تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

ساخت تجهیزات «اتاق تاریک» برای تحریک حواس کودکان فلج مغزی، بیش‌فعال و اوتیستیک

  • کد خبر: ۱۵۵۲۲
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
ساخت تجهیزات «اتاق تاریک» برای تحریک حواس کودکان فلج مغزی، بیش‌فعال و اوتیستیک
محققان ایرانی موفق به ابداع دستگاه‌های متعددی شده‌اند که به کودکان اوتیستیک، دارای اختلالات یادگیری و حتی فلج مغزی کمک می‌کند تا بتوانند حواس خود از جمله بینایی و شنوایی را تعدیل کنند.
به گزارش شهرآرانیوز، یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، موفق به ابداع دستگاه‌های متعددی شده که به کودکان اوتیستیک، دارای اختلالات یادگیری و حتی فلج مغزی کمک می‌کند تا بتوانند حواس خود از جمله بینایی و شنوایی را تعدیل کرده و توجه و تمرکز لازم را در محیطی بازی‌گونه صرف انجام تمرینات در کلینیک‌های کاردرمانی کنند.

سمیه صدقی،  مدیر این شرکت فناور با بیان اینکه شرکت ما در سال ۸۸ و با هدف تولید سیستم‌های مکاترونیکی تأسیس شده است، اظهار کرد: از سال ۹۱ به سمت تولید تجهیزات توانبخشی و کاردرمانی متمایل شدیم و تجهیزاتی که ما تولید می‌کنیم مربوط به "سنسوری روم" یا "اتاق تاریک" در کلینیک‌های کاردرمانی هست که کمک می‌کند بیماران اوتیسم، بیش‌فعال و دارای اختلالات یادگیری و حتی فلج مغزی بتوانند با کمک کاردرمان‌ها حس‌های خود را تعدیل کنند.

وی افزود: سیستم‌های مکاترونیکی با حواس بدن همچون لامسه، بینایی و شنوایی ارتباط دارند. بیماران اوتیسم با چنین حواسی مشکل دارند و تعدیل حس آن‌ها در اولویت قرار دارد.

این کارشناس ارشد رشته مکاترونیک سپس به ارائه توضیحی درباره اتاق تاریک پرداخت و تشریح کرد: اتاق تاریک وظیفه ایجاد تمرکز روی یک تمرین، یک دستگاه و آنچه خود درمانگر و توان‌جو در حال تمرین هستند، را دارد؛ بدین ترتیب اتاق تاریک شده و آن تمرین با افکت و جذابیتی که در اتاق ایجاد می‌کند، توجه کودک اوتیستیک را جلب می‌کند.

صدقی ادامه داد: بر این اساس تمرکز روی تمرین و دستگاهی که درمانگر و کودک مشغول کار با آن هستند، ایجاد شده و محیط آموزشی مناسب با کارایی بالا را برای کودکان توان‌جو که به دلیل بیماری دچار اختلال در تمرکز هستند، ایجاد می‌کند. به طور کلی تجهیزات اتاق تاریک محیط انگیزشی و جذابی را برای کودک ایجاد می‌کند. این در حالی است که این تجهیزات کار را برای درمانگری که در طول روز با چند توان‌جو کار می‌کند، تسهیل می‌کنند.

وی تعداد محصولات این شرکت را ۲۱ محصول عنوان کرد و با اشاره به اینکه از این میان، ۸ الی ۹ محصول به طور کلی ابداعی این شرکت بوده است، اظهار کرد: بقیه محصولاتی که تولید کرده‌ایم هم نسبت به نمونه‌های خارجی، تا حد امکان با استفاده از ابزار و تجهیزات موجود، ارتقا پیدا کرده و از نمونه خارجی کارکرد بیشتر و حتی چندگانه دارند. به طوری که به عنوان مثال یک سیستم بتواند هم بینایی و هم شنوایی را تحریک کند و کاردرمانگر بتواند با خرید یک دستگاه، از کارایی بیشتری بهره‌مند شود.

مدیر این شرکت فناور خاطرنشان کرد: کارکرد محصولات به این صورت است که هر کدام یک یا چند حس از حواس پنجگانه را درگیر می‌کند و با کمک این دستگاه‌ها می‌توانیم تحریک یکی از حواس و عمل و عکس‌العمل گرفتن را داشته باشیم. به عنوان مثال یکی از حس‌هایی که درست کار کردن آن می‌تواند بر عملکرد کودکان دچار فلج مغزی یا اوتیستیک تأثیر بگذارد، قوه تعادل است.

صدقی با اشاره به اینکه دو نمونه از محصولات شرکت برای تقویت قوه تعادل طراحی و ساخته شده است، توضیح داد: یکی از این محصولات "بالانس بیم" (balance beam) یا "باریکه تعادل" است. این دستگاه مشوق حرکات راه رفتن کودک بوده و با حرکت و قدم گذاشتن و ایستادن روی هر رنگ، منبع نوری متصل به سیستم به همان رنگ در می‌آید.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->