تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

رونمایی از نسخه خطی ۶۶۰ ساله در کتابخانه حرم رضوی

  • کد خبر: ۱۵۱۳۹۴
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
رونمایی از نسخه خطی ۶۶۰ ساله در کتابخانه حرم رضوی
در آستانه فرخنده زادروز حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، از نسخه خطی کتابت شده «کشف الغمه فی معرفه الائمه» در سال ۷۸۴ هجری قمری با قدمت ۶۶۰ ساله در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این مراسم رونمایی صبح امروز با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با محوریت رونمایی از یکی از نسخه‌های قدیمی کشف الغمه فی معرفه الائمه تألیف «علی بن عیسی اِربلی»؛ از مورخان و ادیبان شیعی قرن هفتم هجری قمری در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد. 

  معرفی نسخه خطی

این کتاب از جمله منابع تاریخی باارزش در موضوع زندگانی و سیره ائمه معصومین (ع) بوده که با شرح احوال پیامبر اکرم (ص) شروع و سپس به تبیین زندگانی ائمه معصومین (ع) از جمله امام سوم شیعیان امام حسین (ع) و مباحث ولادت، نسب، اسم، کنیه و لقب، مناقب و فضایل و محاسن کلام و معجزات و شهادت ایشان در ۱۲ فصل می‌پردازد.  

مؤلف در تألیف این کتاب از منابع معتبر پیشینیان استفاده کرده و با طرح مسائلی مانند ضرورت امامت، تبیین جایگاه آن در جامعه اسلامی، نکته‌های مهم تاریخی، فضائل و مناقب، علت شهادت هر یک از ائمه اطهار (ع)، فرزندان و سخنان آن‌ها، مطالب بسیاری را برای خوانندگان روشن می‌کند.  

امانت در نقل حدیث، استناد به منابع معتبر، برخورداری از متن استدلالی، رفع شبهات احتمالی، بهره‌گیری از عبارات نغز و لطیف و استشهاد به آیات و روایات، از دیگر ویژگی‌های این اثر محسوب می‌شود. 

۲۲ نسخه خطی از کتاب کشف الغمه فی معرفه الائمه در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. نسخه شماره ۲۱۲۴، از جمله این آثار نفیس است که از نظر تاریخ کتابت، چهارمین نسخه خطی کشف الغمه فی معرفه الائمه موجود در کتابخانه‌های ایران به شمار می‌آید.

این نسخه در سال ۷۸۴ هجری قمری به خط نسخ «حیدر بن محمد بن علی حسنی» در ۱۱۵ برگ کتابت شده و در سال ۹۰۸ هجری قمری نیز توسط «شیخ علی بن عبدالعالی» مقابله شده و به همت رضا نایینی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی بر این آستان مقدس وقف شده است. 

برترین کتاب در بهترین موضوع 

مدیر گروه انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره بر اهمیت میراث علمی، فرهنگی و تاریخی در  هر ملت و جامعه‌ای و ضرورت حفظ، احیا و معرفی نسخه‌های خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر میراث گرانسنگ پیشینیان ثبت و ضبط نمی‌شد، این هویت ارزشمند تاریخی نیز به جهانیان منتقل نمی‌شد و بخشی از میراث فرهنگی ما از بین رفته بود. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار با اشاره به سخنان برخی از بزرگان همچون شیخ حر عاملی درباره مؤلف کشف الغمه فی معرفه الائمه گفت: علی بن عیسی اِربلی، یکی از علمای شیعه امامیه در قرن هفتم هجری قمری است که از وی به عنوان عالمی فاضل، ادیب و شاعر یاد می‌شود. همچنین وی شخصیتی مورد اعتماد و امانتدار بود و بزرگان به نقل وی ایمان داشتند.  

وی با ذکر سخنان بعضی از علما درباره این کتاب افزود: کشف الغمه فی معرفه الائمه، برترین کتاب در بهترین موضوع یعنی سیره، سخنان، فضائل، مناقب و معجزات و تاریخ زندگانی معصومین (ع) است. همچنین گمشده یک خطیب اسلامی و آرزوی هر طالب و علم و دانش اسلامی به شمار می‌آید. تألیف این کتاب مستند نیز موجب رنجش خاطر دشمنان و بدخواهان اهل بیت (ع) شده است.
شریعتی‌تبار تصریح کرد: بررسی این کتاب نشان می‌دهد مؤلف آن بر فنون ادب و تاریخ، حدیث و روایات تسلط داشته و در تألیف اثر علاوه بر بهره‌گیری از منابع شیعه، از منابع مورد تأیید اهل سنت نیز استفاده کرده است، بنابراین اثر مورد مقبولیت همه مسلمانان قرار دارد. 

مدیر گروه انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین با توجه به ذوق ادیبانه و قلم ارزشمند مؤلف، این اثر هم از نظر محتوا و هم شعر و ادب مورد توجه قرار دارد. 

وی با خوانش بخش‌هایی از کتاب با موضوع حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: صبر و استقامت امام حسین (ع) در بحبوحه جنگ مانند استقامت کوه بود و ایشان برای احیای حق تلاش کردند و درس آزادگی به همگان دادند. 

منبع: آستان نیوز 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->