مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

وزیر کشور در مشهد: اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم، باید به توسعه روستا‌ها توجه کنیم

  • کد خبر: ۱۴۳۶۷۲
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
وزیر کشور در مشهد: اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم، باید به توسعه روستا‌ها توجه کنیم
احمد وحیدی گفت: عمده دلیل حاشیه‌نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است، نرسیدن و توجه‌نکردن به روستاها بود، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم، باید به توسعه روستاها توجه کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد وحیدی، وزیر کشور، در مراسم گردهمایی ۲۵۰۰ دهیار استان خراسان رضوی در مشهد با بیان اینکه ملت ایران حماسه‌های زیادی آفرید و همواره با اراده‌ای قوی و با پیوندی ناگسستنی با رهبر و امام در همه صحنه‌ها حضور دارند، اظهار کرد: صحنه اخیر در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی بود و افتخار می‌کنیم که چنین سردارانی رهرو و راهبر در این کشور بودند و مکتبی آفریدند که امروز همگی رهرو این مکتب باشیم. 

وی ادامه داد: اینکه همه دهیاران از بیش از ۲ هزار روستا خراسان رضوی آمده‌اند، بسیار ارزشمند است و به مفهوم یک تلاش جدید برای گام بلند باید قلمداد شود. 

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به مسئله روستاها به‌خوبی پرداخته شده بود، افزود: در یکی از بخش‌های برنامه ششم اگر نگاه کنید، کارهای خوبی باید صورت می‌گرفت که از آن مقداری عقب هستیم. در برنامه ششم رهبر انقلاب مسئله روستاها را مورد توجه قرار داده‌اند. 

به گفته وی، عمده دلیل حاشیه‌نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است، بی‌توجهی به روستاهاست. اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم، باید به توسعه روستاها توجه کنیم. ما یک مسئله به‌نام حکمرانی روستایی داریم که مورد غفلت واقع شده است. 

هر فرد روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند

وحیدی در ادامه از وجود حدود شصت هزار منطقه مسکونی بدون جمعیت در کشور خبر داد و گفت: بخشی از امکانات در این روستاها وجود دارد، اما به هر دلیل خالی از سکنه شده‌اند و این خسارت بزرگی است. مشکل این است که روستاهای بالای بیست خانوار چرا تخلیه می‌شوند و چرا روستایی‌ها به روستایی‌بودن خود افتخار نمی‌کنند، در حالی که  روستا محل تولید است. باید توجه ویژه کنیم. باید این مسئله را حل کنیم‌. برخی روستاهای ما چنین با‌صلابت و پر‌تلاش و‌ با‌ فرهنگ بسیار اصیل هستند. 
به گفته وی، روستاهایی داریم که متأسفانه تعدادی‌ از روستاییان مسن هستند و جوانان روستا مهاجرت کرده‌اند. مسئله توجه به تک‌تک روستاها برای ما اهمیت دارد. ۴۷ وظیفه ‌برای دهیاران تعریف شده است. امسال ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان در روستاها توزیع خواهد شد. 

وزیر کشور ادامه داد: پسماند می‌توان‌د به بهترین شکل در روستا به‌عنوان کود یا غذای دام استفاده شود. این نگاه مصرف‌گرایانه است که ممکن است روستا از آداب بد شهر استفاده کند. روستا با همین ظرفیت باید توسعه پیدا کند. اینکه روستا مواد غذایی خود را از شهر ببرد، مشخص است که قادر نیست توسعه پیدا کند. امنیت غذایی یک رکن مهم امنیت ملی است و محوریت امنیت غذایی، روستاست. اگر روستا دچار مشکل شد، به‌جای اینکه مرکز تولید باشد، به مرکز مصرف تبدیل ‌می‌شود. هویت تولیدی روستاها باید احیا شود و باید‌ در این زمینه کارهای‌ زیادی صورت گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: هر فرد روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند. روستا می‌تواند زنجیره‌های تولید را شکل دهد.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه منبع دانشی خوبی در روستا‌ها وجود دارد و گاهی وارد روستایی می‌شوید که ظرفیت دانش تجربی وجود دارد که باید آن را حفظ کرد، افزود: باید این دانش‌ها را شناخت و از ظرفیت آن استفاده کرد. گیاهان دارویی که در روستا‌ها وجود دارد و‌ موضوع ثروت‌آوری است، مربوط به همین مناطق است. 
وی تأکید کرد: در روستا‌ها باید اقدامات دیگری هم صورت بگیرد و اگر بتوانیم طرح‌های اقتصادی مشارکتی تهیه کنیم و روستا‌ها بتوانند با یکدیگر متحد شوند، اقدامات خوبی شکل خواهد گرفت. صنایع تبدیلی در روستا‌ها بسیار نقش‌آفرین هستند و به اقتصاد روستا کمک می‌کنند. 
به گفته وی، دهیاران باید حضور پررنگی در روستا داشته باشند. باید سامانه جامع اطلاعات روستایی را تشکیل دهیم. این سامانه می‌تواند به ما نشان دهد که هرکدام از روستا‌ها چه ظرفیت‌هایی‌ دارند. 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: طرح‌های تولیدی براساس الگوی تأمین مالی نوین شکل بگیرند. در استان‌ها به‌دنبال ایجاد صندوق پیشرفت و توسعه هستیم. نقش واسطه‌های غیرضروری حذف می‌شود. 
وحیدی گفت: ما در هر روستایی که رفتیم، هویت بانوان از لحاظ پوشش بسیار عالی بوده است. این اصالت و هویت و فرهنگ‌ها باید به‌خوبی حفظ و نگهداری شود. نباید با دخالت‌هایی که از بیرون صورت می‌گیرد، این فرهنگ و هویت دچار مشکل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->