به گزارش شهرآرانیوز، سالها پیش یعنی زمانی که دلار هزار تومان بود، مسئولان وقت ربان پروژهای را بریدند که قرار بود علاوه بر افزایش رفاه مردم و دسترسی بهتر برای سفرهای جادهای، حرم مطهر رضوی را به حرم حضرت معصومه در قم متصل کند.
سال ۱۳۸۹ پروژه آزادراه حرم تا حرم کلید خورد و اکنون بعد از گذشت نزدیک به ۱۲ سال هنوز از جمع ۹۲۰ کیلومتر مسیر این آزادراه فقط ۱۵۰ کیلومتر آن که مسیر قم تا گرمسار است بهطور کامل به بهرهبرداری رسیده و هنوز سایر قطعات این آزادراه یا در حال ساخت یا در مرحله مطالعه است.
آن زمان پیشبینی شده بود افتتاح این پروژه میتواند موجب صرفه جویی یک هزار و نهصد میلیارد تومانی در زمان سفر، صرفه جویی دویست وبیست میلیارد تومانی در مصرف بنزین و گازوئیل و همین طور کاهش دویست وشصت میلیارد تومانی در هزینههای محیط زیستی شود.
برای درک بهتر، این اعداد را باید را ضربدر ۴۰ کنیم، چون آن زمان دلار ۱۰۰۰ تومان بود و اکنون نرخ دلار توافقی به ۳۹ هزار تومان رسیده است.
با نرخ امروز افتتاح این پروژه امروز میتواند منجر به صرفهجویی ۷۶ هزار میلیارد تومانی در زمان سفر، صرفهجویی ۸۸۰۰ میلیارد تومانی در مصرف بنزین و گازوئیل و همینطور کاهش ۱۰۴۰۰ میلیارد تومانی هزینههای محیط زیستی شود.
بررسی ردیف بودجه اختصاصیافته به این پروژه در سال آینده نشان میدهد که هنوز سهم این ابرپروژه ملی از منابع عمومی قطرهچکانی پرداخت میشود و در سال آینده فقط ۱۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است. این در حالی است که بر اساس برآوردی که در لایحه بودجه سال آینده آمده است، برای اتمام آن دستکم به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز است. از این رو برای تکمیل این پروژه باید منتظر سایر بندها و تبصرهها و مسیرهای قانونی تأمین مالی باشیم.
اسماعیل احمدی، مجری آزادراههای شمال شرق کشور در وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش درباره آخرین وضعیت این پروژه به شهرآرانیوز گفت: تنظیم لایحه بودجه با توجه به سیاستها و اولویتهای مختلفی انجام میشود. بهطور کلی برای پروژههای مهم تلاش ما بر این است که از طریق منابع دیگر تأمین اعتبار را انجام دهیم.
وی با اشاره به وضعیت تأمین اعتبار پروژه آزاد راه حرم تا حرم در سال ۱۴۰۱ به شهرآرا گفت: در سال جاری تلاش بر این بوده است که از سوی وزارت راه و شهرسازی از طریق تهاتر حدود ۷۳۰ میلیارد تومان و از تأمین قیر به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار انجام شود.
مجری آزاد راه حرم تا حرم ادامه داد: سرمایه گذار پروژه یعنی قرارگاه سازندگی خاتم نیز متناسب با قرارداد اولیه پروژه که در آن سهم دولت ۳۰ درصد و سهم سرمایه گذار ۷۰ درصد بوده است، امسال باید تأمین اعتبار کند.
در ادامه جدول آخرین وضیت پیشرفت فیزیکی آزاد راه حرم تا حرم و همینطور آخرین وضعیت این پروژه در لایحه قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ را ملاحظه میکنید.