آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

سهمیه بنزین خانوارهای بدون خودرو چگونه اختصاص داده می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۵۰۹۱۸
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
سهمیه بنزین خانوارهای بدون خودرو چگونه اختصاص داده می‌شود؟
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس آنچه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بدون هیچ گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوار‌های فاقد خودرو داده خواهد شد و سهم هر عضو خانواده ۱۵ لیتر خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص تخصیص سهمیه بنزین به خانوار‌های فاقد خودرو در سال آتی، بیان کرد: یکی از شعار‌ها و وعده‌های مجلس یازدهم اصلاح نحوه توزیع یارانه بنزین بود. به ویژه بعد از اتفاقات آبان ۹۸ تقریبا اکثر نمایندگان و اکثر کاندیدا‌های جریان انقلابی نسبت به وضع موجود انتقاد کردند و قول دادند اگر به مجلس راه پیدا کنند این روند را اصلاح خواهند کرد.

امروز یارانه بنزین فقط به افراد صاحب خودرو داده می‌شود

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون این روند اصلاح نشده است. از آبان ۹۸ تا به امروز همچنان وضع به منوال سابق است. گلایه اصلی مردم و نمایندگانی که با وعده اصلاح روند وارد مجلس شدند این بوده که روند توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است. تقریبا نیمی از خانوار‌های کشور حتی یک خودرو هم ندارند که بتوانند از یارانه بنزین استفاده کنند. ما امروز یارانه بسیار زیادی در حوزه بنزین توزیع می‌کنیم. قیمتی که امروز بنزین عرضه می‌شود با قیمت تمام شده آن که حدود ۱۰ هزار تومان است فاصله بسیار زیادی دارد. عملا این یارانه فقط به افرادی داده می‌شود که دارای خودرو هستند. عمدتا این قشر نیز برخوردارتر هستند.

نیمی از خانوار‌های کشور فاقد خودرو هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس آماری که بنده اخیرا از سامانه رفاهی وزارت کار دریافت کرده‌ام از ۲۹ میلیون خانوار کشور حدود ۱۳ میلیون خانوار فاقد خودرو هستند. ۱۱ میلیون خانوار نیز دارای یک خودرو بوده و سه و نیم میلیون خانوار نیز دو خودرویی بوده و مابقی نیز سه خودرو و بیشتر دارند. حدود نیمی از خانوار‌ها فاقد خودرو بوده و حدود ۵درصد خانوار‌هایی که خودرو دارند، بیشتر از سه خودرو در اختیار دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: این نحوه توزیع یارانه در دهک‌های درآمدی کشور نیز بدین ترتیب است که هرچه دهک‌ها بالاتر می‌رود تعداد خودرو‌ها نیز در خانوار‌ها بیشتر می‌شود. نتیجه می‌گیریم آنچه که امروز به عنوان یارانه بنزین توزیع می‌کنیم به خودرو‌ها داده می‌شود که عمدتا خودرو‌ها نیز در اختیار خانوار‌های برخوردارتر است. آنچه که امروز برای مردم مهم است این بوده که قیمت بنزین افزایش پیدا نکند. چراکه بر روی قیمت سایر کالا‌ها اثر می‌گذارد. بنزین یک کالای خاص است و اثر تورمی روانی و تورم واقعی را همراه با یکدیگر در جامعه دارد.

قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد

وی افزود: آنچه که کمیسیون تلفیق مصوب کرده این است که بدون هیچ گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوار‌هایی بدهد که خودرو ندارند. به اعضای هر عضو خانواده باید ۱۵ لیتر داده شود. یعنی اگر یک خانواده‌ای سه عضو دارد ماهانه ۴۵ لیتر بنزین دریافت خواهد کرد. اگر خانواده ۶ نفره باشد ماهانه ۹۰ لیتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بدین ترتیب خانوار‌های فاقد خودرو نیز می‌توانند از یارانه بنزین استفاده کنند. افرادی هم که به بنزین بیشتری برای خودرو خود نیاز دارند، علاوه بر سهمیه‌ای که اکنون نیز دارند می‌توانند از افراد فاقد خودرو تهیه کنند. عملا این مابه تفاوت ۱۵۰۰ تومان تا سقف ۳۰۰۰ تومان در اختیار خانوار‌های فاقد خودرو قرار خواهد گرفت. این مصوبه هم وضعیت فعلی را حفظ کرده است یعنی قیمت‌ها تغییری پیدا نخواهد کرد و هم خانوار‌هایی که تا دو خودرو دارند سهمیه سابق خود را دریافت خواهند کرد. سهمیه خودرو‌های سوم و بیشتر حذف خواهد شد که عمدتا نیز از اقشار مرفه جامعه هستند.

از ابتدای خرداد ماه خانوار‌های فاقد خودرو یارانه بنزین خواهند گرفت

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد بازتوزیع یارانه بنزین خواهیم بود. نیازی به بنزین اضافه نیست. بخشی از همان بنزین ۳۰۰۰ تومانی در اختیار خانوار‌های فاقد خودرو قرار می‌گیرد؛ بنابراین به دنبال این مصوبه که ان شاءالله در صحن نیز باقی مانده و به تایید شورای نگهبان نیز برسد دولت اجازه پیدا کرده تا از ابتدای خرداد ماه این سهمیه را به خانوار‌های فاقد خودرو دهد. نکته مهم این مصوبه این است که باید بستر در بازار فراهم شود تا این سهمیه‌ها در بازار تبادل شود. معادل ریالی آن نباید به خانوار‌ها فاقد خودرو داده شود. دولت بعد از انجام این کار به یک تنظیم گر تبدیل خواهد شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->