۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید
سرخط خبرها

نگاهی به ۶ حمله اخیر داعش در افغانستان

  • کد خبر: ۱۴۴۹۷۸
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
نگاهی به ۶ حمله اخیر داعش در افغانستان
در نزدیک به دو ماه گذشته، داعش مسئولیت پنج حمله در کابل و یک حمله در بلخ را بر‌عهده گرفته است. شاخه خراسان داعش روز گذشته کارمندان وزارت خارجه طالبان را در کابل هدف قرار داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در تازه‌ترین حمله عصر روز چهارشنبه، حوالی ساعت‌ ۱۵:۳۸ بعد از ظهر، درست هنگامی‌ که کارمندان وزارت خارجه طالبان در پایان روز کاری تازه در چند قدمی در وزارت به خیابان قدم گذاشته بودند، حمله‌کننده انتحاری مواد انفجاری همراهش را در میان آنان منفجر کرد.

یک مسئول ارشد وزارت خارجه طالبان کشته‌شدن ۱۳ تن و زخمی‌شدن نزدیک به ۳۶ تن دیگر را در این رویداد تأیید کرده است.

بیمارستان ایمرجنسی کابل در یک توییت نوشت که بیش از ۴۰ زخمی پس از انفجار به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

رویترز به نقل از منابع خود در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، گزارش داده است که در این حمله ۲۰ تن جان باخته‌اند.

نزدیک به نه ساعت پس از این حمله، شاخه‌ خراسان داعش با پخش خبرنامه‌ای در وبگاه این شبکه مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در خبرنامه داعش آمده است که هدف از این حمله‌ انتحاری، «برهم‌زدن دیدار میان طالبان و دیپلمات‌های خارجی» بوده است.

داعش در ۵۰ روز گذشته با راه‌اندازی ۶ حمله در پی نشان‌دادن قدرت خود در افغانستانی زیر حاکمیت طالبان است.

از این میان، این گروه دو حمله را بر نهاد‌های وابسته به طالبان به شمول وزارت خارجه و فرودگاه نظامی این گروه، ۲ حمله را بر سفارت پاکستان و شهروندان چینی در کابل، یک حمله را بر مسجد دفتر گلبدین حکمتیار سازمان‌دهی کرده است.

حمله داعش در مزارشریف

بعدازظهر روز یکشنبه، ۲۲ دی خودرو حامل کارمندان فنی فرودگاه مولانا جلال‌الدین بلخی در شهر مزارشریف هدف حمله قرار گرفت.

در نتیجه این حمله دو تن جان باختند و ۶ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را داعش بر دوش گرفت.

حمله به فرودگاه نظامی کابل

روز یکشنبه، نخستین روز سال میلادی که برابر بود با ۱۰ دی امسال، یک حمله در ایست بازرسی نخست بخش نظامی فرودگاه کابل رخ داد.

بر بنیاد اطلاعات، در نتیجه این حمله ۱۴ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. طالبان تلفات این رویداد را تأیید کرده بودند، اما شمار کشته‌شدگان این رویداد را ارائه نکردند. مسئولیت این حمله را نیز داعش پذیرفت.

حمله به مهمان‌خانه شهروندان چینی

در ۲۱ آذر امسال، در شهر نو کابل مهمانخانه لوگن که شهروندان چینی در آن حضور داشتند، هدف حمله قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین تأیید کرد که ۵ شهروند این کشور در این حمله زخمی شده‌اند.

در پی آن، چین از شهروندانش و همه نهادهای آن کشور که در افغانستان فعال بودند، خواست تا هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند.

این حمله یک روز پس از آنکه سفارت چین از طالبان خواسته بود بیشتر به تأمین امنیت آن سفارت توجه کند، صورت گرفت.

حمله به کاردار سفارت پاکستان در کابل

در ۱۱ آذر امسال درست زمانی که عبیدالرحمان نظامانی، کاردار و سرپرست سفارت پاکستان، در محوطه این سفارت در حال قدم‌زدن بود، آماج تیراندازی قرار گرفت. دو حمله‌کننده از ساختمانی در برابر سفارت پاکستان در کابل به آقای نظامانی تیراندازی کردند.

آقای نظامانی در نتیجه این حمله به گونه سطحی زخمی شد. او نزدیک به چهار روز پس از حمله به جانش کابل را ترک کرد و تاکنون به افغانستان برنگشته است.

حمله به جان گلبدین حکمتیار

روز جمعه ۱۱ آذر امسال ‌انفجاری در برابر مسجد ایمان در دفتر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار رخ داد.

بر بنیاد گزارش‌ها، دو مهاجم پس از انفجار یک موتور مملو از مواد انفجاری در کنار دفتر رهبر حزب اسلامی سعی کردند به داخل دفتر آقای حکمتیار وارد شوند. گلبدین حکمتیار پس از این حمله گفت مهاجمان انتحاری به مردم تیراندازی کردند که در نتیجه یک نفر از افراد او کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته آقای حکمتیار هر دو حمله‌کننده انتحاری قبل از رسیدن به هدف کشته شدند‌ و به خود او آسیبی نرسیده است.

آقای حکمتیار که پس از بازگشت طالبان به قدرت نیز در کابل به سر می‌برد، هر هفته در نماز جمعه سخنرانی می‌کند.

او در خطبه نماز جمعه ۲۵ آذر امسال ‌گفته بود که حمله‌ به دفتر این حزب، حمله به سفارت پاکستان در کابل و حمله به مهمان‌خانه «لوگن» در کابل که محل اقامت شهروندان چین است، به رهبری شماری از کشورها و گروه‌ها به شمول حکومت پیشین‌ سازمان‌دهی شده است.

به نظر می‌رسد پس از بازگشت طالبان به قدرت تغییراتی در جغرافیای جنگ در حال شکل‌گیری است.

پیش از این رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، به آمو گفته بود که وزیرستان شمالی به افغانستان شمالی مبدل شده است.

آقای نبیل گفته بود: ‌گروه‌های مختلفی در شمال افغانستان جا‌به‌جا شده‌اند. گروه‌هایی که اجندای بیرون از افغانستان را دارند و اجندای منطقه‌ای دارند. متأسفانه افغانستان در همین سمت روان است و این باعث شده است که نگرانی‌های کشو‌رهای منطقه بیشتر شود و موقف‌گیری‌هایشان متفاوت‌تر از سال قبل باشد.‌

هر شش حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را پذیرفته است، بر اهدافی صورت گرفته‌اند که یا نهاد‌های وابسته به طالبان‌اند‌ یا با طالبان روابط نزدیک دارند. این اهداف بیانگر یک تغییر جدی در مناسبات این گروه با شبکه‌های هراس‌افکن همسو با آن است.

داعش در کمتر از یازده روز، سه حمله را در کابل و بلخ سازمان‌دهی کرده است. این حمله‌ها بیانگر این است که طالبان در سال پیش رو با چالش بزرگ امنیتی رو‌به‌رو خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->