ارجاع الکترونیک از دفتر آمار و فناوری وزارت بهداشت، تامین بیش از ۹۰ درصد پزشک و ۱۰۰ درصد نیرو و پذیرش مورد نیاز، هماهنگی در ترسیم نقشه مسیر ارجاع الکترونیک در سامانه HIS و... است.

مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اهم اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح رسیدگی الکترونیک اسناد بیمه شامل پیاده‌سازی سرویس تبادل الکترونیک اسناد وزارت بهداشت، آماده‌سازی چک‌لیست استقرار و تبادل و رسیدگی الکترونیک اسناد، اخذ گواهینامه‌های لازم جهت ارسال اسناد بیمه به سامانه سپاس، برگزاری کلاس‌های آموزشی کارشناسان بیمه و بیمارستان‌ها و راه‌اندازی سرویس تبادل و رسیدگی الکترونیک در تمام بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تاریخ ۲۶ مرداد ماه سال جاری است.

ساداتی عنوان کرد: نتایج حاصل از طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل شفاف‌سازی روند رسیدگی اسناد و جلوگیری از خطا‌های انسانی، منطقی نمودن زمان ارسال اسناد به سازمان بیمه و افزایش تعداد پرونده‌های ارسالی، حذف هزینه‌های مرتبط با اسناد کاغذی، ایجاد امکان کنترل عملکرد مالی همه بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ستاد و عدم نیاز به ثبت کسورات به صورت دستی است.

وی ادامه داد: اهم اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک شامل پیاده‌سازی و اخذ گواهینامه سرویس نسخه‌پیچ و نسخه‌نویس الکترونیکی در مراکز دولتی، شناسایی و برگزاری جلسات فنی و پیگیری نرم‌افزار‌های نسخه‌پیچ داروخانه جهت اخذ مجوز‌های لازم، شناسایی و برگزاری جلسات فنی و انتخاب نرم‌افزار‌های مطب و کلینیک، فعال‌سازی ۶۵ مطب و کلینیک خصوصی در طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، راه‌اندازی نسخه‌نویسی الکترونیک به صورت کامل در سطح یک و ارسال ۱۷۹ هزار و ۳۸۳ نسخه الکترونیک از سطح یک از ابتدای اجرای طرح است.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->