سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

عفو بین‌الملل از طالبان خواست به نقض حقوق بشر در افغانستان خاتمه دهد

  • کد خبر: ۱۵۳۸۴۷
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
عفو بین‌الملل از طالبان خواست به نقض حقوق بشر در افغانستان خاتمه دهد
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل از طالبان افغانستان خواست سواستفاده‌های حقوق بشری خود را در این کشور متوقف کند و همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست به روند سواستفاده‌های حقوق بشری بی‌وقفه و ادامه‌دار حکومت طالبان در افغانستان از جمله وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان و آزادی بیان رسیدگی کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از روزنامه گاردین، گروه طالبان افغانستان به‌رغم وعده‌های اولیه خود برای در پیش گرفتن موضعی میانه‌روتر، از زمانی که در اوت ۲۰۲۱ قدرت در افغانستان در دست گرفت تدابیری جنجالی را به اجرا در آورده است.

در راستای این محدودیت‌ها، طالبان اقدام به ممنوع کردن تحصیل زنان فراتر از مقطع ابتدایی و همچنین محدودیت‌های دیگر علیه اشتغال و زندگی عمومی آنها کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد، طالبان از سوی دیگر مدافعان حقوق‌ زنان، اساتید دانشگاه و فعالان را در ماه‌های اخیر هدف قرار داده و آنها را به شکل غیرقانونی بازداشت کرده است. طبق اعلام این سازمان این بازداشت‌ها خودسرانه بوده و بازداشتی‌ها به خانواده‌هایشان و به راه‌حل‌های حقوقی دسترسی ندارند.

این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست یک مکانیزم مستقل تحقیقات درباره سواستفاده حقوق بشری را در افغانستان در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کند و همچنین از اعضای سازمان ملل خواست در راستای پایان دادن به مجازات‌ناپذیری طالبان و تضمین عدالت برای قربانیان سواستفاده‌های حقوق بشری این گروه عمل کنند.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل اظهار کرد: وضعیت حقوق بشری در افغانستان سریعا رو به وخامت است و سواستفاده‌های حقوق بشری بی‌وقفه طالبان هر روز ادامه می‌یابند.

او اضافه کرد: روشن است که طالبان نه می‌خواهد و نه می‌تواند درباره اقدامات اعضایش که باعث نقض فاحش حقوق انسانی مردم افغانستان شده‌اند، تحقیق کند.

این گروه همچنین خاطر نشان کرد، افرادی که علناً از "قوانین سواستفاده‌گرانه" طالبان انتقاد می‌کنند، بدون هیچ توضیحی دستگیر شده‌اند، در حالی که سرکوب حقوق زنان و کشتار علنی اعضای قوم اقلیت هزاره همچنان مهار نشده است.

این گروه حقوق بشری همچنین تصریح کرد، در بسیاری از موارد، هیچ نوع اطلاع‌رسانی درباره دستگیری‌ها و محل نگهداری افراد بازداشت‌شده صورت نگرفته که این به منزله ناپدیدسازی اجباری است.

همچنین عفو بین‌الملل موارد بدرفتاری‌های طالبان در ولایت پنجشیر در شمال افغانستان، جایی که نیروهای آنها در حال درگیری با اعضای جنبش جبهه مقاومت ملی هستند، گزارش داد. این گروه حقوق بشری بیان داشت، عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی مربوط به حداقل هشت مورد رخ داده در ارتباط با دستگیری‌ و بازداشت‌ خودسرانه حدودا ۸۷ نفر در پنجشیر بین ماه مه تا اوت ۲۰۲۲ را تأیید کرده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->