سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وزیر علوم در مشهد: رسالت دانشگاه، تربیت نسل‌های عالم‌تر، مسئولیت‌پذیرتر، بااخلاق‌تر و متدین‌تر است

  • کد خبر: ۱۵۰۳۵۴
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
وزیر علوم در مشهد: رسالت دانشگاه، تربیت نسل‌های عالم‌تر، مسئولیت‌پذیرتر، بااخلاق‌تر و متدین‌تر است
محمدعلی زلفی گل در آیین افتتاحیه رویداد ملی پویش در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باور ما این است که وظیفه دانشگاه مبتنی بر تربیت نسل‌های عالم‌تر، مسئولیت‌پذیرتر، بااخلاق‌تر و متدین‌تر است و دوران دانشجویی به‌عنوان دوره کوتاهی از زندگی که فرآورده‌های تجربی و علمی فراوانی در طول عمر هر فرد دارد، می‌تواند نقطه عطفی در تربیت و انسان‌سازی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه نخستین رویداد ملی پویش که عصر امروز با محوریت نشست دبیران کل و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که به میزبانی تالار رودکی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد:هر دانشجو به‌طور متوسط حدود ۸۵ ساعت وقت استراحت در هفته دارد و بر این اساس، باور و اعتقاد راسخ ما این است که برای همین مدت‌زمان فراغت فرزندانمان هم برنامه‌ریزی شود تا طول عمر یک دانشجوی فرهیخته ما محدود به تحصیل سرفصل‌های آموزشی و فراگیری متون علمی باقی نماند.

وی افزود: باور ما این است که وظیفه دانشگاه مبتنی بر تربیت نسل‌های عالم‌تر، مسئولیت‌پذیرتر، بااخلاق‌تر و متدین‌تر است و دوران دانشجویی به‌عنوان دوره کوتاهی از زندگی که فرآورده‌های تجربی و علمی فراوانی در طول عمر هر فرد دارد، می‌تواند نقطه عطفی در تربیت و انسان‌سازی باشد. به همین دلیل است که تشکل‌های اسلامی شکل می‌گیرد تا دانشجویان به تقویت و ارتقای بصیرت سیاسی خود بپردازند و به‌موازات این، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و سمن‌های فنی شکل گرفته تا مهارت‌آموزی با تعلیم و تعلم همراه شود.

مهارت ‎محورشدن آموزش، دستاورد انجمن‌های علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در اکثر دانشگاه‌ها، علاقه بخش قابل‌توجهی از دانشجویان در این راستاست که افراد در انجمن‌های علمی حضور پیدا کنند و اساساً از این طریق است که می‌توان منظومه‌ای از استعداد‌ها را کنارهم قرار داد، روحیه کار تیمی را در قشر نخبگانی جامعه تقویت کرد و دستاوردی در جهت هم‌افزایی افراد و جامعه به ارمغان آورد. اینجاست که مهارت محوری در فرآیند آموزش معنا پیدا می‌کند؛ کارگاه‌های علمی، بازدید‌ها و دوره‌های تقویتی، تعالیم دانشگاهی را در وجود فرد نهادینه می‌کنند و زمینه‌ساز بروز نوآوری‌هایی می‌شوند که محصول آن فراتر از دانشگاه، صنعت و جامعه را هم بهره‌مند می‌کند. انجمن‌های علمی فرصتی برای بروز سخاوتمندی علمی است تا دانسته‌های افراد در خدمت رشد و تعالی دیگران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به یاد دارم که اخیراً در یکی از دانشگاه‌های کشور، ترتیبی از سوی انجمن علمی دانشگاه داده شد تا اساتید پروازی که از دانشگاه‌های بزرگ کشور برای داوری در پایان‌نامه‌ها به آن‌جا می‌آمدند، زمان محدودی در حد ۳۰ دقیقه از برنامه سفر خود را برای سخنرانی در جمع دانشجویان اختصاص دهند و از تجربیات علمی و دستاورد‌های آموزشی خود بگویند. این همان ابتکار زیبایی بود که تراز علمی دانشگاه را در طول مدت‌زمان محدودی، به میزان چند پله ارتقا داد و شرایطی را رقم زد که بدون کمترین هزینه، اساتید نام‌آور کشور هم رغبت بیشتری داشتند تا در پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن دانشگاه داوری کنند.

انجمن‌های علمی، مشاوران امین مدیران دانشگاه‌ها

زلفی گل تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های بزرگی که به‌طور خاص در اختیار انجمن‌های علمی وجود دارد، دعوت از محققان، پژوهشگران و اساتید صاحب‌نام کشور و حتی دنیاست که براساس تجربیات دوران کرونا، می‌توانند حتی به‌صورت مجازی در سمینار‌ها و همایش‌های دانشجویی حضور پیدا کنند. این زمینه‌ساز جهش علمی فزاینده‌ای در دانشگاه خواهد شد که انجمن‌های علمی، بنیان‌گذار و تسهیل گر دانش اشتراکی در آن هستند.

وی تأکید کرد: انجمن‌های علمی باید بررسی کنند و بگویند که ارتقای بهره‌وری و مهارت ورزی برای دانشجویان از چه طریقی قابل تحقق است؛ آیا باید سرفصل‌های آموزشی را تغییر داد؟ آیا باید در قالب دوره‌های اشتراکی بر دوره‌های کارورزی دانشجویان تمرکز شود؟ آیا با یک عزم فرابخشی و تقویت نقش‌آفرینی قوای مختلف و نهاد‌های گوناگون، باید مجموعه مؤثر و کارآمدی را در خدمت رشد علمی دانشجویان قرار داد؟ حقیقت این است که در این عرصه باید انجمن‌های علمی وارد مباحثه و تضارب آرا شوند و نظرات خود را در اختیار مدیران و حتی معاونت‌های وزارتخانه قرار دهند.

در حاشیه این مراسم و به‌صورت همزمان، دوازدهمین جشنواره حرکت و هم‌چنین جشنواره ملی پویش نیز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. بر این اساس، به‌موازات برگزاری نمایشگاه ارائه دستاورد‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی، کارشناسان این حوزه هم می‌توانند در قالب پنل‎های تخصصی مشاوره و راهبری، به بحث و بررسی در چهارچوب‎های موردنیاز بپردازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->