وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند
سرخط خبرها

شلیک به‌خودیِ اروپا با تصویب قطعنامه علیه سپاه| هم‌نشینی اروپا و منافقین علیه نهادی ضدتروریسم

  • کد خبر: ۱۴۶۳۱۸
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
شلیک به‌خودیِ اروپا با تصویب قطعنامه علیه سپاه| هم‌نشینی اروپا و منافقین علیه نهادی ضدتروریسم
پارلمان اروپا در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای ضدایرانی و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تصویب رساند. این قطعنامه در واقع حاصل «لابی» و «فشار» گروه‌های معاند، برانداز و تروریستی ضدجمهوری اسلامی ایران به‌ویژه گروهک تروریستی منافقین است که برای دهه‌ها در دامن اروپایی‌ها، پناه امن پیدا و رشد کردند و حمایت شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، پارلمان اروپا در جلسه پنجشنبه (۲۹ دی ۱۴۰۱) در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند.

متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی اتحادیه اروپا که پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بند‌های دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران می‌باشد.

پیش از این، پارلمان اروپا روز چهارشنبه به درخواست از اتحادیه اروپا برای وارد کردن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی توسط این اتحادیه و اعضایش رای داد.

چارلی ویمرز، یکی از اعضای پارلمان اروپا در توییتی گفت که نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رای داده‌اند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند. بنا بر اعلام شبکه بی‌بی سی، این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مصوبات شورای اروپا عموماً با رأی حداقل ۱۵ کشور که دست‌کم ۶۵ درصد جمعیت اروپا را نمایندگی می‌کنند تصویب می‌شود، اما در موارد حساس نظیر موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا عموماً بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم‌گیری می‌کند.

متمم لایحه‌ای که خواستار تحریم سپاه است، تأکید دارد تحریم‌ها علیه رهبری سپاه پاسداران نه‌تن‌ها نباید برداشته شود بلکه خواستار اعمال اقدامات محدودکننده بیشتری علیه سپاه است. این متمم از شورای اروپا می‌خواهد که سپاه پاسداران و نیرو‌های وابسته به آن از جمله بسیج و نیروی قدس را در فهرست افراد، گروه‌ها و نهاد‌های دخیل در آنچه اقدام‌های تروریستی عنوان شده است، قرار دهد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار است در جریان نشست وزیران خارجه این بلوک تحت عنوان «شورای وزیران خارجه» دوشنبه آینده ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) اعمال شود.

آنچه در پارلمان اروپایی به تصویب می‌رسد عمدتا بازتاب موضوعاتی است که توسط بخشی از پارلمان مطرح و پیگیری می‌شود و در نهایت با توافقات و لابی‌های داخل پارلمان و فشار‌های جریان‌ها و افرادی از بیرون از پارلمان، مورد توافق دایره وسیع تری از اعضای پارلمان اروپایی می‌رسد و در نهایت نیز ممکن است با آرایی بالا به تصویب برسد که حتی تعداد زیاد آراء حمایتی از بسیاری از قطعنامه‌های مصوب این پارلمان را نباید انحصارا خواست و اراده واقعی پارلمان دانست.

قطعنامه پارلمان اروپا؛ حاصل «نظر» افکار عمومی اروپایی یا «فشار» معاندان و منافقین

آنچه در پارلمان اروپایی تصویب می‌شود لزوما بازتاب نظر و نگرانی پایدار «افکار عمومی» اروپا نیست و در بسیاری از مواقع ناشی از موج‌های خبری و رسانه‌ای است که در یک مقطعی از زمان شکل می‌گیرند و در نهایت نیز فروکش می‌کنند. در قطعنامه اخیر پارلمان اروپایی در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران نیز باید به این نکته توجه شود که «لابی» و «فشار» گروه‌های معاند، برانداز و تروریستی ضد جمهوری اسلامی ایران که برای دهه‌ها در دامن اروپایی ها، پناه امن پیدا و رشد کردند و حمایت شدند، نقش مهمی در تحریک این احساسات و شکل گیری موجی که منجر به این قطعنامه شد، داشته اند. همین موضوع می‌تواند گواهی بر اعتباری این قطعنامه و تنها نمایشی باشد.

در این مرحله قطعنامه مصوب پارلمان الزام آور نیست و باید مراحلی را در داخل ساختار‌های اروپایی و کشور‌های عضو این اتحادیه طی کند تا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بخشی از بدنه رسمی و اصلی نیروی نظامی ایران است در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپایی قرار گیرد.

تکرار حمایت ترامپ این‌بار توسط اروپا

سپاه پاسداران بخشی از نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که قرار دادن آن در لیست تروریستی توسط ترامپ حماقتی بود که اگر توسط اتحادیه اروپا تکرار شود، می‌تواند تبعات بلندمدت و غیر قابل انکاری بر تحولات میدانی در غرب آسیا داشته باشد؛ بنابراین اگر اتحادیه اروپا تصور می‌کند با قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی به خیال خام خود ایران را تحت فشار قرار دهد تا تهران تن به خواسته‌ها و زیاده خواهی بدهد، قطعا دچار اشتباه محاسباتی بزرگ و خطرناکی شده است.

رئیسی: گنجاندن سپاه در فهرست تروریستی از روی استیصال است

به گزارش شهرآرانیوز، اما در واکنش به این اقدام مداخله جویانه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در واکنش به به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان  گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

امیرعبداللهیان: اقدام پارلمان اروپا به‌نوعی شلیک به پای خود اروپاست

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام مداخله‌جویانه، در تماس تلفنی با «جوزپ بورل»، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت‌آفرین، به‌نوعی شلیک به پای خود اروپاست.

در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتار نسنجیده و نادرست دانست.

امیرعبداللهیان افزود: متأسفانه ما امروز شاهد صدور پیش‌نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیرحرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما بار‌ها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تأمین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به‌خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای، گفت: من به تلاش‌های خود برای نیل به توافق ادامه می‌دهم. من از شنیدن اخبار همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران و خوشبینی‌ها در این مسیر خرسند هستم.

بورل ابراز کرد: من هم موافقم که در پیش‌نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است. اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملاً مستقل است، اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفاً بازتاب‌دهنده نگرانی‌های اروپا است.

قالیباف: مجلس قطعاً مقابله به مثل می‌کند

از سوئی دیگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره ۴۳۷ شهید بندرانزلی با بیان اینکه این روز‌ها دیدید و شنیدید که پارلمان اروپا مصوبه پیشنهادی را برای شورای اروپا داشت، گفت: آن‌ها می‌خواهند سپاه پاسداران که کانون فرهنگ جهادی در دفاع مقدس تا امروز بوده را به‌عنوان یک سازمان رسمی که در یک نظام و جزء نیرو‌های رسمی یک کشور است را تروریست اعلام کنند. سپاهی که بزرگترین مبارزه با تروریسم را انجام داد و هر فردی که حداقل عقل و انصاف داشته باشد می‌داند که شهید سلیمانی در این مسیر حرکت کرد و به تروریسم سازمان دهی شده از غرب که با پول غربی‌ها شکل گرفته بود پایان داد.

وی با انتقاد از رفتار اروپایی‌ها برای تروریست خواندن سپاه پاسداران و بیان اینکه این مصوبه که فعلاً در حد یک پیشنهاد است، اما دستگاه محاسباتی اروپایی‌ها این نوبت هم اشتباه کردند تأکید کرد: دستگاه محاسباتی آن‌ها این بار نیز غلط خواهد بود، زیرا چنین موضوعی که تصویب کرده‌اند، واقعیتی ندارد، اما اگر اتحادیه اروپا چنین تصمیمی بگیرد و سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند به این معنا است که خود اتحادیه اروپا به‌عنوان یک سازمان حامی تروریسم عمل می‌کند؛ چرا که سپاه بزرگترین و موفق‌ترین نیروی مبارزه‌گر با تروریسم در سال‌های اخیر بوده که اگر سپاه ورود نمی‌کرد، این تروریست‌ها در پاریس و لندن و اروپا برای آن‌ها ناامنی‌هایی را درست می‌کردند.

قالیباف ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منحصربه فردترین سازمان ضدتروریستی در منطقه و جهان بوده و همه گروه‌های تروریستی که سپاه با آن‌ها مبارزه کرده، اسناد و مدارکش نیز در میدان وجود دارد. افراد آزاده دنیا و افکار عمومی می‌دانند که تروریست‌های واقعی مورد عنایت کشور‌های غربی بوده و اکنون اروپا باید مراقب باشد که به‌عنوان حامی خواست داعش عمل نکند. اروپایی‌ها به‌دنبال این هستند که نشان دهند حمایت از تروریسم را به بخشی از سیاست‌های رسمی خود تبدیل کرده‌اند که با این روند فعلی، آن‌ها به‌عنوان دولت‌های حامی تروریسم در نزد افکار عمومی، دولت‌های رشید، عاقل و منصف قرار خواهند گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من هشدار می‌دهم در صورت نهایی شدن این تصمیم در اروپا، مجلس ایران قطعاً مقابله به‌مثل می‌کند و این کاملاً منطقی است که ما دولت‌های اروپایی را حامی تروریسم و ارتش‌های آن‌ها را در گروه تروریستی در نظر بگیریم و به شیوه کاملاً متفاوت با آن‌ها در منطقه برخورد کنیم. امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند عاقلانه تصمیم گرفته و خود را از سلطه پنهان استکبار جهانی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی خلاص کنند، در غیر این صورت هزینه آن را تمام و کمال پرداخت خواهند کرد.

رویترز: اتحادیه اروپا فعلا قصد ندارد سپاه را «سازمان تروریستی» معرفی کند

همچنین خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از دو دیپلمات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد که دوشنبه هفته آینده (سوم بهمن)، بسته‌های تحریمی علیه ایران از جمله تحریم ۳۷ مسئول را به دلیل  آنچه که نقض حقوق بشر دانسته، تصویب کند.

این رسانه به نقل از یکی از این دو دیپلمات گزارش داد که این اتحادیه فعلا قصد ندارد در جلسه روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.

هشدار ستادکل نیروهای مسلح ایران به عواقب قراردادن نام سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی» 

از سوئی دیگر ستاد کل نیرو‌های مسلح در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه که «سازمان‌های تروریستی» نامیده است را قویاً محکوم و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

در بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح آمده است: پارلمان درمانده اروپا در پیروی و تحت تأثیر سیاست‌های خصمانه رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا و دولت جعلی صهیونیستی پس از ناکامی در پروژه تزریق ناآرامی و ناامنی به درون مرز‌های جمهوری اسلامی ایران در اقدامی مضحک، یکی از بازوان توانمند دفاعی ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را  - که به اذعان دوست و دشمن، بزرگترین هسته  تروریستی در منطقه یعنی داعش را نابود و مضمحل کرد - در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده، تا بیش از پیش استاندارد‌های دوگانه، ضد امنیتی و برخلاف همه قوانین و ضوابط حقوقی و بین‌المللی را به جهانیان نشان دهند.

ستاد کل نیرو‌های مسلح در این بیانیه با محکومیت شدید این تصمیم نابخردانه که با ابتدایی‌ترین حقوق و قواعد بین المللی مغایرت آشکار دارد، تاکید کرده است: اقدام اخیر پارلمان اروپا، علاوه بر اینکه بدعتی در قواعد و مقررات بین المللی است، امنیت، آرامش و صلح منطقه‌ای و جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که پارلمان اروپا بایستی مراقب عواقب آن باشد.

ارتش: دست در دست سپاه از ایران و ثبات منطقه حراست می‌کنیم

به گزارش شهرآرانیوز، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای، اقدام پارلمان اروپا در پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح "سازمان‌های تروریستی" را محکوم کرد.

در بیانیه بیانیه ارتش آمده است: امروز یک بار دیگر عناد و کینه ورزی دشمنان علیه نظام اسلامی نمایان شد. اقدام پارلمان اروپا که مدعی مبارزه با تروریسم است، علیه نهادی ضدتروریسم، از سر استیصال و ناکامی در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات اخیر در ایران است.

ارتش همچنین با بیان اینکه بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ساختگی و ریاکارانه گروه‌های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و بیانگر وابستگی و سرسپردگی سران اروپایی به آمریکا و صهیونیسم جهانی است، تاکید کرده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا در پیشنهاد قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خودساخته و بی اعتبار سازمان‌های تروریستی، اعلام می‌دارد که منسجم‌تر از گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی و ثبات منطقه حراست و صیانت می‌نماید.

نشست غیرعلنی مجلس برای تصمیم‌گیری درباره پاسخ به اقدام پارلمان اروپا

پیشتر سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره هرگونه اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه هشدار داده بود. او گفته بود: اگرچه در عالم واقع، تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط کشور‌های غربی فاقد ارزش عملی و صرفا یک مانور تبلیغاتی پوچ و رذیلانه است؛ اما از منظر سیاسی، پارلمان‌های اروپایی بدانند هر مصوبه‌ای علیه سبزپوشان انقلاب با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در همین راستا علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نشست روز یکشنبه ۲ بهمن ماه مجلس به‌صورت غیرعلنی برگزار می‌شود،  گفت: این جلسه با حضور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر امور خارجه از ساعت ۷ صبح برگزار می‌شود. این نشست به‌منظور هم اندیشی در خصوص پاسخ قاطع به اقدام نابخردانه پارلمان اروپا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->