ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آمار عجیب روند گل‌زنی در لیگ کم‌گل فوتبال ایران

  • کد خبر: ۱۴۵۶۳۹
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
آمار عجیب روند گل‌زنی در لیگ کم‌گل فوتبال ایران
لیگ برتر فوتبال ایران در هفته‌های اخیر، آمار عجیبی را ثبت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی‌که لیگ برتر فوتبال ایران آمار خوبی از لحاظ گل‌زنی ندارد، توانسته است آماری عجیب از این حیث بین پنج لیگ معتبر اروپایی و آسیایی به نام خودش ثبت کند. تیکی‌تاکا و بارسلونای رؤیایی پپ گواردیولا کاری کرد که این تیم انقلاب تاکتیکی مهمی در فوتبال روز دنیا انجام دهد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از این انقلاب تاکتیکی رخ داد، سوق‌دادن تیم‌ها به استفاده از مهاجم کاذب یا شماره۹ کاذب و حذف تدریجی مهاجمان نوک کلاسیک بود. بااین‌حال، پس از چند سال دوباره تیم‌ها به‌سراغ استفاده از بازیکنانی با خصوصیات شماره۹ کلاسیک رفتند که بهترین نمونه کنونی آن، ارلینگ هالند در تیم تحت هدایت پپ گواردیولاست.

در فوتبال ایران، اما معدود دفعاتی پیدا می‌شود که تیم‌ها به‌سراغ استفاده از ۹ کاذب رفته باشند. شاید شاخص‌ترین آن‌ها به دوران شفر در استقلال برگردد که این مربی آلمانی به‌دلیل دراختیارنداشتن مهاجمانش در دیدار مقابل الریان، از فرشید اسماعیلی به‌عنوان ۹ کاذب استفاده کرد و درنهایت هم استقلال با نتیجه ۲بر ۰ به پیروزی رسید. البته شاید بتوان گفت که تیم‌های ایرانی شکل مختص خودشان از ۹ کاذب را پیاده می‌کنند؛ شکلی که زمین وارونه می‌شود و مدافعان، نقش مهاجم گل‌زن تیمشان را ایفا می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد که مدافعان در لیگ‌برتر فوتبال ایران نقش بسیار پررنگ‌تری در گل‌زنی تیمشان نسبت به پنج لیگ معتبر اروپایی و پنج لیگ معتبر آسیایی دارند. آمار خوب مدافعان ایرانی در گل‌زنی باعث کاهش سهم هافبک‌ها و مهاجم در گل‌زنی شده است. بااین‌حال، این کاهش سهم تا جایی پیش رفته است که هافبک‌ها و مهاجمان ایرانی کمترین سهم در گل‌زنی را در بین لیگ‌های بررسی‌شده داشته باشند.

نکته تأمل‌برانگیز دیگر این است که تعداد گل‌های زده مدافعان لیگ‌برتر ایران تا پایان هفته پانزدهم (۵۶گل)، بیشتر از مدافعان لالیگا تا پایان هفته شانزدهم (۴۵گل) و مدافعان پریمیرلیگ تا هفته هجدهم (۴۱گل) است. همچنین، این آمار نزدیک به تعداد گل‌های کل فصل۲۰۲۲ مدافعان لیگ کره‌جنوبی (۶۰گل)، مدافعان بوندسلیگا تا پایان هفته پانزدهم (۵۹گل) و مدافعان لوشامپیونه تا پایان هفته هجدهم (۶۰گل) است که نشان‌دهنده آمار عجیب و خارق‌العاده مدافعان باشگاه‌های ایرانی در یکی از کم‌گل‌ترین رقابت‌های فوتبال دنیاست.

پرسپولیس، یک نمونه خوب

آمار ناامیدکننده خط حمله پرسپولیس درحالی‌که مدافعان این تیم خوب گل می‌زنند، یک نمونه خوب برای ماجرایی است که گفته شد. تیم فوتبال پرسپولیس با کسب ۳۲امتیاز به قهرمانی نیم‌فصل رقابت‌های لیگ‌برتر رسید تا با میانگین ۱۳/‏۲امتیاز برای موفقیت در ادامه رقابت‌ها تلاش کنند. شاگردان یحیی گل‌محمدی درحالی برای دور برگشت بازی‌ها آماده می‌شوند که در نیم‌فصل اول بیست گل زده و شش گل خورده را ثبت کردند.

بهترین تیم نیم‌فصل اول درحالی دومین خط حمله را پس از سپاهان اصفهان در اختیار داشت که یورگن لوکادیا در چهار بازی آخر این تیم در دور رفت همراه با شیخ دیاباته غایب بود. یحیی گل‌محمدی هم به‌جای استفاده از مهاجمان ایرانی سراغ تغییر تاکتیک تیمش رفت تا با این سیستم بتواند به پیروزی‌های پیاپی برسد. لوکادیا درحالی بهترین گل‌زن نیم‌فصل اول پرسپولیس شد که در کل بازی‌های لیگ‌برتر نیز فقط محمد عباس‌زاده توانست شش گل به ثمر برساند تا اندازه او گل زده باشد.

عملکرد عجیب مهاجمان پرسپولیس در پانزده هفته ابتدایی لیگ‌برتر با آمار دقایق حضور آن‌ها در زمین مسابقه عیان می‌شود. شیخ دیاباته با مصدومیت‌های پی‌درپی کمترین میزان حضور را همراه با حامد پاکدل و مهدی عبدی در زمین مسابقه داشته است تا یحیی در روز‌های ناکارآمدی آن‌ها سراغ خرید عیسی آل‌کثیر و سپس یک مهاجم خارجی برود. سه مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس با حضور حدود سیصددقیقه‌ای در ترکیب سرخ‌پوشان فقط یک گل به‌ثمر رساندند و این درحالی است که گولسیانی سه گل برای آن‌ها زده است و در جام‌حذفی هر دو گل سرخ‌پوشان برابر ون پارس را به ثمر رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->