«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

۱۷۱ شهید، ۳۱۹ جانباز و ۱۲۵ آزاده انقلاب اسلامی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۴۸۰۴۵
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
۱۷۱ شهید، ۳۱۹ جانباز و ۱۲۵ آزاده انقلاب اسلامی در خراسان رضوی
مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به خود می‌بالد که سند هویت انقلابی مردم این استان، پرونده ۱۷۱ شهید دوران انقلاب اسلامی، ۳۱۹ جانباز و ۱۲۵ زندانی سیاسی در دوران مبارزات مردم استان با رژیم پهلوی است.

شهرآرانیوز؛ نشست خبری اعلام اطلاعات شهدای انقلاب اسلامی مشهد و بیان برنامه‌های دهه فجر اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده نامقی مدیرکل بنیاد شهید خراسان رضوی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: در روایات بسیاری آمده که یاوران منجی موعود از ایران اسلامی خواهند بود و در این باره، حدیث نبوی وجود دارد که به‌طور خاص، ایرانیان را مصداق یاوران امام زمان (عج) در آخرالزمان دانسته است. در این شرایط، خراسان رضوی به خود می‌بالد که سند هویت انقلابی مردم این استان، پرونده ۱۷ هزار و ۳۵۷ شهید، ۵۱ هزار و ۴۰۰ جانباز، سه هزار و ۳۹۶ آزاده و ۳۸۰ هزار خانواده شاهد و ایثارگر است که از این میان، ۱۷۱ شهید دوران انقلاب اسلامی و مبارزات سیاسی اهالی استان هستند.

وی افزود: ۱۱۸ نفر از شهدای انقلاب از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷، اهل مشهد هستند و ۱۴ شهید از سبزوار، ۸ شهید از تربت‌حیدریه، ۷ شهید از قوچان، ۷ شهید از نیشابور، ۴ شهید از کاشمر، ۳ شهید از تربت‌جام، دو شهید از چناران و بر همین اساس، تقریباً هیچ شهرستانی نیست که در استان، شهید تقدیم انقلاب نکرده باشد.

۷ شهید زن و ۴۶ شهید زیر ۲۰ سال از خراسان رضوی

حجت‌الاسلام حسن‌زاده نامقی خاطرنشان کرد: از میان این ۱۷۱ شهید دوران انقلاب اسلامی، ۱۶۴ نفر آقا و ۷ شهید زن هستند و پیکر‌های مطهر ۷۲ شهید از این جمع در شهرستان‌ها، ۱۳ شهید در بهشت رضا (ع) و بهشت‌زهرا (س)، ۸ شهید در حرم مطهر و ۷۸ شهید در مشهد اعم از نقاط مختلف سطح شهر مدفون هستند.

وی با اشاره به آمار و اطلاعاتی درباره جانبازان خراسانی انقلاب اسلامی تصریح کرد: استان خراسان رضوی افتخار میزبانی از ۳۱۹ جانباز دوران انقلاب اسلامی را در کارنامه دارد که ۲۳۵ نفر از آن‌ها مشهدی هستند، ۲۰ جانباز از تربت‌حیدریه، ۲۰ جانباز از سبزوار، ۱۵ جانباز از نیشابور، ۱۰ جانباز از قوچان، ۶ جانباز از کاشمر و مابقی از سایر شهرستان‌های استان هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشریح طبقه‌بندی سنی شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی اهل خراسان رضوی گفت: از میان شهدا، ۱۲۵ شهید انقلاب اسلامی استان بالای ۲۰ سال و ۴۶ شهید زیر ۲۰ سال هستند. از میان جانبازان هم  ۱۹۸ نفر بالاتر از ۲۰ سال و ۱۲۱ نفر در سنین پایین‌تر از ۲۰ سال به درجه رفیع جانبازی نائل شده‌اند. علاوه بر این، خراسان رضوی افتخار دارد که از میان ۱۶۰۰ زندانی سیاسی کشور، ۱۲۵ نفر از زندانیان سیاسی ساواک در استان خراسان رضوی بوده‌اند.

برگزاری مراسم جشن انقلاب در ۸۱ حسینیه استان

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با اشاره به‌ویژه‌برنامه‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در دهه فجر ابراز کرد: پس از برگزاری جلسه کمیته ایثارگران استان مقرر شد تا همچون سالیان گذشته در روز ۱۲ بهمن، زنگ انقلاب با همکاری آموزش‌وپرورش در مدارس شاهد استان به صدا دربیاید و به‌موازات این، رالی جانبازان استان هم برگزار شود.

وی تأکید کرد: برگزاری آیین مهمانی لاله‌ها و گل‌باران گلزار‌های مطهر شهدا، محفل انس با قرآن کریم و کرسی تلاوت به یاد ۱۷۱ شهید انقلاب اسلامی استان، اجرای سرود‌های خیابانی، جلسات تبیینی و بصیرتی در کلیه مدارس شاهد، اعزام پیام‌آوران ایثار و بیان خاطرات در مدارس، مساجد و محافل عمومی، مراسم جشن انقلاب در ۸۱ حسینیه استان به‌صورت هم‌زمان، مراسم پیاده‌روی و کوه‌پیمایی خانواده شهدا و ایثارگران از دیگر محور‌های ویژه‌برنامه‌های دهه فجر خواهد بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در ادامه یادآور شد: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا با عنوان طرح «سپاس» و اکران تصاویر شهدای انقلاب و تبلیغات محیطی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ماهیت و ذات مردمی داشته باشد. به‌طور کلی، امیدواری ما این بوده که جشنواره‌های دهه فجر، مردمی‌تر از هر سال برگزار شود، زیرا در طول این ۴۴ سال هم همواره بار انقلاب به دوش این ملت بوده و برکات آن هم نصیب و روزی این ملت شهیدپرور شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->