برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

گزارشی از دومین روز رویداد رسانه‌ای «رج» در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۲۳۱۶
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
گزارشی از دومین روز  رویداد رسانه‌ای «رج» در مشهد
دومین روز از رویداد رسانه‌ای آموزشی «رج» با حضور اساتید مجرب کشوری و علاقمندان به حوزه رسانه و کنشگری اجتماعی در حال برگزاری است.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، ۸ اسفند، دومین روز از «رویداد رج» در محل کارخانه نوآوری مشهد در حال برگزاری است.  

 در دومین روز از برگزاری این کارگاه آموزشی سرفصل‌های «مسیر ساخت تولید محتوا  در رسانه محلی» توسط مریم تکافی،   خبرنگار ومدرس سوشال مدیا، «مساله یابی و فرم مناسب برای تولید محتوا» توسط  مسعود نبی دوست، پژوهشگر فرهنگ محلی، «قدرت نرم در رسانه» توسط مصطفی شریف تحلیلگر اجتماعی، «نویسندگی خلاق برای رسانه نگاری محلی» توسط محمد دلاوری خبرنگار و مستند ساز آموزش داده خواهد شد.

ارزشی که تکنیک و خلاقیت به تولید محتوا می‌دهد 

«مسیر ساخت تولید محتوا  در رسانه محلی» نخستین کارگاه آموزشی رویداد رسانه ای « رج» است که با حضور علاقمندان به روش‌هی جذاب تولید محتوا برگزار شد. 

مریم تکافی صحبت‌هایش را در این کارگاه اینگونه آغاز کرد:  کارخانه تولید اطلاعات با در دست داشتن یک تلفن همراه صورت می‌گیرد. 

این مدرس در ادامه از اهمیت تولید محتوای ویدیویی صحبت کرد و اینکه در جامعه امروز تولید ویدیو ارزش بالایی در رسانه‌های مجازی دارد: « ویدئو ۱۲۰۰درصد بیشتر از متن به اشتراک گذاشته می شود. »

مریم تکافی گفت :تکنیک و خلاقیت به تولید محتوا ارزش می‌دهد محتوای موبایلی به دلیل هزینه تجهیزات، استفاده از نیروی کمتر، در دسترس بودن تلفن همراه مهم است. برای ویدئو ها باید داستانی و روایتی تعریف کنید که جذابیت بصری داشته باشد 

تکافی همچنین برای علاقمندان به فعالیت در رسانه‌های محلی، درباره ابزار های لازم برای خبرنگار توضیح داد و گفت: موبایلی سه پایه، میکروفن نگهدارنده موبایل نور است می تواند یک ویدئو پر محتوا را بسازد.

به گفته این مدرس رسانه، تلفن همراه آنقدر ظرفیت های بسیاری دارد که می تواند صاحب خود را تبدیل به بلاگر یا خبرنگار رسانه محلی کند، اما باید رسانه محلی بداند چه سوژه ای را با چه مدلی به تولید محتوای موبایلی تبدیل کند.

او تاکید کرد: برگ برنده زندگی امروز داشتن اطلاعات است، بنابراین، هر فردی که بیشترین اطلاعات را دارد برنده است.

به گفته او، جرقه های ایده ساخت یک ویدئو مانند سایت ها، هشتگ ها، منابع محلی، رویدادهای خبری می تواند در این مسیر کمک کننده باشند. 

 تصمیم سازی خبرنگار در بحران‌های اقلیمی 

«روایت‌گری میدانی» موضوع کارگاه آموزشی دیگری است که در دومین روز  رویداد «رج» برگزار شد. «جواد موگویی» نویسنده و خبرنگار  از موضوعی مهمی برای خبرنگاران در شرایط بحرانی یاد کرد؛ تصمیم‌سازی در بحران‌های اقلیمی. او در اینباره گفت: «در بحران های اقلیمی باید تصمیم ساز باشد باید خبر و رسانه بتواند بر قوانین تاثیر بگذارد.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از اصطلاح «خام فروشی» استفاده کرد تا از اهمیت کلام و تصویر در خط خبری بگوید: در کلام و تصویر خط خبری داشته باشید تا رسانه های معاند سوء استفاده نکنند.

این مدرس در ادامه افزود: رسانه محلی باید هوش و زکاوت کافی داشته باشد تا در بحران درست تصمیم بگیرد، برای اینکه عکس یا خبر از بحران مورد سوء استفاده قرار نگیرد این تصمیم گیری و هوش رسانه بسیار مهم می شود.

به باور او، یک خبرنگار باید برای روایت گری جامعه هدف خود را مشخص کند و به دنبال حل مشکل جامعه در بحران ها و تزریق امید به جامعه باشد. 

عوام بفهمند و خواص بپسندند

کارگاه آموزشی دیگری که در دورمی روز از رویداد رسانه‌ای رج برگزار شد، کارگاه «مساله یابی و فرم مناسب برای تولید محتوا» بود. 

مسعود نبی دوست، مدرس این کارگاه و به پژوهشگر فرهنگ محله، با بیان اینکه روایت گری در رسانه به تاثیرگذاری محتوا می انجامد گفت: ایده موضوع باید خلاصه و ساده باشد. همچنین اصالت محتوای رسانه بسیار مهم است که می تواند تاثیر گزار باشد.

به گفته این پژوهشگر، محتوا فرم و فرم محتوایی سه اصل مهم در تولیدات رسانه‌ای است.

از نظر او بهترین فرم نیز فرمی است که دیده نشود و این فرم بهترین محتواست.

نبی‌دوست در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: فرم محتوایی باید طوری باشد که عوام بفهمند و خواص بپسندند.

به باور او، روایت درست یعنی روایتی که  همزاد پنداری در آن انجام شود و فعال رسانه برای روایت گویی خوب باید نقطه زنی کند و مهمترین جمله را بگویید تا مخاطب را در قلاب رسانه‌ای محتوای خوب بیندازد.

در پایان  این دوره آموزشی، محصولات رویداد به شکل گزارش‌های محلی مساله محور منتشر می‌شود. 

روایت‌گری میدانی» موضوع کارگاه آموزشی دیگری بود که در دومین روز  رویداد «رج» برگزار شد.

«جواد موگویی» نویسنده و خبرنگار  در این کارگاه از تصمیم‌سازی در بحران‌های اقلیمی سخن گفت: «در بحران های اقلیمی باید تصمیم ساز باشد باید خبر و رسانه بتواند بر قوانین تاثیر بگذارد.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از اصطلاح «خام فروشی» استفاده کرد تا از اهمیت کلام و تصویر در خط خبری بگوید: در کلام و تصویر خط خبری داشته باشید تا رسانه های معاند سوء استفاده نکنند.

به باور او، یک خبرنگار باید برای روایت گری جامعه هدف خود را مشخص کند و به دنبال حل مشکل جامعه در بحران ها و تزریق امید به جامعه باشد. 

به جای حرف‌های بزرگ روی یک محدوده کوچک متمرکز شویم

آخرین کارگاه آموزشی رویداد «رج» با عنوان «نویسندگی خلاق برای رسانه نگاری محلی» را محمد دلاوری خبرنگار و مستند ساز برگزار کرد. او در این کارگاه درباره اهمیت رسانه محلی  نسبت به رسانه ملی سخن گفت: رسانه محلی برای رسانه‌های ملی یک مخاطره خواهد بود زیرا فضای رسانه‌ای به این نتیجه رسیده است که رسانه محلی این توانایی را دارد که یک موضوع کوچک را نسبت به مخاطبش ملموس بیان کند.

وی افزود: مشهد شهر مهم، بزرگ و تحول آفرین است در مشهد هر اتفاق مهمی که رخ دهد به مثابه یک الگویی می شود که در سراسر کشور از آن پیروی می شود. مشهد شهری است که داستان‌های زیادی دارد. شهری که عادی نیست و همه جاهایی که عادی نیستند بهشت روزنامه نگاران است.

به گفته دلاوری،  ویدئوی کوتاهی که از یک قسمت از محله ساخته شده باشد، بیش از یک موضوع ملی دیده و به اصطلاح فضای مجازی وایرال می شود.

به باور او اکنون دوره رسانه‌های تمرکز گرا تمام شده است و ما به جای حرف‌های بزرگ و کلی گویی باید روی محدوده کوچک متمرکز شویم. 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->