جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

مروری بر مهم‌ترین آداب اعتکاف

  • کد خبر: ۱۴۸۵۲۵
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
مروری بر مهم‌ترین آداب اعتکاف
اعتکاف مثل همه عبادت‌های دیگر راه و روشی دارد که مخصوص همان عبادت است و هدفش هم نزدیکی به پروردگار است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ باتوجه‌به نزدیک‌شدن به روز‌های اعتکاف، در ادامه به بیان چند توصیه درباره این مناسک پرفیض می‌پردازیم. یکی از این راه‌های خالص و سبک‌های زیبای نزدیکی به خدا اعتکاف است. اعتکاف مثل همه عبادت‌های دیگر راه و روشی دارد که مخصوص همان عبادت است و هدفش هم نزدیکی به پروردگار است. به‌جز واجبات و مستحباتی که برای اعتکاف، این گوشه‌نشینی خدایی، شنیده‌ایم و خوانده‌ایم، آداب و مناسکی هم مطرح است که اگر رعایتشان کنیم، اعتکافمان زیباتر است و نتیجه روحانی و معنوی بهتری هم خواهد داشت.

سبک زندگی دینی

کسی که قرار است چند روز از زندگی‌اش را در یک جای مقدس مثل خانه خدا بگذراند، خوب است به فکر گذراندن مناسب وقتش در این مکان مقدس هم باشد. بد نیست برای این روز‌ها یک زمان‌بندی تعیین کنیم. عبادت می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، مثلا شما تصمیم می‌گیرید چند ساعتی از هرکدام از سه روز اعتکافتان را به فکرکردن درباره نحوه زندگی‌تان یا نحوه برخورد‌ها و رفتارهایتان یا نحوه حرف‌زدن و گفتارتان بگذرانید که مطمئن باشید نتیجه و پاداشش کمتر از عبادت‌کردن نیست. حالا که قرار است سه روز از بهترین و پاک‌ترین ساعت‌ها و لحظه‌هایتان را در مسجد بگذرانید، برای رفتار‌های دینی‌تان هم وقتی بگنجانید.

علم و دانش

قرار است کسی که معتکف می‌شود، وقتش را به عبادت و ذکر خدا و خواندن قرآن و نماز بگذراند. علم و دانش هم یکی از چیز‌هایی است که در دسته‌بندی عبادت‌ها قرار می‌گیرد. پس می‌شود به یادگیری یک موضوع جدید هم بپردازیم. پیامبر (ص) هم در جایی به ابوذر فرمودند:‌ای ابوذر! هر نشستی در مسجد بیهوده است، مگر برای سه کار؛ نمازخواندن، یاد خدا و همچنین بحث و سؤال درباره علم. این یادگیری ممکن است در مواردی هم باشد که در زندگی آینده‌مان بسیار مؤثر باشد.

مزاحمت ممنوع

از مهم‌ترین ویژگی‌های اعتکاف این است که علاوه بر اینکه یک عبادت فردی است، در فضای جمعی اتفاق می‌افتد و همین دسته‌جمعی‌بودنش هم باعث شده است که نگاهی خاص به این عبادت در دین ما وجود داشته باشد. گاهی پیش می‌آید که یک گروه تصمیم می‌گیرند باهم در یک مراسم اعتکاف شرکت کنند و این گروه برای خودشان برنامه‌های خاصی دارند که برای دیگران توجیهی ندارد و حتی آن را مزاحم عبادت و اعتکافشان می‌دانند.

در این موارد بهتر است گروه قبلا به فکر یک مکان اختصاصی‌تر برای انجام مناسک گروهی اعتکاف باشد و اگر این مکان فراهم نشد، با همراهی دیگران مانع آرامش و حضور قلبی دیگران نباشند. حتی اگر این کار دسته‌جمعی یک عمل پسندیده دینی باشد، بازهم نباید باعث آزار و ناراحتی معتکفان باشد.

پاکیزگی

همان‌طور که برای خواندن نماز توصیه شده است بهترین لباسمان را بپوشیم و تمیز و مرتب باشیم و از زینت‌ها درحال نماز استفاده کنیم، برای حضور در مسجد به‌عنوان خانه خدا هم بهتر است به‌دلیل اهمیت‌دادن به این مکان، به همین شیوه عمل شود. حضور در محضر الهی باتوجه‌به این است که میهمانی مربوط به خداوند است و برای جلب رضایت الهی است. پس خوب است به این پاکیزگی و آراستگی نیز توجه شود.

مکانی به‌نام مسجد

مسجد را به‌عنوان خانه خدا می‌شناسیم و کسی که قصد حضور و اقامت چندروزه در مسجد را دارد، باید حواسش به بارگاه الهی باشد. حالا دیگر صاحب‌خانه خداست و فرد معتکف باید بداند که اکنون که افتخار حضور در چنین مکانی را پیدا کرده است، باید حرمت صاحب‌خانه را نگه دارد و این شکوه و جلال مکان را از یاد نبرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->