انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر زمان بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز اعلام شد ذخایر خونی در مشهد رو‌به‌کاهش است هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۷ تیر ۱۴۰۳) تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم
سرخط خبرها
منشور «حقوق و مسئولیت های شهرنشینی» به تصویب شورای شهرمشهد رسید

حق شهروندان‌دیده شد

  • کد خبر: ۱۵۴۷
  • ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹
حق شهروندان‌دیده شد

الهام مهدیزاده - بررسی منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد مهم ترین دستور کار شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر بود که با حداکثر رأی اعضای شورا به تصویب رسید.
در بررسی این دستور کار، ابتدا رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر به مسیر تهیه منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی اشاره کرد و گفت: این طرح پس از یک سال ونیم کار تحقیقی و پژوهشی و نیز بهره گیری از نقدها و نقطه نظرات استادان دانشگاهی و نخبگان تدوین و تهیه شده است.


مرام نامه شهر انسان محور

سیدمحسن حسینی پویا به ویژگی های شاخص این طرح نیز اشاره کرد و افزود: در مدت طراحی این طرح تاکنون 10‌همایش با حضور استادان برجسته برگزار شده است.
وی ادامه داد: روز شنبه نیز مراسم رونمایی از این منشور در تالار شهر با حضور معاون رئیس جمهور برگزار می شود.
در متن ماده واحده این طرح که شامل 10 بند است، آمده: شهرنشینان حق برخورداری از زندگی شایسته و سالم را دارند. همچنین حیوانات و گیاهان حق بهره مندی از محیط زیست ایمن و منابع حیاتی متناسب با نیازشان را دارند.
در بند دیگر این طرح تأکید شده است: شهرنشینان حق برخورداری از کرامت انسانی و محافظت در برابر هر نوع تبعیض و همچنین حق برخورداری از امنیت و ایمنی را دارند.
در بند پنجم منشور حقوق شهرنشینی تأکید شده است: شهرنشینان حق دارند از آزادی های اساسی برخوردار باشند، مشروط بر اینکه تعارضی با حقوق دیگران به وجود نیاید. شهرنشینان حق آگاهی از اطلاعات، مشارکت در تصمیم گیری های مرتبط با منفعت عمومی و نظارت بر آن ها را از طرق مختلف غیرقضایی و قضایی را نیز دارند.
در بند دیگر به حق بهره مندی شهرنشینان و دسترسی برابر آن ها به فضاها، زیرساخت ها، تأسیسات، تجهیزات، امکانات و خدمات عمومی سبز و پاک اشاره شده است. در بند هشتم نیز تأکید شده است: شهرنشینان حق بهره مندی برابر و حفاظت از محیط، منابع طبیعی و میراث شهری ملموس و ناملموس خود را دارند.
در بند نهم و دهم این منشور آمده است: شهرنشینان حق بهره مندی و دسترسی برابر از فرصت های اقتصادی و شغلی را دارند. همچنین شهرنشینان حق مالکیت بر فضاهای خصوصی و حفاظت از حریم خصوصی خود را دارند.
در ادامه جلسه مسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، چند پیشنهاد در رابطه با این منشور مطرح کرد.
وی گفت:در خصوص جلوگیری از وندالیسم لازم است بندی اضافه کنیم که بر اساس آن تمام شهروندان موظف هستند در حفظ و حراست از اموال عمومی کوشا باشند.
حسینی پویا در توضیحاتی گفت: موضوع (وندالیسم) درست است و کلیات آن را قبول داریم؛ فقط اجازه بدهند که این بند اضافه شود.
احمد نوروزی، دیگر عضو شورای شهر، نیزگفت: نکته ای که آقای ریاضی به‌عنوان پیشنهاد ارائه دادند، در یکی دیگر از بندها اشاره شده است. در این بند گفته شده است که شهرنشینان مشهدی به گونه ای عمل کنند که فعالیت آنان در شهر در راستای منافع و مصالح شهرنشینی باشد. به عبارتی همان موضوع وندالیسم (تخریب اموال عمومی) که آقای ریاضی به آن تأکید دارند، در این بند با رویکردی مثبت ارائه شده است.
در ادامه محمدرضاحیدری،رئیس شورای شهر اضافه شدن این بند را به رأی گذاشت که تصویب شد.
دیگر پیشنهاد ریاضی درباره بهداشت بود. وی گفت: یکی از اتفاقات شهر مراقبت نکردن افراد از خودشان است که در حوزه بهداشت حقوق شهرنشینی درخواست دارم تا مراقبت از خود و بهداشت خویش و محیط پیرامون نیز به بندهای این منشور اضافه شود.
حسینی پویا ادامه داد: من مخالف این بند نیستم اما مواردی مانند این بند زیاد است.
بررسی این پیشنهاد به دلیل نداشتن موافق و مخالف به رأی گذاشته شد که در نهایت با 8 رأی موافق تصویب شد.
سومین پیشنهاد ریاضی در حوزه مالکیت بود. وی گفت: در همین هفته اخیر به مواردی برخورد کردم که در آن شهرداری حقوق مالکانه دیگر افراد را تضییع کرده است. 2 طبقه اضافه بر خلاف کمیسیون ماده 5 پروانه داده می شود و زمین مجاور سیاه چاله می شود. این بند را اضافه کنیم که شهروندان به رعایت حقوق مالکانه یکدیگر ملزم هستند. همچنین اعطای حقوق مالکانه از سوی شهرداری به یک شهروند نباید سبب تضییع حقوق دیگر شهروندان شود.
حسینی پویا در پاسخ به این پیشنهاد ریاضی توضیح داد: حرف درستی است؛ هر اعمال حقی، ضرری برای دیگری دارد اما در این رابطه باید به این نکته توجه جدی داشت که سوءاستفاده از حق، با استفاده از حق تفاوت دارد.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر، نیز در مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفت: بهتر است چارچوب منشور حقوق شهرنشینی را به رسمیت بشناسیم و موارد دیگر را در آیین نامه ها لحاظ کنیم.
شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد، نیز به عنوان موافق با پیشنهاد ریاضی گفت: اعمال حق، محدود به قانون است. مواردی داریم که امتیازاتی به شهروندان می دهیم که خارج از حقوق طرح جامع و تفصیلی است. این کار، باعث نادیده گرفتن حقوق شهروند دیگری می شود. اکنون و در طرح تفصیلی، ضوابط شهرسازی تدوین شده است اما در معبر کمتر از 8متر، تراکم زیاد داده می شود که در این موارد این شهروند است که ضرر می کند. در این شرایط شهروند باید به کجا برود؟ به نظر من باید این بند برای مواردی باشد که مدیریت شهری خارج از حدود و ضوابط تصمیم می گیرد.
نوروزی در ادامه به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: واقعیت این است که ما یک شهر توسعه یافته نیستیم. این پیشنهاد شما بی شک در آینده مناقشه فراوانی ایجاد می کند. اکنون بخش عمده اداره شهر از تراکم فروشی است. چون شهرداری ها نمی توانند هزینه عمده خدمات خود را دریافت کنند. بی شک این حرف قشنگ است اما باید به واقعیت نگاه کنیم.
در نهایت پیشنهاد سوم ریاضی نیز به رأی گذاشته شد که با 8 رأی موافق و
6 رأی مخالف تصویب شد.
در پایان و با توجه به تغییراتی که صورت گرفت، رئیس شورای شهر مشهد کلیات و جزئیات منشور حقوق شهرنشینی را به رأی گذاشت که به تصویب رسید.


حمایت از پروژه های گردشگری
در ادامه جلسه شورا، لایحه حمایت و توسعه پروژه های گردشگری مشهد با رویکرد تفریحی، سرگرمی و تکمیل اوقات فراغت نیز به تصویب رسید. بر اساس این دستور کار و در راستای افزایش ماندگاری زائران، شهرداری مشهد مکلف شد با استفاده از مطالعات طرح جامع زیارت با مشارکت و حمایت از استارت آپ‌ها، طرح ها و پروژه های مربوط را تعریف و ظرف مدت حداکثر 3 ماه به شورای شهر ارائه کند.


اصلاح قرارداد بازار ملل

اصلاح قرارداد پروژه مشارکتی بازار ملل، دیگر دستور کاری بود که به تصویب رسید. در جریان بررسی این دستور کار، فیضی با طرح سؤالی گفت: چراپروانه نهایی این پروژه صادر نشده است؟ این پروژه موازین استاندارد و آتش نشانی ندارد. پرداخت نشدن عوارض شهرداری، دیگر موضوع سؤال برانگیز این پروژه
است.
رمارم، دیگر عضو شورا نیز گفت: در این پروژه پلاک هایی وجود دارد که تملک نشده است. کار سرمایه گذار هم درگیر مراحل اداری ماست. باید این پلاک ها تعیین تکلیف شود. الان مردم نیز برای رفت وآمد در بولوار شهید شفیعی به سختی عبور و مرور می کنند.
در نهایت اصلاح قرارداد این پروژه به تصویب رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->