یادی از «صادق رضازاده شفق» که چند اثر مهم درباره نادرشاه دارد | تاریخی که از مشهد نوشته شد گلایه ساکنان مهدی آباد مشهد از وجود انبار‌های ضایعاتی | زندگی در جوار انبار‌های ضایعاتی هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۱۷ مهر ۱۴۰۴) نایب‌رئیس شورای شهر مشهد: واسطه‌گری‌های ناسالم، گردشگری سلامت مشهد را زمین‌گیر کرد شهردار مشهد مقدس: فلسفه وجودی مشهد، بر محور ولایت و امامت است | گردشگری سلامت، نیازمند سامان‌دهی و مقابله با دلالی + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: زائران مشهد باید تجربه‌ای فراتر از زیارت داشته باشند آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» شهرداری مشهد برگزار شد وزارت بهداشت در پی حذف هپاتیت C تا ۳ سال آینده والدِ آگاه، والدِ ناآگاه | باید و نباید‌های تربیت کودک از دو منظر روان‌شناختی و دینی مهاجرانی: نمایندگان حق دارند وزرا را استیضاح کنند، اما سیاسی‌کاری ممنوع اعلام نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ویژه استعدادهای درخشان آمریکا مدعی شد یک سرکرده القاعده در سوریه به هلاکت رسیده است تدابیر مدیریت شهری مشهد برای آبیاری فضای سبز | تابستان داغ، مغلوب سرسبز‌ی شهر کیفیت هوای امروز مشهد همچنان «ناسالم برای افراد حساس» (۱۶ مهر ۱۴۰۴) آغاز اجرای قرارداد بازسازی ۱۷۸ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد پلمب ۲ کافی‌شاپ متخلف در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۴) رشد چشمگیر مشارکت مردمی مشهد در «طرح قرار زیارت»؛ بهره‌مندی بیش از ۱۱۰ هزار نفر در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ رشد ۶۲ درصدی فضا‌های اختصاصی بانوان در مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری نمک مصرفی شهر مشهد هنوز هم از کیلومترها دورتر می‌آید تا دل شهر | معدن‌های دروازه قوچان
سرخط خبرها

کمبود واگن در خطوط قطارشهری، مشکل این روزهای مترو مشهد است

  • کد خبر: ۱۵۰۹۳۰
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کمبود واگن در خطوط قطارشهری، مشکل این روزهای  مترو مشهد است
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: یکی‌ از دغدغه‌های مدیریت شهری معضل حمل‌و‌نقل و ترافیک بوده است. راهکار‌های مختلفی برای این موضوع نیز پیشنهاد شده که ایجاد احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، تعریض خیابان‌ها و‌... از جمله آن‌هاست. 
مهدی بی باک
خبرنگار مهدی بی باک

به گزارش شهرآرانیوز، مجتبی زمانیان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، امروز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شهرداری مشهد با بیان اینکه از سال ۱۳۷۰ مطالعات شبکه ریلی آغاز شد و برای مشهد ۴ خط پیشنهاد شد، اظهار کرد: عملیات اجرای خطوط از سال ۷۹ آغاز شده و حدود ۱۲ سال پیش در چنین روز‌هایی خط یک قطارشهری مشهد به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی، در تلاش هستیم با تأمین‌ مالی مناسب در آینده‌ای نزدیک فاز یک‌ خط سه مترو مشهد به بهره‌برداری برسد و به پایانه مسافربری مشهد متصل شود.

وی با اشاره به اینکه در‌ سال‌های گذشته ۴۲۵ میلیون مسافر با قطارشهری جابه‌جا شده‌اند، ادامه داد:  سال ۱۳۹۸ که موضوع کرونا بود، استقبال مردم از مترو کم شد و ۵۱ میلیون مسافر جابه‌جا شدند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جابه‌جایی ۵۷ میلیون مسافر را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما کمبود ناوگان در خط یک است که با ۱۲۰ دستگاه‌ طراحی شده است، اما اکنون ۶۰ واگن وجود دارد. اتصال خط مشهد به گلبهار را داریم که پیش‌بینی شده است این خط به پایانه وکیل‌آباد‌ متصل شود. بنابراین، این ۶۰ دستگاه واگن مورد نیاز است. 

به گفته زمانیان، تعدادی از تولیدکنندگان واگن اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم سال آینده قرارداد منعقد کنیم و بعد از آن به‌تدریج واگن‌ها را تحویل بگیریم. 

وی در ادامه با بیان اینکه درباره قطعات نیز دچار مشکل هستیم که به‌واسطه تحریم به دستمان نمی‌رسد، افزود: بنابراین، مورد عملیات معکوس را پیگیری کردیم. در این زمینه با تعدادی دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد همکاری شده‌ایم تا ۲۵درصد قطعات را با فرایند مهندسی معکوس تولید کنیم.

اورهال ۱۱ واگن در سال ۱۴۰۱

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که پیش رو داریم کمبود ناوگان در خط یک است، این خط با ۱۲۰ واگن طراحی شده، اما ۶۰ واگن موجود دارد. با افتتاح فاز یک خط۳ حجم مسافر افزایش خواهد یافت همچنین اتصال مشهد گلبهار را داریم و پیشبینی شده در دپو وکیل‌آباد به خط۱ متصل شود بنابراین تامین ۶۰ واگن تکمیلی ضروری است.

زمانیان تصریح کرد: آبان امسال شهرداری موظف به تامین واگن‌ها شد، برخی تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کردند و در حال انتخاب مشاور هستیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد انجام شود. تا سه یا چهار سال آینده ۶۰ واگن به تدریج تحویل گرفته خواهد شد. مشکل دیگر تامین قطعات یدکی و تجهیزات است که با توجه به تحریم‌ها به شدت محدودیت داریم، همکاران از سال ۹۴ مهندسی معکوس را آغاز کردند، قطعاتی شناسایی شده است و قراردادی با دانشگاه شریف و فردوسی داشتیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: با شرکت‌های دانش بنیان و بومی مشارکت شد و مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نواوری نهایت همکاری را داشتند.۲۵درصد قطعات موردنظر را مهندسی معکوس کردیم. موضوع دیگر صرفه جویی است، اگر سه قطعه یدکی نیاز داشتیم، شرکت‌ها پکیج معرفی میکردند که قطعات غیر ضروری داشت، برای تامین قطعه باید آن را خریداری میکردیم، اما با فرایند داخلی سازی از این موضوع بی نیاز شدیم. سال ۱۴۰۱ تعمیرات اساسی ۱۱ واگن را داشتیم و به زودی اورهال یازدهمین واگن را خواهیم داشت.

کاهش دو درصدی پرداخت شهروندان از هزینه تمام شده بهای مترو

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تا امروز سرفاصله زمانی خطوط تغییر نداشته خط یک ۵دقیقه و خط۲ با سرفاصله ۱۰ دقیقه حرکت می‌کنند. عرف بر این است یک سوم بهای خدمات مترو توسط شهروند پرداخت و دو سوم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: در سال جاری بهای تمام شده سفر ۷۸۵۰ تومان بوده که ۱۲۰۰ توسط مسافر و الباقی با یارانه توسط شهرداری پرداخت می‌شود، در سال ۱۴۰۱ پرداخت هزینه‌ای ازسمت دولت نداشتیم. عمر ناواگان ۳۰ سال است و پس از عمر مفید باید به فکر نوسازی باشیم با در نظر گرفتن استهلاک بهای واقعی در سال آینده ۲۲۵۰۰ تومان است. آنچه شورا مصوب کرده سهم مسافر ۱۵۰۰ است و ۱۰هزار تومان توسط شهردازی و دولت باید پرداخت شود.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد از سهم خدمات و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ درصد تنها توسط مسافر پرداخت می‌شود. یعنی با وجود افزایش قیمت دو درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت. بلیت تک سفره امسال ۲هزار تومان و سال بعد هم همین مقدار است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد افزود: ایستگاه قطار شهری توقف طولانی ندارد، ولی سرویس بهداشتی و نمازخانه پرسنل را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. روزانه ۲۲۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌شود و فرهنگسرایی در سطح شهر با این قابلیت وجود ندارد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در ایستگاه شهید کاوه مترو گالری ایجاد شد. در ایستگاه‌ها برنامه فرهنگی همچون پاتوق فرهنگی و اجرای سرود خواهیم داشت و در آینده به دنبال توسعه خدمات فرهنگی هستیم.

فعالیت ۲۵۲ آسانسور و پله‌برقی در مترو مشهد

وی ادامه داد: قطار مشهد گلبهار ظرفیت مسافر بالایی دارد و در پایانه امیریه توقف خواهد داشت. هزینه اورهال ۱۱ دستگاه واگن اگر به شرکت خارجی واگذار می‌شد بالغ بر دو میلیون یورو بود.۱۳۲ دستگاه آسانسور و ۱۲۰ پله برقی در مترو فعال است.همچنین ۴ آسانسور درحال تعمیرات است. تعمیرات اساسی آسانسور در ایستگاه‌هایی است که چند دستگاه آسانسور دارند تا خللی در خدمات رسانی نباشد.

وی درباره تذکر به خانم های بدحجاب در مترو مشهد نیز گفت: همه مکلف به سفارش به معروف و نهی از منکر هستیم، جلساتی برگزار می‌شود در خصوص حجاب و تکالیفی مشخص شده که در حال انجام هستیم. مردم همراهی کردند و تذکرات موثری داشتند و گروه‌های جهادی در حوزه ارشاد حضور دارند. برابر دستورات در گیت ورودی تذکر می‌دهیم و باتوجه به تاثیر مثبت آن در سایر قسمت‌ها نیز همکاران تذکر می‌دهند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->