اوج مصرف برق به ۶۷ هزار مگاوات رسید (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نحوه دریافت خسارات ناشی از قطعی برق + لینک سامانه پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز شنبه ‍۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ارزیابی خسارات ۳ هزار کانتینر در انفجار بندر شهید رجایی پیش بینی بورس برای فردا (شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) آخرین وضعیت بازار سکه و طلا | رشد اونس جهانی و اثر آن بر بازار داخل پرداخت کالابرگ به خردادماه ۱۴۰۴ می‌رسد؟ ویدئو| رئیس برنامه و بودجه: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز دیگر پرداخت می‌شود ارزش بازار سرمایه در پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ از ۱۳.۶ هزار همت عبور کرد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث همچنان معطل سازمان امور مالیاتی شرط سنی برای دریافت پروانه کسب حذف شد رشد دو برابری اعتبارات استانی و ملی بودجه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ سکه ۲ میلیون تومان گران شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) واکنش سازمان بورس به معاملات مشکوک و دارندگان اطلاعات نهانی سهام خودروسازان امتیاز ویژه واردات کشنده برای رانندگان کامیون+ جزئیات بخشنامه نکات بهداشتی ذبح دام در عیدقربان | گوشت تازه نباید بلافاصله پس از ذبح دام مصرف شود ویدئو| خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان کشوری عملکرد مدیران صندوق‌های اهرمی زیر ذره بین سازمان بورس تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی فرصتی بی نظیر برای ایران

  • کد خبر: ۱۴۲۲۷
  • ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی فرصتی بی نظیر برای ایران
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی را فرصتی بی‌نظیر برای معرفی کالا‌ها و خدمات ایرانی به جهان دانست و گفت: رونق صادرات کالا و خدمات و نیز جذب سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، باید دو آورده مهم اکسپو باشد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ «حسین مدرس خیابانی» در نشست هماهنگی ستاد ملی اکسپو افزود: ورودی‌های ایران به این نمایشگاه ۶ ماهه، می‌تواند از جنس فرهنگ، هنر، اقتصاد و موضوع‌های مرتبط با تمدن و یا حتی مباحث اجتماعی، فناوری، کشاورزی، صنعت و معدن باشد، اماآنچه که باید از این محل کسب شود، دو خروجی مهم است؛ به نحوی که خروجی نخست باید از جنس صادرات کالا و خدمات ایرانی و خروجی دوم نیز می‌بایست از بابت سرمایه‌گذاری کشور‌های دیگر در ایران با توجه به پتانسیل‌های ارایه شده در این نمایشگاه باشد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار می‌گیرد و باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد که در دوره نمایشگاه، جذب گردشگر نیزمورد نظر قرار گیرد تا خروجی این نمایشگاه برای ایران، آورده‌های اقتصادی از جنس رونق صادرات کالا و خدمات باشد؛ بنابراین چنانچه غیر از این باشد، از پتانسیل بی‌نظیر اکسپو به خوبی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: باید ازهمه ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی استفاده کرده و امور را به صورت غیرمتمرکز تا زمان برگزاری نمایشگاه مدیریت کرد، به این معنا که پراکندگی مناسبی از حیث کمیته‌های تخصصی شکل گرفته و نتایج و تصمیمات آن‌ها به صورت مرتب رصد شود. در این میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با طیف گسترده‌ای از بخش‌های مختلف نیز باید مسئولیت مناسبی در این حوزه داشته و به خوبی آن را ایفاکند.

وی افزود: همه مباحث مرتبط با آخرین پیشرفت‌ها، فناوری، دستاورد‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اقتصادی یک کشور، در قالب برگزاری رویداد اکسپو گرد هم جمع می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی باید با همه دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هر چه مؤثرتر دراین رویداد حاضر باشد.

مدرس خیابانی اضافه کرد: فضایی که اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی پیش روی ایران قرار داده، باوجود اینکه برخی از کشور‌های دنیا برای منزوی سازی ایران تلاش می‌کنند، اما یک فرصت خواهیم داشت که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، توان و چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به کشور‌های جهان نشان دهیم.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فضای بسیار مؤثری که نمایشگاه اکسپو برای معرفی عرصه‌های مختلف اقتصادی و رویداد‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: چنانچه از این فضا استفاده نشود، بعد‌ها افسوس خواهیم خورد.

وی خواستار آن شد تا شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تا صفحه مشارکت دستگاه‌های اجرایی را در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی در بازه زمانی پیش از برگزاری اکسپو نبندد.

به گفته مدرس خیابانی این نمایشگاه قرار است ۶ ماه برپا باشد و بنابراین هر یک از دستگاه‌های اجرایی باید از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ که این نمایشگاه آغاز به کار می‌کند تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰در این نمایشگاه فعال بوده و برنامه‌های خود را متناسب با شرایط به روزرسانی داشته باشند؛ این درحالی است که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامه‌ریزی‌های خود برای موارد غیرقابل پیش‌بینی قرار دهد و زمینه‌ای را فراهم سازد که فرصت حضور همه بخش‌ها در مدت برپایی فراهم شود.

تشکل‌ها، نقطه تماس دولت و بخش‌خصوصی

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تشکل‌ها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی محسوب می‌شوند، گفت: تشکل‌گرایی امروز نمادی است که باید از سوی همه دستگاه‌های دولتی تمرین شود؛ این در حالی است که نقطه تماس بخش خصوصی با دولت، انجمن‌ها و تشکل‌ها به حساب می‌آیند و غیر از این نباید عمل شود.

وی گفت: حرکت انفرادی در برنامه‎‌ریزی مرتبط با حوزه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی نیز، نباید انجام شود و باید از ظرفیت همه تشکل‌ها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره گرفت؛ به نحوی که چنانچه قرار است کالا‌های مهمی همچون زعفران، خرما، پسته و فرش ایرانی در اکسپو معرفی شود، باید با مشارکت تشکل‌های تخصصی این حوزه، کار برنامه‌ریزی و اجرا را انجام داد.

به گفته مدرس خیابانی، امروز تشکل‌ها، جلوه همگرایی و نقطه تماس بخش خصوصی با دولت است و کنترل و نظارت بر آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر از سپردن امور به شرکت‌ها و بنگاههاست؛ ضمن اینکه همگرایی و هم‌افزایی باید میان دولت با این تشکل‌ها صورت گیرد و حتی هر درخواستی که برای حضور در اکسپو به ستاد اکسپو ارجاع داده می‌شود، باید در قالب تشکل‌ها قابل بررسی باشد و حتی درخواست‌های انفرادی نیز مورد بررسی قرار گرفته نشده و پذیرش نشوند.

مدرس خیابانی ضمن تاکید بر اینکه چهار حوزه باید در اکسپو درگیر کار شوند، گفت: حوزه اول استان‌ها هستند که باید از ظرفیت استان‌ها و مناطق آزاد کشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به نحوی که استان‌هایی که قطب صالدرات هستند، نقش ویژه‌ای را در این حوزه پذیرفته و با نظارت ستاد اکسپو، بخشی از امور را اجرایی نمایند؛ این در شرایطی است که در حوزه دوم، طیفی از کالا‌های صادراتی در کشور قرار می‌گیرند که معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل منحصر به فرد معرفی شوند که نمونه آن پسته، خشکبار، زعفران و فرش است؛ اما درکنار آن‌ها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و کالا‌های نانوتکنولوژی و‌های تک نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در عین حال باید در قالب تور‌های گردشگری، تلاش شود تا از ظرفیت‌های گردشگری و مناطق ممتاز گردشگری ایران از جمله تور‌های طبیعت‌گردی استفاده شود و نقش ویژه‌ای را برای آن‌ها در اکسپو قائل شویم.

مدرس خیابانی گروه سوم را کالا و خدماتی دانست که باید در قالب تشکل‌ها معرفی شوند و البته نباید برای آن، قائل به یک تشکل شد، بلکه هر تشکلی که کالا و خدمات عرضه می‌کند باید سهم خود را در اکسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد.

وی گروه چهارم را هنر‌های زیبا و صنایع دستی دانست که نباید در فرآیند تقسیم کار اکسپو، آن را فراموش کرد.

مدرس خیابانی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا با برگزاری همایش‌های استانی و منطقه‌ای به ویژه با رویکرد نقش‌آفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینه‌ای را فراهم آورد تا حضور بخش‌های مختلف علاوه بر توجه به پتانسیل‌های اکسپو در معرفی کالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این کشور‌ها باشد.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->