علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

نیاز سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان؛ آب آشامیدنی و پتو

  • کد خبر: ۱۵۳۷۹
  • ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
نیاز سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان؛ آب آشامیدنی و پتو
 سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان همچنان با کمبود‌ها و مشکلات متعددی از جمله تامین آب شرب سالم، غذا، پتو و لوازم زندگی مواجه هستند و راه ارتباطی برخی روستا‌ها همچنان قطع است.

به گزارش شهرآرانیوز، نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از هفته گذشته برای بررسی مشکلات سیل زدگان به این استان رفته، افزود: مشکلات مردم سیل زده بسیار زیاد است، حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۹۰۰ روستا تحت تأثیر سیل هستند و راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا قطع است.

 

سعید لک افزود: مشکلی که امدادرسانی به سیل زدگان را سخت می‌کند، فاصله زیاد روستاهاست. بیشترین خسارت سیل زدگان از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام آنهاست. آبگرفتگی زمین‌های کشاورزی انواع محصولات از جمله هندوانه و موز را از بین برده است.

 

وی افزود: در بسیاری از مناطق زمین شکاف برداشته و از هم باز شده است. راه‌های ارتباطی از بین رفته و خیلی جا‌ها آسفالت روی جاده باقیمانده، اما زیر آن کاملا خالی شده و اگر خودرویی از روی جاده رد شود، ممکن است با فروریختن جاده سرنشینان آن آسیب ببینند.

 

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات مردم این استان، دسترسی پایین به آب شرب سالم است. طبق آمار‌ها حدود ۲۳ درصد مردم مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

نیرو‌های امدادگر با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها تلاش زیادی دارند که آب بطری شده در اختیار سیل زدگان قرار دهند و ماموران بهداشتی نیز بر افزایش کلرزنی آب نظارت دارند، اما به طور کلی تامین آب آشامیدنی سالم در زمان عادی نیز برای بسیاری از مردم این منطقه مشکل است.

 

لک اضافه کرد: در شرایط عادی و قبل از سیل در بسیاری از روستا‌ها آب را در آب انبار‌ها ذخیره و مصرف می‌کنند و اکنون به علت سیل بسیاری از آب انبار‌ها نیز از بین رفته است.

 

وی گفت: وسعت خرابی‌ها در مناطق سیل زده بسیار زیاد است. رسیدگی به آن بیش از توان استان سیستان و بلوچستان است و کمک به حل این معضل نیازمند حمایت و کمک ملی است. برآورد استاندار سیستان و بلوچستان حاکی از حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های این استان است. در بسیاری از جا‌ها تیر‌های برق افتاده اند و برق برخی روستا‌ها قطع است.

 

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: مشاهدات تیم وزارت بهداشت حاکی از این است که جبران این خسارت‌ها کار طولانی می‌طلبد و با امداد‌ها و کمک‌های مقطعی یک یا دو ماهه مشکلات مردم سیل زده حل نمی‌شود و برنامه ریزی دقیق می‌خواهد.

 

وی گفت: مردم سیل زده نگران و از نبود آب شرب سالم و کافی گله‌مند هستند، امکان استحمام ندارند. بسیاری از بیمارانی که از قبل دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند درخواست دارند که برای درمانشان به آن‌ها کمک شود. اقلام بهداشتی مثل شیرخشک نیز از جمله نیاز‌های مردم سیل زده است.

 

لک افزود: استان سیستان و بلوچستان شب‌های بسیار سردی دارد، بسیاری از مردمی که خانه‌های خود را در سیل از دست داده اند در فضای باز می‌خوابند، بسیاری از آنان لباس، پتو و امکانات زندگی خود را از دست داده اند و نیازمند پتو و لوازم گرمایشی هستند.

 

وی گفت: مشکل دیگری که مردم از آن گله دارند، این است که بسیاری از مدارس از بین رفته و جا‌هایی که مدارس دایر است نیز دانش آموزان لوازم التحریر ندارند.

 

نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: از نظر بیماری‌ها فعلا با اپیدمی و شیوع بیماری واگیر مواجه نیستیم و اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها انجام شده است. موارد معدودی از سرماخوردگی یا اسهال ممکن است وجود داشته باشد، اما فعلا شیوع و همه گیری بیماری خاصی دیده نمی‌شود.

 

لک گفت: در یکی از جا‌هایی که برای بازدید رفتیم با یک در خانه مواجه شدیم که تمام اطراف آن به علت سیل از بین رفته بود و اطراف آن فقط زمین مسطح بود.

 

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاونت بهداشت وزارت بهداشت پیش از این از خطر حیوان گزیدگی از جمله مار و عقرب گزیدگی و شیوع بیماری‌های پوستی، اسهال و بیماری‌های گوارشی پس از فروکش سیل خبر داده بود.



 

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->