انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

حذف نسخه‌های خطی از سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

  • کد خبر: ۱۴۲۱۶۳
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
حذف نسخه‌های خطی از سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران امکان دسترسی آنلاین به نسخه‌های خطی را برای خرید و دانلود از سایت خود حذف کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گفته می‌شود این اقدام پس از ایجاد اختلال در سامانه ارائه خدمات آنلاین این کتابخانه ایجاد شده است. با این حال برخی از پژوهشگران از طولانی شدن مدت این اختلال که قریب به دو ماه است، گلایه دارند.

به گفته کارکنان این بخش کتابخانه؛ علاقه‌مندان به استفاده از منابع خطی باید درخواست خود را یا به صورت حضوری و یا به صورت کتبی از طریق ایمیل، تلگرام یا فکس به کتابخانه ارسال کنند؛ درخواست‌ها پس از بررسی پاسخ داده خواهد شد. با این حال طی مدت اخیر تعدادی از پژوهشگران از زمان طولانی پاسخ به درخواست‌ها انتقاد داشتند. به گفته برخی از آنها، گاه پاسخگویی تا یک هفته به طول انجامیده و از سوی دیگر، تعرفه استفاده از منابع نیز در قیاس با گذشته افزایش یافته و تا هر برگ ۱۰ هزار تومان رسیده است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در دوران ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان اقدام به ارائه خدمات آنلاین در زمینه ارائه نسخه‌های خطی و کمیاب به پژوهشگران و دانشجویان داخلی و خارجی کرده بود؛ اقدامی که برخی از اساتید آن را «بار عام» برای استفاده از گنجینه‌های خطی کشور توصیف کردند. این کتابخانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین کتابخانه‌های ایران از آن زمان اقدام به ارائه پی‌دی‌اف ۱۲ هزار و ۹۵۰ نسخه خطی کرده بود.

هرچند دیجیتال‌سازی منابع امری است که در کتابخانه‌های بزرگ دنیا رایج و مرسوم بوده و از سالیان پیش تا امروز ادامه دارد، اما با بروز مشکلاتی، چون شیوع بیماری کرونا و ایجاد عدالت دسترسی به منابع برای همه مردم در نقاط مختلف دور و نزدیک، ضرورت دسترسی به منابع کتابخانه‌ای از این طریق بیش از پیش بر همه اهل فن و حتی مخاطبان عام بیشتر احساس شد.

اگرچه کتابخانه‌های اصلی و مرجع کشور نیز طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با دیجیتال‌سازی منابع، دسترسی عمومی به کتاب‌ها و سایر منابع را راحت‌تر و به نوعی عدالت را در این زمینه فراهم کنند، اما به نظر می‌رسد شرایط استفاده از این امکان چندان در کشور فراهم نیست. از روند دیجیتال‌سازی منابع گرفته که به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های آن، چندان با سرعت انجام نمی‌شود تا مشکلات حقوقی که عرضه تمامی آثار یا بخش قابل توجهی از آن را با مشکل مواجه کرده و مشکلات فنی و زیرساختی که گاه گره در کار پژوهشگران می‌اندازد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->