تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

نگاهی به آثاری که شانس حضور در فهرست اکران نوروز ۱۴۰۲ سینما‌ها را دارند

  • کد خبر: ۱۵۱۹۲۹
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
نگاهی به آثاری که شانس حضور در فهرست اکران نوروز ۱۴۰۲ سینما‌ها را دارند
ایام نوروز یکی از بهترین زمان‌های اکران سینما‌ها محسوب می‌شود. در این ایام مخاطبان زیادی به سینما‌ها می‌آیند و فروش فیلم‌ها را دوچندان می‌کنند. از این رو هرساله رقابت سختی میان صاحبان فیلم‌ها برای قرار گرفتن در فهرست اکران نوروزی شکل می‌گیرد که در نهایت شش یا هفت فیلم پیروز این میدان می‌شوند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ اما اکران سینما‌ها در نوروز ۱۴۰۲ از شرایط ویژه‌ای برخوردار است؛ اول اینکه ماه مبارک رمضان با ایام نوروز هم زمان شده است؛ از این رو شاید برخی از سینماگران ترجیح دهند اکران آثارشان را به بعد از عید فطر موکول کنند. دوم اینکه با توجه به رکود سینما‌ها در سال ۱۴۰۱، مسئولان سینمایی به صاحبان آثاری که این روز‌ها روی پرده هستند وعده داده اند مدت زمان بیشتری برای اکران در اختیار داشته باشند. از این رو اکران فیلم‌هایی که در ماه‌های گذشته نمایششان را در سینما‌ها آغاز کرده اند احتمالا در ایام نوروز همچنان ادامه داشته باشد.

باوجود این انتظار می‌رود که سه یا چهار فیلم جدید هم به عنوان آثار نوروزی در روز‌های پیش رو روی پرده بروند که البته یکی از این چند جایگاه با آغاز اکران «خط استوا» پر شده است. در میان دیگر آثاری که احتمال اکرانشان در نوروز پیش رو می‌رود، نام چند فیلم با بازی هنرمندان مشهدی از جمله رضا کیانیان، مهران احمدی، رضا عطاران و حامد بهداد و یک فیلم سینمایی به کارگردانی حسن آخوندپور، سینماگر مشهدی، نیز دیده می‌شود. ما در این نوشتار به معرفی آثار سینماگران مشهدی و چند فیلم مهم دیگری که شانس حضور در فهرست نوروزی را دارند پرداخته ایم که در ادامه پیش روی شماست.

آثار کودک و نوجوان

چند سالی می‌شود که یک جایگاه از فهرست اکران نوروزی به فیلمی مختص کودکان و نوجوانان اختصاص پیدا می‌کند؛ روندی که پیش بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۲ هم ادامه داشته باشد. از میان آثاری که شانس حضور در این فهرست را دارند می‌توان به دو پویانمایی «بچه زرنگ» و «ببعی» اشاره کرد.

«بچه زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی، در چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست سیمرغ بهترین پویانمایی را از آن خود کند. همین موضوع نیز شانس این اثر را برای حضور در ترکیب اکران نوروزی زیاد می‌کند. پویانمایی «بچه زرنگ» درباره پسر بچه‌ای به نام محسن است که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی اش به هرکس و هر چیزی کمک کند.

پویانمایی سینمایی «ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان هم تازه‌ترین محصول سازمان اوج پس از دو فیلم «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» محسوب می‌شود. این اثر نسخه سینمایی سریال «ببعی» یکی از پرمخاطب‌ترین آثار شبکه پویاست که با تکنیک سه بُعدی و با استفاده از به روزترین فناوری انیمیشن سازی در ایران ساخته شده است.

دیگر اثر کودک و نوجوانی که شانس حضور در جمع آثار نوروز ۱۴۰۲ دارد، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره است که نخستین بار در مهر ۱۳۹۹ در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد و توانست جایزه ویژه یونیسف در این جشنواره را کسب کند. در این فیلم رضا کیانیان، بازیگر مشهدی، جواد عزتی، بهرام افشاری و ستاره پسیانی به ایفای نقش پرداخته اند. «بابا سیبیلو»، نخستین فیلم سینمایی ادوین خاچیکیان، هم دیگر اثر کودک و نوجوانی است که شانس اکران در نوروز پیش رو را دارد. در این فیلم کمدی خانوادگی رضا شفیعی جم و بهاره رهنما بازی کرده اند.

رقابت داغ کمدی‌ها

اکران آثار کمدی در سینمای ایران در بسیاری مواقع با استقبال مخاطبان روبه رو می‌شود؛ از این رو هرساله در فهرست اکران نوروزی حداقل یک یا دو فیلم کمدی هم قرار می‌گیرد. البته یکی از این جایگاه‌ها پر شده و «خط استوا» به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی از ۳ اسفند روی پرده رفته است.

این فیلم به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی احسان ظلی پور روایتگر ماجرا‌های رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال در خارج از کشور است که برای حضور در اجلاس سالانه‌ای اف سی باید راهی مالزی شوند، اما در اقدامی خبرساز راهی جزیره بالی می‌شوند تا با زیدان به صورت مخفیانه قراردادی امضا کنند و از پس این موضوع برایشان اتفاقاتی رخ می‌دهد. در این فیلم فرهاد اصلانی، سیامک انصاری و آزاده صمدی به ایفای نقش پرداخته اند. از میان فیلم‌های کمدی دیگری که شانس حضور روی پرده سینما‌ها در نوروز پیش رو را دارند می‌توان به «ویلای ساحلی»، ساخته کیانوش عیاری، اشاره کرد.

رضا عطاران و پژمان جمشیدی که پیش از این در فیلم توقیفی «شیشلیک» درکنار هم به ایفای نقش پرداخته بودند، ازجمله بازیگران فیلم «ویلای ساحلی» هستند. این فیلم کمدی خانوادگی داستان خانواده‌ای روستایی را روایت می‌کند که به عنوان سرایدار قرار است برای شش ماه از یک ویلا نگهداری کنند. فضای فیلم «ویلای ساحلی» و بازی بازیگران محبوب سال‌های اخیر در آن، شانس این فیلم را برای حضور در فهرست نوروزی سینما‌ها بالا می‌برد، اما از طرف دیگر، چون فیلم جدید عیاری در جشنواره فیلم فجر امسال حضور نداشته ممکن است از اولویت اکران خارج شود.

«انت‌های باغ» به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدابراهیم عامریان که فضای کمدی دارد نیز ممکن است در فهرست نوروزی سینما‌ها قرار بگیرد. پیش‌تر عامریان از احتمال حضور رضا عطاران، هنرمند مشهدی، در این فیلم سینمایی خبر داده بود. عطاران به تازگی در فیلمی به نام «قیف»، ساخته محسن امیریوسفی، هم به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم یک کمدی ترسناک است که سعید ملکان تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. از دیگر بازیگران «قیف» می‌توان به جواد عزتی، غلام رضا نیک خواه، عباس جمشیدی فر و صابر ابر اشاره کرد. باید دید در نهایت یکی از آثاری که عطاران در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است به اکران نوروزی می‌رسد یا خیر.

شانس بالای آثار حاضر در جشنواره چهل ویکم

در سال‌های گذشته فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر به ویژه آثاری که عناوین بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب می‌کردند، از شانس بالایی برای حضور در اکران نوروزی برخوردار بودند. امسال هم مسئولان سینمایی کشور بار‌ها در صحبت هایشان اعلام کرده اند که حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر آن‌ها را در اولویت اکران قرار می‌دهد. از این رو می‌توان انتظار داشت که یک یا دو فیلم از چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر در نوروز ۱۴۰۲ روی پرده بروند.

از آن جایی که امسال سیمرغ تماشاگران اهدا نشد، بهترین فیلم جشنواره و دیگر آثاری که در این بخش نامزد دریافت سیمرغ بودند در صورت متقاضی شدن برای اکران نوروزی، برای حضور روی پرده سینما‌ها شانس بیشتری خواهند داشت. «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی سید حامد حسینی که سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد، از جمله آثاری است که می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سینما‌ها بکشاند. این فیلم با نگاهی متفاوت به روز‌های جنگ می‌پردازد و قصه سینمایی در شهر آبادان را روایت می‌کند.

از بازیگران «سینما متروپل» می‌توان به مجتبی پیرزاده، هومن برق نورد و رضا کیانیان اشاره کرد. آثار اجتماعی و درام «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و «یادگار جنوب»، ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری که هردو از حضور بازیگران چهره بهره گرفته اند، نیز در میان نامزد‌های سیمرغ بهترین فیلم جشنواره امسال قرار داشتند. الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی و سحر دولتشاهی از بازیگران «یادگار جنوب» و جواد عزتی، صابر ابر و گلاره عباسی از بازیگران «کت چرمی» هستند.

«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسکری که داستانی عاشقانه در جریان عملیات مرصاد را روایت می‌کند دیگر نامزد بخش بهترین فیلم جشنواره امسال بود. این فیلم نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های اکران نوروزی سینما‌ها باشد. فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی هم با وجود آنکه در میان نامزد‌های دریافت سیمرغ بهترین فیلم قرار نداشت، جوایز مهمی کسب کرد و با استقبال تماشاگران نیز روبه رو شد و از این رو شانس اکران در نوروز ۱۴۰۲ را دارد. این فیلم با بازی بابک حمیدیان و مهران احمدی بخشی از دلاوری‌های شهید بروجردی را به تصویر می‌کشد.

چند اثر مهم دیگر

از میان دیگر آثاری که ممکن است در فهرست نوروزی سینما‌ها قرار بگیرند می‌توان به «نائله»، ساخته حسن آخوندپور، سینماگر مشهدی، اشاره کرد. این اثر نسخه سینمایی سریال «عشق کوفی» است که از تابستان امسال جلوی دوربین رفته است. پیش بینی می‌شد «نائله» در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود، اما با طولانی شدن مراحل تولید، فیلم آماده اکران نشد. در «نائله» با بازی لعیا زنگنه و حسین سلیمانی، داستان یک عشق در شهر کوفه روایت می‌شود و قصه به ماجرای حضرت سیدالشهدا (ع) پیوند می‌خورد. با توجه به هم زمان شدن نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان، «نائله» گزینه‌ای مناسب برای اکران در فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود.

فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی یکی دیگر از آثاری است که شانس حضور در فهرست نوروزی سینما‌ها را دارد. این فیلم به دلیل تمام نشدن مراحل ساختش در بخش رزرو جشنواره فیلم فجر امسال قرار گرفته بود تا در صورت آماده شدن از اواسط جشنواره به جدول اکران اضافه شود، اما درنهایت این اتفاق رخ نداد. فیلم تاریخی «بهشت تبهکاران» که با حضور امیرحسین آرمان و رضا یزدانی فیلم برداری شده است، بازه مهمی از تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کند و به بخشی از وقایع ملی شدن صنعت نفت نیز می‌پردازد. «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی که به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار معرفی شد هم می‌تواند یکی از گزینه‌های اکران نوروزی سینما‌ها باشد.
محسن تنابنده نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند.

فیلم‌های «کابل، پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی با بازی الناز شاکردوست و پدرام شریفی، «رکسانا»، ساخته پرویز شهبازی، «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی با بازی حامد بهداد و لیلا حاتمی و «عطر آلود»، ساخته هادی مقدم دوست، از تولیدات سازمان سینمایی سوره از جمله آثار آماده اکران هستند که می‌توانند در فهرست نوروزی سینما‌ها قرار بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->