شیدایی: آمادگی برای بحران ها، هدف مسابقات عملیاتی دوام ثامن نخستین شاخص توسعه کشور، آموزش و پرورش است | سخت‌ترین دوره تحصیلی، دوره ابتدایی است زمان پرداخت معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد (مهرماه ۱۴۰۴) پایان مأموریت دزد «ضبط و آچار» در خیابان‌های مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کاظمی عنوان کرد: افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ خبر جدید در خصوص واریز معوقات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان بازنشستگان تأمین اجتماعی (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (پنجشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۴) شرایط بهره‌برداری مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی چگونه است؟ ناگفته‌های رئیس سازمان بهزیستی از جنگ ۱۲ روزه | روایت اعلام آمادگی ۲۲ هزار پزشک متخصص برای خدمت رایگان در عرض ۲۴ ساعت! درباره مجله «پست و تلگراف» که توسط اداره پست ایران منتشر شده است | اولین نشریه اداراتی ایران مددجویان در راه خانه بخت | آیین اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به زوجین تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی برگزار شد آیا کودک بدغذا به مکمل نیاز دارد؟ چرا نباید چایی را دوباره گرم کرد؟ شهادت مأمور پلیس مواد مخدر در جاده زاهدان _ نهبندان + (۱۷ مهر ۱۴۰۴) معوقات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست نقش کلیدی ژنتیک در درمان کودکان ناکامی در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان پستی خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده مشهد ۱۰۰۰ پرستار کم دارد | کمبود ۴۰ درصدی پرستار در مراکز درمانی شهر رئیس سازمان بهزیستی کشور: مدارس، کانون جدید فرهنگی و اجتماعی محلات می‌شوند | طرح «سلام»، مقدمه خدمات جدید به اقشار مختلف مردم تشریح اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی | طرح‌هایی برای عبور از ناترازی و توازن مالی در حال اجراست گلایه از  صف‌های طولانی ام آرآی در مشهد  | فقط ۱۹ دستگاه برای چند میلیون نفر هر دمنوشی درمان نیست | هشدار پزشک طب سنتی درباره مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی شربت سرفه ساخت هند کودکان را می‌کشد؛ نخورید! آمار ازدواج و طلاق طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ در خراسان‌رضوی | ازدواج اوج گرفت، طلاق عقب‌نشینی کرد مشهد، میزبان اولین مرکز «مهر و گفت‌و‌گو» | اجرای آزمایشی طرح ملی «سلام» در منطقه قاسم‌آباد مشهد + فیلم (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین‌اجتماعی بابت هزینه درمان | چرا مصوبه سران قوا اجرا نمی‌شود؟ سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
سرخط خبرها
روایت شهرآرانیوز از مسافران قطار قم - مشهد

۱۰ ساعت حبس در قطار ترس و یخ!

  • کد خبر: ۱۴۵۰۲۲
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
  • ۵
۱۰ ساعت حبس در قطار ترس و یخ!
بامداد پنجشنبه ۲۲ دی ماه، درحالی که فریمان با ۲۸- یکی از سردترین نقاط دنیا بود، ۴۰۰ مسافر قطار قم- مشهد بیش از ۱۰ ساعت در قطار گیر افتادند و کسی هم به سراغشان نیامد!

به گزارش شهرآرانیوز؛ همه مسافران قطار قم- مشهد بار سفر را بسته بودند تا شب میلاد حضرت زهرا (ع) در حرم آقا امام رضا (ع) باشند، اما قطار از ایستگاه فریمان که عبور می‌کند به یکباره روی ریل‌های سرد آهنی که اطرافش را برف و یخ پوشانده بود، می‌چسبد!

سوالات بی جواب مسافران!

بعد از توقف قطار شماره ۱۸۴ در نزدیکی مشهد و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری این شهر، مسافران که خواب بودند، از شدت سرما بیدار می‌شوند و قطار متوقف شده را در محاصره برف و بوران می‌بینند.
محمدرضا سبحانی یکی از مسافران این قطار در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: من خواب بودم و وقتی بیدار شدم ساعت ۲:۳۰ بامداد بود. آن قدر هوا در داخل کوپه ما سرد شده بود که از خواب پریدم. بیرون از کوپه برخی دیگر از مسافران هم در راهرو حضور داشتند و دنبال مهمان دار می‌گشتند و در‌های سالن قطار نیز بسته بود!

او ادامه می‌دهد: از پشت شیشه مشخص بود که چند نفر با چراغ موبایل یا چراغ قوه‌هایشان در زیر قطار به دنبال چیزی می‌گردند. آن موقع فکر می‌کردم قطار با چیزی برخورد کرده است. ساعت حدود ۳ بامداد بود که بالاخره یکی از بیرون قطار وارد سالن شد. آن قدر هوا سرد بود که آن مامور قطار نمی‌توانست راه رفتنش را کنترل کند وقتی از او سوال کردیم که چرا قطار ایستاده است به ما گفت که ترمز‌های قطار یخ زده و قفل کرده است!

نه آبی بود و نه غذایی!

زن جوان دیگری که در قطار قم -مشهد حضور داشته است از وضعیتی که برایشان به وجود آمده است حسابی شوکه است. زمانی که از در ایستگاه مشهد از قطار پیاده می‌شود دست پیرزنی را گرفته است و او را آرام آرام به سمت خروجی ایستگاه هدایت می‌کند. آن قدر عصبانی است که در طول مسیر به همراه آن پیرزن، به هر مامور راه آهنی که می‌رسند دشنام می‌گوید و آن‌ها را نفرین می‌کند! " توخبرنگار هستی برو بنویس که در نزدیکی شهر امام مهربانی‌ها چه به روزگار زائرانش آوردند! من دانشجو هستم خیر سرم مادرم را برای روز مادر به مشهد آوردم، ولی از شدت سرما آن قدر پاهایش درد گرفته است که نمی‌تواند راه برود."

او ادامه می‌دهد: "چه طور می‌شود در نزدیکی مشهد بیش از ۱۲ ساعت مردم را در قطار محبوس کنند و نه آبی برای شستشو پیدا شود نه برای خوردن و حتی غذایی هم ندهند. همه مدیران دیشب را در جای گرم و نرم خوابیدند، اما مردم وسط بیابان در قطار یخ زده با سرما دست و پنجه نرم می‌کردند! برو و این‌ها را بنویس و ببین کسی ککش هم می‌گزد؟ "

هیچ کس نیامد حتی عذر خواهی کند!

مرد دیگری که خودش را ناصر معرفی می‌کند نیز می‌گوید: شب سردی را در قطار گذراندیم. انتظار داشتیم تا فردی بیاید و کمک رسانی جدی انجام دهد. بسیاری از کودکان از شدت سرما، بیمار شدند. تا به حال چنین سرمایی را تجربه نکرده بودیم.

او ادامه می‌دهد: انتظار داشتیم تا در زمان رسیدنمان یک نفر بیاید و عذرخواهی کند که هیچ کسی را ندیدیم. من به همراه خانواده ام هتل رزرو کرده بودیم که بتوانیم دو شب در مشهد بمانیم، حالا همه برنامه هایمان بهم ریخت و هیچ کس هم پاسخگو نیست. نمی‌دانیم باید به کجا شکایت کنیم و اصلا جوابمان را می‌دهند یا خیر؟ میخواستم برای فرزندان و همسر و مادرم، خاطره‌ای خوب در شب میلاد حضرت زهرا (س) از سفر به مشهد در ذهن ایجاد کنم، اما متاسفانه اتفاق بدی رخ داد.

هیچ تدبیری برای شرایط اضطراری نبود!

در میان صحبت‌های ناصر، مرد و زن جوانی هم از راه می‌رسند. آن‌ها هم دنبال ویلچر می‌گردند تا مادرنشان را از قطار تا محل ایستگاه تاکسی جابه جا کنند. آن‌ها نیز از وضعیت پیش آمده حسابی شاکی هستند و می‌گویند: "روز چهارشنبه ساعت ۱۱:۳۰ سوار قطار شدیم و قرار بود ساعت یک بامداد به مشهد برسیم، اما از ساعت یک بامداد پنجشنبه در قطار گیر کرده‌ایم. "

همسر زن جوان می‌گوید: "من نگران هستم که خدای نکرده برای مادر همسرم مشکلی به وجود نیامده باشد، چرا که تا صبح از سرما به خود می‌لرزید. آب هم در قطار یخ زده بود و امکان استفاده از سرویس بهداشتی میسر نبود. قطار از امکانات کمی برخوردار بوده و مسئولان راه آهن هیچ تدبیری برای شرایط اضطراری نداشتند. شکایتمان از راه آهن را به امام رضا (ع) می‌کنیم. "

مدیران برای مدیریت بحران مردود شدند

یکی دیگر از مسافران نیز به شهرآرانیوز می‌گوید: هیچ یک از مسافران اصلا حال و روز خودشان را نفهمیدند. متاسفانه اطلاع درستی هم از جایی که بودیم نداشتیم و آنطوری که به نظر می‌رسید انگار اصلا شرایط کمک رسانی و رفت و آمد با ماشین‌های دیگر هم فراهم نبود. وسط بیابان بودیم هر از گاهی فقط یک قطار از ریل کناری رد می‌شد و قطار ما وسط برف و یخ ایستاده بود. لوکوموتیو قطار روشن بود، اما در آن سرما اصلا زورش نمی‌رسید تا واگن‌ها را گرم کند. بچه‌های کوچک‌تر هم ترسیده بودند و گریه می‌کردند. در قطار هم خدماتی وجود نداشت تا ارایه دهند. نمی‌دانم چرا به قطار‌هایی که از مشهد به سمت تهران راه افتاده بودند و از ریل کناری ما عبور می‌کردند، حداقل پتو و وسایل گرمایشی نداده بودند تا به قطار ما برسانند. من خودم بچه مشهد هستم و حسابی شرمنده زائران آقا شدم چرا که خیلی ناراحت بودند و به آن‌ها سخت گذشت. می‌توانست اتفاقات بدتری هم رخ بدهد که خدا را شکر این چنین نشد. فعلا که خدا رحم کرد و زنده هستیم تا بعد ازآن ببینیم خدا چه می‌خواهد، ولی این طور برای مدیران و مواجه با بحران آن هم با ۴۰۰ مسافر فقط می‌توان نمره مردودی در نظر گرفت، آن هم برای شهری مثل شهرامام رضا (ع).

بیشتر بخوانید:

پرداخت خسارت صد درصدی به مسافران قطار قم-مشهد | فعلا برنامه‌ای برای حذف قطار‌ها نیست

ماجرای حبس ۴۰۰ مسافر قطار قم - مشهد در نزدیکی فریمان (۲۲ دی ماه ۱۴۰۱)

علت توقف قطار قم - مشهد و محبوس شدن مسافران چه بود؟ (۲۲ دی ۱۴۰۱)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
1
5
بله از این‌بدترش سرمون بیاد حقمونه از ماست که برماست
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
1
5
من فرزند راه اهن هستم. پدر من سالها ریس قطار بودند و حدود ۲۰ ساله بازنشست شدند. متاسفانه هر چی به سمت اینده میریم، امکانات راه اهن فرسوده و نیروی کار متخصص که اکثرا رابطه ای جذب و استخدام شدند، عدم بهره وری و کاراییشون بیشتر نمایان میشه. حالا روز خوشمونه. هر چی زمان بگذره نیروهای کاری نالایق که پست ها رو اشغال کردند بیشتر خرابکاری هاشون آشکار میشه. ای کاش همه چیز مثل همون قدیم ها بود
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
1
4
مگه مسئولین محترم راه آهن آب و هوا رو چک نمیکنن! مگه مدیریت بحران بلد نیستن؛ مگه تأمین چهار تا پتوی اضافه یا قطار کمکی خیلی کار سختیه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
1
1
حوادث طبیعی،پیش میاد،اینکه در فریمان دما °۲۸-و سردترین نقطه گزارش بشه،دست کارکنان و مدیران ووو نیست،همینقدر در آن سرما،رفتن و چک کردن خودش مسئولیت پذیریشان را میرسانه،اینکه خدا روشکر،اتفاق ناگواری پیش نیامده،خداروباید شکر کرد،
اما اینکه موتورها قدیمی هستند و یا قدرت ندارن رو باید بررسی کرد،قطار در سرعت پائین یا در لحظات آغازین احتمال چسبیده شده رو داره،نه در سرعت بالا،
در مورد زُوّار،به نظر من،همینقدر قصد کردن،ثوابش رو خدا خواهد نوشت و شکر خدا که اتفاق ناگواری میتونست پیش بیاد،نیومد.
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
حوادث طبیعی هست درسته. اما مواردی از قبیل سرمای هوا امروزه کاملا قابل پیش‌بینی هست. نمیشه هر اتفاقی افتاد بگیم خب خداروشکر همه سالمن پس ولش کن. باید بررسی بشه و عیوب گذشته تکرار نشه. متاسفانه هم کارکنان و هم ناوگان راه‌آهن، از عیوب بزرگی برخورداره، که هیچ وقت بطور ریشه‌ای بررسی نشدن. هر چند وقت یکبار یه خبر میاد که فلان قطار در فلان‌جا براش حادثه رخ داد.
ضمنا
چیزی به عنوان چسبیده شدن در قطار مطرح نبوده و نیست!
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->