۲۵ مصدوم در پی آتش سوزی یک کارخانه در شهرک صنعتی توس مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: امروز شاهنامه متنی برای یکایک شهروندان جهان است پلنگ زخمی البرز تلف شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان در کلانشهر مشهد صادر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون حمایت از خانواده مجلس: باید به سمت ترویج داشتن فرزند سوم و چهارم حرکت کنیم مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت گیاهان دارویی استاندار خراسان رضوی بر ضرورت حمایت از خانواده‌ها در طرح جوانی جمعیت تأکید کرد آیا گوش‌ها هم آلرژی می‌گیرند؟ خوراکی‌هایی که باعث افزایش اشتها و پرخوری می شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) | احتمال بارش باران در مشهد طی فردا رئیس ستاد ملی جمعیت کشور: کمک مالی به خانواده‌ها در سال اول زندگی نوزادان، مشوقی برای افزایش نرخ فرزندآوری است وزیر بهداشت تأکید کرد: جوانی جمعیت، نیازمند عزم ملی و همکاری بین‌دستگاهی است صدور مجوز استخدام ۸۵ هزار نفر در آموزش و پرورش| در حوزه آیین‌نامه ارتقای رتبه‌بندی معلمان تا هفته آینده نتایج مثبتی حاصل می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: مجلس تمام‌قد در حمایت از خانواده و فرزندآوری ایستاده است برگزاری دومین همایش رویش امید در مشهد | جمعیت و فرزندآوری، مهم‌ترین رکن در تحقق ایران قوی است پیش‌بینی رگبار باران و وقوع رعدوبرق در ۱۷ استان طی امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم نسل ماهیان سفید خزری در معرض نابودی است راه‌اندازی سامانه‌ای جدید برای گزارش تخلفات پزشکی ۱۰۵ هزار زوج نابارور در کشور درمان شدند شوک در دادگاه کیفری خراسان رضوی؛ فاش شدن جزئیات قتل ناموسی با نقشه‌ای شیطانی در خانه وحشت هتل‌های پنج‌ستاره جدید در مشهد احداث می‌شوند | افزایش ظرفیت اسکان پنج‌ستاره زائران تا پایان سال ۱۴۰۴ خانه‌مسافر‌ها در کمتر از ۷ روز رسمی می‌شوند | راه‌اندازی دبیرخانه دائمی شورای راهبردی گوهرسنگ‌ها در مشهد کشف ۱۵ قطعه چکاوک وحشی در مرز دوغارون تایباد سرقت موتورسیکلت در مشهد مقابل چشمان حیرت‌زده مالک! رمزگشایی از قتل مرد ۵۰ساله در بولوار شهید کریمی مشهد | قاتل معتاد در تور نورافکن پلیس و دستور محرمانه قاضی سانحه رانندگی در محور تایباد | ۱۲ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) انتقال مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش اتفاق موفقیت‌آمیزی نبود زباله‌هایی که زباله نیستند | درباره مواد بازیافتی که معمولاً به سطل زباله انداخته می‌شوند غذا‌های اقتصادی، خوب یا بد؟ مرجان‌های خلیج فارس احیا شدند رئیس سازمان محیط زیست: موضوع گردوغبار سرخس در دستورکار ماست + فیلم
سرخط خبرها

غرامت پرواز ۷۵۲ را چه کسی می‌پردازد؟

  • کد خبر: ۱۴۶۱۴
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
غرامت پرواز ۷۵۲ را چه کسی می‌پردازد؟
بر اساس گزارش رسانه‌های کانادایی، خانواده هر قربانی حادثه سقوط پرواز ۷۵۲ بر اساس موقعیت فرد، می‌تواند تا ۲۳۰ هزار دلار دیه دریافت کند. اما میزان غرامت برای هواپیمای حادثه دیده هنوز مشخص نیست. نحوه پرداخت غرامت نیز به توافق ایران و اوکراین بستگی دارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بررسی منابع خبری داخلی و خارجی نشان می‌دهد که هنوز جزئیات نحوه و میزان پرداخت غرامت این حادثه معلوم نیست. قوانین بین‌المللی مسئولیت پرداخت غرامت در حوادث هوایی را متوجه ایرلاین می‌داند، اما حالا به دلیل ساقط شدن هواپیما در ایران، ملاحظات دیگری وجود دارد که در روند قضایی جدی بررسی خواهد شد.

«حسن رضایی‌فر» رییس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «به طور عادی شرکت‌های بهره‌بردار مسوول پرداخت خسارت هستند، اما با توجه به اینکه سقوط هواپیمای اوکراینی، یک حادثه معمولی نبوده، پرداخت خسارت آن به توافق ایران و اوکراین بستگی دارد.»

به اعتقاد بعضی از کارشناسان حقوقی، هر دو کشور ایران و اوکراین باید غرامت دهند؛ چرا که ایرلاین اوکراین در شرایط ناامن در آسمان ایران پرواز کرده است. آن‌ها اعتقاد دارند که ایرلاین بین‌المللی اوکراین باید با اوج گرفتن تنش‌های ایران و آمریکا، پرواز۷۵۲ را لغو می‌کرد.

هنوز میزان دقیقی از خسارتی که باید برای ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ پرداخت شود، مشخص نیست. اما قیمت این هواپیما، ۱۰۶.۱ میلیون دلار است. برخی از مسئولان اعتقاد دارند که با توجه به گذشتن سه سال از عمر این هواپیما، میزان غرامتی که برای آن پرداخت می‌شود پایین‌تر از ارزش آن خواهد بود.

«غلامعلی جهانگیری»، معاون بیمه مرکزی، عصر گذشته اعلام کرد که میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس توضیحات او، ایران پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است.

«غلامرضا سلیمانی»، رئیس کل بیمه مرکزی نیز امروز اعلام کرد که دولت ایران همکاری خوبی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی خواهد داشت.

قوانین بین‌المللی، حداکثر میزان غرامت پرداختی به خانواده‌های قربانیان را نیز ۲۳۰ هزار دلار برآورد می‌کند، اما نحوه پرداخت آن در این حادثه مبهم است. آنچه از صحبت‌های مقامات مسوول برمی‌آید، نشان از این دارد که ایران و اوکراین برای نحوه پرداخت این غرامت مذاکره خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرده است که این کشور به خانواده هر کدام از قربانیان، ۸ هزار و ۳۵۰ دلار می‌پردازد. مقامات اوکراین همچنین اعلام کرده‌اند که به خانواده‌های قربانیان کمک می‌کنند تا از ایران، ایرلاین و شرکت‌های بیمه غرامت دریافت کنند.

بر اساس گزارش «گلوب‌اندمیل»، یکی از رسانه‌های کانادایی، ایرلاین اوکراین نیز احتمال دارد که در این حادثه محکوم شود که در این صورت بیمه آن باید تمام خسارت‌ها را حتی اگر از ۲۳۰ هزار دلار هم فراتر رود، بپردازد. «جو فیورنت» وکیلی در ونکوور که سه دهه است در حوزه قوانین هوانوردی کار می‌کند، به این رسانه می‌گوید: «شهروندان کاندا و اوکراین در این پرواز بوده‌اند و هر دو این کشور‌ها کنوانسیون مونترال را تصویب کرده‌اند. اما ایران هنوز با کنوانسیون قدیمی‌تر ورشو کار می‌کند که محدودیت‌های کمتری در پرداخت غرامت دارد.»

بر اساس کنوانسیون مونترآل، در حوادث هوایی ایرلاین ملزم به پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان است. این غرامت بر اساس سن و موقعیت مالی هر فرد متفاوت است و حداکثر می‌تواند تا ۲۳۰ هزار دلار باشد. اگر خانواده بتواند خسارتی بالاتر از این میزان را اثبات کند، ایرلاین موظف به پرداخت خسارت بیشتر است. مگر اینکه ایرلاین هم بتواند اثبات کند که سهل‌انگاری صورت نگرفته است.

وی همچنین می‌گوید: «مانند هر اتفاق منجر به فوت دیگری، روند محاسبه خسارت بسیار وابسته به موقعیت افراد است. برای مثال خسارت‌های مالی برای یک قربانی بزرگسال که درآمد خوبی دارد، بالاتر از یک بچه یا دانش‌آموز است.»

بر اساس کنوانسیون مونترآل که در سال ۱۹۹۹ تصویب شد، در مرحله نخست، پرداخت غرامت خودکار است. با استناد به ماده ۱۷ این کنوانسیون، برای پرداخت این مبلغ، شرکت مسافری هوایی نمی‌تواند موضوع عدم مسوولیت خود در سقوط را عنوان کند.

«رادریک وینسور»، وکیلی در تورنتو که در پرونده قضایی فاجعه هوایی هند در سال ۱۹۸۵ حضور داشته است، به گلوب‌اندمیل می‌گوید: «خانواده‌ها باید تمام آنچه را که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، دنبال کنند. آن‌ها باید روند شکایت را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع کنند تا از هر تاخیر غیرضروری جلوگیری کنند و محدودیت زمان را از دست ندهند. بر اساس کنوانسیون مونترآل، محدودیت زمان دو سال پس از تاریخ سقوط هواپیماست.»
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->