افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

صدقه جاریه‌ای که دنیا را سبز می‌کند

  • کد خبر: ۱۵۳۶۴۸
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
صدقه جاریه‌ای که دنیا را سبز می‌کند
جستاری پیرامون اهمیت طبیعت در دین اسلام

آمنه مستقیمی | شهرآرانیوز؛ ازجمله مهم‌ترین نسخه‌های شفابخش و معجزه‌گر اسلام، توصیه به ارتباط سالم و سازنده با طبیعت است. مهم آنکه اسلام برای طبیعت نقشی مؤثر در حیات آدمی قائل است، چنان‌که امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «زندگی بدون احراز سه عامل حیاتی گوارا نیست: هوای پاک؛ آب فراوان و گوارا و زمین حاصلخیز و قابل کشت و زرع» به مناسبت روز درخت‌کاری به‌سراغ توصیه‌های بزرگان دینی در باب طبیعت و حفظ محیط‌زیست رفته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

سنت حسنه درخت‌کاری

ازجمله توصیه‌های اسلام درباره طبیعت، سفارش به درخت‌کاری است. از رسول‌خدا (ص) نقل است: «هر مسلمانی که درختی بکارد یا زراعتی کشت کند که از آن پرندگان، انسان‌ها و یا حیوانات بخورند، چنین کاری برای او صدقه محسوب می‌شود.» (مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۶۰، ح ۱۵۸۹۲)

ایشان همچنین کاشت درخت را صدقه جاریه می‌دانند؛ در روایتی از امام‌صادق (ع) است که شخصی از حضرت (ع) پرسید: برخی می‌گویند کشاورزی مکروه است. آن‌حضرت (ع) فرمودند: «درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیچ عملی از آن حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست. سوگند به خدا که هنگام ظهور حضرت، ولی عصر (عج)، درخت‌کاری و کشاورزی بسیار گسترده می‌شود.» (وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۱۹۳)

علاوه‌براین، مُحدِّث نوری روایتی را از پیامبر اسلام (ص) نقل می‌کند که تأکید بیشتری بر «درخت‌کاری» را نشان می‌دهد؛ حضرت (ص) فرمودند: «اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرارسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد.» (مستدرک‌الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۶۰، ح ۱۵۸۹۴)

درخت‌کاری، عملی متأخر

امام صادق (ع) فرموده‌اند: شش چیز است که پس از وفات مؤمن به او ملحق می‌شود و ثوابش به او می‌رسد: فرزندی که برای او استغفار کند و قرآن و مصحفی که از خود به‌جای گذارد و مردم آن را تلاوت کنند و درختی که بکارد و صدقه آبی که جاری گرداند و چاه آبی که بکند و سنتی که پس از مرگ او به آن عمل شود.

بر اساس این حدیث از اعمال ماندگار مؤمنان که حتی پس از مرگ مؤمن برایش سود و اجر الهی پایدار دارد، درخت‌کاری است. باید سیره عملی، رفتار و گفتار پیامبر (ص) و امامان (ع) در درخت‌کاری اسوه و الگوی مسلمانان قرار گیرد و درخت‌کاری در بین مسلمانان رواج یابد. درخت‌کاری عمل صالح و مستحب الهی است.

حضرت رسول (ص) فرمودند: خداوند درخت را برای انسان آفرید، ازاین‌رو باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد. امام علی (ع) نیز می‌فرمایند: هر که آب و خاکی به دست آورد و آنگاه فقیر و تهیدست بماند، خدایش از خیر و رحمت به‌دور دارد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند برای پیامبرانش کشاورزی و درخت‌کاری را برگزید تا از بارش باران ناخشنود نباشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->