اکران فیلم ماه آبی، در جشنواره فیلم برلین گریم متفاوت سارا حاتمی در فیلم بازی‌ خونی + عکس سریال دودکش جایگزین زیرخاکی۴ می‎ شود + زمان پخش همکاری دوباره اسکورسیزی و دی‌کاپریو در فیلم شیطان در شهر سفید یادمان پرویز پورحسینی در روز دوم جشنواره تئاتر فجر آرش آصفی با فیلم سینمایی پیش‌مرگ در راه فجر چهل و سوم فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۴ و ۵ بهمن ۱۴۰۳) + بازیگران و خلاصه داستان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ کتاب «تجاوز به ذهن» منتشر شد رضاامیرخانی: فهم صنعت نشر شرط لازم برای موفقیت نویسنده است بازیگر مشهدی: فیلم صددام یک تجربه سخت و جذاب برای من بود | همکاری لذت‌بخش با رضا عطاران مسابقه مافیا؛ دُن، در شبکه خانگی + زمان توزیع صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ نقش آفرینی حسین مهری در فیلم کال مارجین ماجرای دستمزدهای میلیاردی بازیگران برنامه مافیا سارا بهرامی با فیلم خاتی در راه جشنواره فیلم فجر + پوستر درگذشت برتران بلیه، کارگردان پیشروی سینمای فرانسه معرفی نامزد‌های تمشک طلایی + اسامی استقلالی‌ها در برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی (۳ بهمن ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیمرغ بلورین بهترین نقش‌آفرینی‌ها در زندگی تقدیم به مادران سرزمینم

  • کد خبر: ۱۴۵۹۶۳
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
سیمرغ بلورین بهترین نقش‌آفرینی‌ها در زندگی
تقدیم به مادران سرزمینم
مادران قصه‌های سینما و تلویزیون همان مادران قهرمان زندگی‌های واقعی هستند. بسیاری از بازیگران فقط با بازی اپیزود‌هایی از زندگی این مادران سیمرغ بلورین بهترین‌ها را گرفته‌اند، اما هیچ‌کس در جهان واقعی برای صبوری، مهربانی، قدرت، حامی خانواده و دل‌گرمی برای حریم خانه و خانواده بودن به آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین مادران دنیا را نداده است.

مادر در سینمای ایران یادآور شاهکار علی حاتمی است، تصویری تمام‌وکمال از فرشته‌ای که بودنش نعمت خانه است و نبودنش گلستان خانه را به خزان می‌نشاند؛ فیلمی که اگرچه تولیدش به سال‌۱۳۶۸ برمی‌گردد، هنوز که هنوز است هرسال در روز مادر بازنشر می‌شود. از دیگر تصاویر ماندگاری که از نقش مادری در قاب تلویزیون نقش بست، بی‌بی مهربان مجید بود. در سال‌۱۳۶۹ کیومرث پوراحمد در «قصه‌های مجید» تصویری از مادرانگی را به نمایش گذاشت که به‌جرئت می‌توان گفت صمیمت، سادگی و دل‌نشینی آن هرگز تکرار نشد.

پس از آن، حوالی ۱۳۷۲ بود که سریالی با نام «پدرسالار» به نمایش درآمد. اگرچه محور داستان پدری میان‌سال، باصلابت و سخت‌گیر بود، در کنارش زنی قرار داشت که به زیباترین شکل ممکن، مکمل‌بودن زن را به‌عنوان مادری صبور و مهربان با پوشاندن خطا‌های بچه‌ها و میانجیگری‌ها و آشتی‌دادن‌هایش با بازی دل‌نشین حمیده خیرآبادی ماندگار کرد.

پس از آن، در دهه‌های اخیر، در سینمای ایران و تلویزیون، زنان بسیاری یا با داشتن نقش اصلی و محوری داستان یا با نقش‌های فرعی، نمایی از مادران را به تصویر کشیده‌اند. این مادران در یک سو قوی، تکیه‌گاه، سرپرست خانواده، حافظ حریم امن خانه و رنج‌دیده، اما صبور و محکم بوده‌اند. آثاری از سینمای دفاع مقدس به‌خوبی چنین تصویری از زنان ایرانی را در قالب مادران ‌روز‌های جنگ نقش کرده‌اند. «شیار‌۱۴۳» نمایی از مادری است که سه دهه چشم‌انتظار بازگشت پسر مفقودالأثرش بوده است یا «ویلایی‌ها» مادری را به تصویر می‌کشد که در انتظار فرزندش هم صبور و منتظر است هم مراقب خانواده یا «بوسیدن روی ماه» که رنج صبوری و انتظار و فراق یک مادر شهید را به نمایش می‌گذار‌د. در برخی آثار دیگر نیز گاهی زنان در نقش‌های آسیب‌پذیر، گرفتار رنج یا بزهکاری یا آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کرده‌اند که سینمای اجتماعی به آن‌ها پرداخته است. «زیر سقف دودی» زنی در مواجهه با طلاق عاطفی با همسرش و آسیب‌های ناشی از آن را نشان می‌دهد. مادر «خون بازی» درگیر اعتیاد دخترش شده است. «دوران عاشقی» و «عصر یخبندان» با موضوع خیانت در زندگی مشترک ساخته شده است و «دارکوب» نمایی از زنی معتاد است که همسرش او را رها کرده است

بدون شک، مادران قصه‌های سینما و تلویزیون همان مادران قهرمان زندگی‌های واقعی هستند. بسیاری از بازیگران فقط با بازی اپیزود‌هایی از زندگی این مادران سیمرغ بلورین بهترین‌ها را گرفته‌اند، اما هیچ‌کس در جهان واقعی برای صبوری، مهربانی، قدرت، حامی خانواده و دل‌گرمی برای حریم خانه و خانواده بودن به آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین مادران دنیا را نداده است. به قول زنده‌یاد علی حاتمی، مادر گلستان خانه است. 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->