کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید
سرخط خبرها

بازدید سرزده شهرآرا از مشکلات شهروندان در فرآیند پر پیچ و خم اداره مالیات

  • کد خبر: ۱۴۲۹۹۶
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
بازدید سرزده شهرآرا از مشکلات شهروندان در فرآیند پر پیچ و خم اداره مالیات
در راسته خیابانی که این روز‌ها بوی سیر صعودی دلار و ارز حسابی شلوغش کرده است، درست در مقابل خیابان امام خمینی (ره) ۲۸ ساختمانی بزرگ با قدمتی بیش از چنددهه قد برافراشته است و تابلوی «اداره کل امور مالیاتی» بر آن خودنمایی می‌کند؛ ساختمانی که باز هم در این هیاهوی ارزی شمار زیادی از شهروندان را به سمت خود فرامی خواند. شهروندان در این ساختمان نه برای سود فردی، بلکه برای جلوگیری از هرگونه جریمه حضور دارند.

فاطمه غلامی  | شهرآرانیوز؛، نزدیک ساعت ۱۲ یک روز سرد زمستانی است که به طور سرزده به اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی سری می‌زنیم تا مشکلات مالیاتی شهروندان را از نزدیک جویا شویم؛ ساختمان بزرگ چندطبقه‌ای که به ویژه در روز‌های دوشنبه به دلیل پاسخگویی مستقیم مدیر با شهروندان در میز خدمت، شلوغ‌تر از روز‌های دیگر به چشم می‌آید.

از در اصلی وارد اداره می‌شویم. طبقه همکف، سمت راست امور مربوط به مؤدیان و پرداخت کنندگان مالیات هاست که به نسبت دیگربخش‌ها حجم بسیاری از شهروندان در این قسمت صف انتظاری طولانی تشکیل داده اند. بخشودگی جرایم مالیاتی و تقسیط مالیات از مطالبات اصلی مردمی دربازدید سرزده امروز به اداره مالیاتی خراسان رضوی است.

گلایه از مالیات‌های علی الرأس

آقای جوانی که با پرونده‌ای قطور زیر بغل در نوبت رسیدگی به مؤدیان ایستاده است، می‌گوید: هرسال بنا به دلایل نامعلوم، برای شرکت ما مالیات‌های علی الرأس به مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان صادر می‌شود؛ درحالی که طبق محاسبات، باید ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان مالیات بدهیم و همین روش محاسبه مالیات، فشار سنگینی به شرکت ما وارد کرده است و برای جبران این خسارت ها، مجبور به تعدیل بیش از پنجاه نیرو در یکی دو سال گذشته شده ایم.

او ادامه می‌دهد: اگر به همین شکل پیش برود، سال بعد شرکت ما صددرصد تعطیل می‌شود. نمی‌دانم چرا هیچ کس پاسخ دقیقی درباره این ابهام و اختلاف حساب نمی‌دهد؟

تقسیط مالیات شرکت‌های تولیدی

یکی دیگر از شهروندان که در دستانش پرونده قطوری است، می‌گوید: من و یکی از دوستانم پس از دوران دانشگاه تصمیم به اختراع دستگاهی گرفتیم که دانش بنیان است و به حرکت بیماران فلج مغزی کمک شایانی می‌کند. در این راه از وام‌های خرد صندوق سرمایه و شهرک صنعتی استفاده کردیم تا توانستیم روی پای خود بایستیم.

امروز با مدارک ثبت شرکت به اداره امور مالیاتی آمده ام تا بتوانم از روش‌های تقسیط مالیاتی استفاده کنم.
آقای فرهادی که خود را بازنشسته معرفی می‌کند، می‌گوید: من دو شغل دارم. برای پرداخت مالیات وارد سیستم شدم، اما هرچه تلاش کردم، سامانه پیغام خطا می‌داد. چندروز پیش از طرف اداره مالیاتی پیامی مبنی بر ایجاد کد اقتصادی جدید و درج دو شماره اقتصادی در سامانه امور مالیاتی برایم ارسال شد. امروز حضوری آمده ام تا علت را جویا شوم.

واریز بیش از ۲۱ هزارمیلیارد ریال؛ عوارض پرداختی به شهرداری‌ها

به دنبال طرح مشکلات شهروندان به سراغ مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌رویم. درباره این مشکلات می‌گوید: دلیل محاسبه مالیات به شکل علی الرأس برای آن شرکت که گلایه داشتند، این است که در سال‌های قبل مأمور مالیاتی به آن‌ها مراجعه و از مالکان شرکت، اسناد و مدارکی درخواست کرده است تا طبق آن، مالیات این شرکت محاسبه شود.

منتها تا سال ۱۳۹۶ مسئولان شرکت هیچ مدرکی به مأمور ما ارائه نداده اند و سازمان مالیاتی در این موارد، برای جمع آوری اطلاعات، خود وارد عمل می‌شود و از طریق سامانه دریافت و پردازش اطلاعات مالیاتی که نوعی بانک اطلاعات کشوری است، اطلاعات را از این سامانه استخراج می‌کند و طبق آن مالیات را محاسبه و به فرد حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند.
احمدرضا مدبرنیا درباره حمایت از شرکت‌های تولیدی و معافیت پارک علم وفناوری از مالیات، می‌گوید: این خبر خوش را به فعالان اقتصادی می‌دهم که در رسته فعالیتشان معافیت‌های گوناگونی شامل حالشان می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر مؤدیان به علت مشکلات اقتصادی توان پرداخت مالیات به صورت یکجا را نداشته باشند، می‌توانند از تسهیلاتی که سازمان امور مالیاتی به موجب قانون در اختیارشان گذاشته است، استفاده کنند و مالیات را متناسب با توانشان، به صورت اقساط پرداخت کنند و اگر جریمه‌ای به این افراد تعلق گرفته، این جریمه با توجه به ماده ۱۹۱ قابل اظهارنظر است.
وی بیان می‌کند: در مرحله رسیدگی و در مرحله پرداخت از شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان حمایت می‌کنیم؛ به این صورت که پرداخت مالیات تقسیطی انجام شود. هدف ما افزایش درآمد‌های مالیاتی بدون فشار به تولیدکنندگان و مبارزه با فرار مالیاتی است.

مدبرنیا با اشاره به اینکه تخصیص عوارض شهرداری‌ها در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۸.۵ درصد رشد داشته است، بیان می‌کند: در هشت ماه نخست امسال از محل مشارکت مردم در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، بیش از ۲۱ هزارو ۳۲۶ میلیارد ریال به حساب شهرداری ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان به صورت مستقیم واریز شده است. درصورتی که این عدد در مدت مشابه پارسال ۱۱ هزارو ۳۱۲ میلیارد ریال بوده است.

تأمین منابع پایدار

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اختصاص بخش شایان توجهی از درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏‌ها و دهیاری ها، راه را برای تأمین منابع پایدار این حوزه فراهم کرده است، می‌گوید: عوارض وصول شده مالیات بر ارزش افزوده در هر شهر یا منطقه‌ای فقط برای عمران و آبادانی همان منطقه مصرف می‌شود و این امر گویای این واقعیت است که تلاش شهروندان هر منطقه در تحقق درآمد‌های مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت آن شهر خواهد داشت.

مدبرنیا با اشاره به اینکه یک درصد از درآمد ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص می‌یابد، ادامه می‌دهد: یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده با عنوان مالیات سلامت به پوشش درمان افراد ساکن در روستا‌ها و شهر‌ها و جامعه عشایری، تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته، ارتقای سطح بیمه بیماران صعب العلاج و افراد زیرپوشش نهاد‌های حمایتی خارج از روستا‌ها و شهر‌ها به وزارت بهداشت و درمان تخصیص می‌یابد که نقش مؤثری در طرح تحول سلامت ایفا کرده است.

تخصیص شماره اقتصادی جدید

وی درباره تخصیص شماره اقتصادی جدید به مؤدیان مالیاتی در خراسان رضوی، اظهار می‌کند: در خرداد و تیر امسال ۳۵۱هزارو۲۶۲فقره اظهارنامه اشخاص حقیقی، ۲۲هزارو۷۰۷فقره اظهارنامه اشخاص حقوقی و ۶۸هزارو۳۳۳فقره اظهارنامه مستغلات برای عملکرد سال۱۴۰۰ به سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی تسلیم شده است.

صدور شماره اقتصادی جدید به تعداد افراد

مدبرنیا درباره اختصاص شماره اقتصادی جدید به مؤدیان مالیاتی، اضافه می‌کند: بر اساس بخش نامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور، شماره‌های اقتصادی جدید مقررشده برای مؤدیان اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اشخاص حقیقی کد ملی به اضافه کد خاص تعبیه شده است. درضمن اشخاص حقیقی که بیش از یک شغل داشته باشند، کد ملی همراه با چند کد خاص به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->