«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

چگونه از ماه رمضان بهتر استفاه کنیم؟

  • کد خبر: ۱۵۷۳۵۷
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
چگونه از ماه رمضان بهتر استفاه کنیم؟
می‌گویند ماه رمضان فرصتی برای تمرین است. تمرین برای قدکشیدن، خود را دیدن و بهترشدن! برای همین است که در‌های آسمان را باز و برکت‌های الهی را صدچندان کرده است.

حمیده خلیل‌زاده | شهرآرانیوز؛ ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های نشان‌دار خداست. تنها ماهی که خدای متعال نام آن را در قرآن کریم آورده است. ماهی که خداوند هر سی روزش را ستاره‌دار کرده است و گفته این سی روز تو مهمان من هستی. برای مهمانی‌اش راه و رسمی را هم مشخص کرده است. می‌گویند این ماه فرصتی برای تمرین است. تمرین برای قدکشیدن، خود را دیدن و بهترشدن! برای همین است که در‌های آسمان را باز و برکت‌های الهی را صدچندان کرده است. دست و پای شیطان را هم بسته است. برای اینکه تو تمرین دویدن کنی و پریدن، از روی اشتباهاتت درس بگیری و از او هم بخواهی تو را ببخشد.

اگر فرصت رمضان را قبول داری و می‌خواهی، این برنامه برای تو! در تهیه این برنامه به دعا‌های روزانه ماه رمضان، دعای مکارم الاخلاق، احادیث و سیره ائمه (ع) در ماه مبارک رمضان و همچنین توصیه‌های بزرگان دین و اخلاق برای سیر و سلوک عرفانی مراجعه کرده‌ایم. سعی کرده‌ایم این برنامه، جمعی از مهم‌ترین‌ها باشد. شاید تو هم نکته‌ای از بزرگی آموخته باشی که به تکمیل برنامه شخصی‌ات کمک کند.

هشدار پیامبر (ص) را به‌خاطر داشته باش: کسى که در رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه آمرزیده خواهد شد؟
گاهی برای رفتن باید ایستاد. ایستاد و قصد کرد. باید نیت هر قدم و عملت برای نزدیک‌شدن به خداوند باشد.

سکوت نعمت است. بیا تمرین کنیم جز در موارد ضروری، مثل سلام‌کردن به رفیق یا قربان‌صدقه مامان رفتن، سکوت کنیم و ذکر بگوییم.

پاداش‌هایی که در زندگی می‌گیری بستگی به این دارد که چه کاری می‌کنی و چقدر خوب آن را انجام می‌دهی؟

هر کدام ما در زندگی از کسی حساب می‌بریم. طرف‌حساب تو در زندگی چه کسی است؟

حواست باشد، دعای روزه‌دار رد نمی‌شود.

در این ماه قرار است از خدا تعریف کنیم. خوبی‌هایی که در حقت کرده و کار‌هایی را که برایت انجام داده است یادآوری و برای خودت بازگو کن.

خدا منتظر لبخند توست. لبخندزدن چهره مسلمان روزه‌دار را زیبا نشان می‌دهد، حواست باشد رفتار روزه‌دار دیده می‌شود.

بخشش از ویژگی‌های مؤمن است. فهرستی از آدم‌ها و کار‌هایی که قرار است ازشان بگذری، درست کن و همه را ببخش. در عوض از آن‌ها بخواه وقت افطار که دعا مستجاب می‌شود، هوایت را داشته باشند.

کدورت و قهر، دل را سیاه می‌کند. در این ماه آشتی‌کنان راه بینداز. به‌سراغ رفیقی برو که دلت را شکسته است، دل کسی را که شکسته‌ای به دست بیاور. واسطه شو، آدم‌هایی را که از هم رنجیده‌اند، دوباره دور هم جمع کن.

از اسراف بپرهیز. می‌دانی که متهم ردیف اول در مصرف آب، برق و تلفن توی خانه تو هستی. بی‌خودی چانه نزن و کمی در سبک مصرفت تجدیدنظر بفرما.

هر روز، روز زیارت است. یادت باشد برای شروع خوب باید از همراهان خوب کمک بگیریم. السلام‌علیک یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع)، السلام‌علیک یا علی‌بن‌حسین (ع) ... بعد از هر نمازت به ائمه اطهار (ع) سلام بده.

از فرصت مانده ماه رمضان استفاده کن و هرچه آلودگی داری پاک‌سازی کن. این‌روز‌ها تا دلت بخواهد پاک‌کننده داریم. تخته‌پاکن، شیشه‌پاک‌کن؛ پاک‌کننده‌ها حسابی تخصصی شده‌اند، هر چیزی برای خودش پاک‌کننده‌ای دارد. دل هم فقط یک پاک‌کننده دارد: استغفار!

با خودت خلوت کن. در طول روز از طریق ایمیل، تلفن و جلسات حضوری با افراد مختلف برخورد می‌کنیم. بهتر است زمانی را برای خودت کنار بگذاری.

حالا که یک قرار جدی با خدا داری، خواندن مطالب غیرضروری را کنار بگذار. مثلا اشتراک خود را با گروه‌ها و شبکه‌های مجازی که به آن‌ها نیاز نداری، در این مدت قطع کن.

با خودت صادق باش. اگر درحال‌رشد نیستی، پس داری درجا می‌زنی. اگر روزبه‌روز بهتر نمی‌شوی، پس داری بدتر می‌شوی.

هر چه بیشتر بدون انتظار پاداش به دیگران خدمت کنی، خیر و نیکی بیشتری به تو می‌رسد. از قدیم گفته‌اند از هر دست بدهی از همان دست هم پس می‌گیری. نظرت درباره پرداخت صدقه با انجام کار نیک چیست؟

امام صادق (ع) می‌گویند: «پیامبر (ص) در ماه رمضان بیشتر نماز می‌خواندند. من نیز در ماه رمضان بیشتر نماز می‌خوانم و شما هم بیشتر بخوانید.» انجام‌دادن مستحبات در این ماه خیلی توصیه شده است، سعی کن هر روز دست‌کم یک عبادت مستحبی مختصر انجام دهی.

برای سیاه‌کردن یک لیوان آب یک قطره جوهر کافی است. اگر می‌خواهی زلال بمانی خودت را به آب کر وصل کن. محبت آدم‌های مؤمن آب کر است. محبت اهل‌بیت (ع) دریاست.

مواظب زبانت باش. روزه قلب، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان، بهتر از روزه شکم است.

به هیچ شخصی اجازه نده وقت تو را با کار‌های غلط یا بی‌ثمر هدر بدهد. در صورت لزوم عذرخواهی کن، فاصله بگیر و به کار خودت بپرداز.

از زمان بین رفت‌وآمدهایت استفاده کن. تاکسی، اتوبوس و حتی سرویس اداره می‌تواند زمان یا وقت اضافه‌ای را در اختیارت قرار دهد، از پادکست، دعا‌های ضبط‌شده و کتاب‌های صوتی استفاده کن و زمانی را که برای آن تا قبل از این برنامه‌ای نداشته‌ای، احیا کن!

افطاری بگیر در حد وسعت و هم‌نشینی با آدم‌های مثبت را به خود هدیه بده. مقدار درخورملاحظه‌ای از وقت خود را با کسانی بگذران که به خوبی معروف‌اند. یادت باشد: افطاری‌رفتن و افطاری‌دادن به‌اندازه خود روزه اجر دارد.

یکی از هم‌نشین‌های مبارک در این ماه، قرآن است. فکر می‌کنی چقدر از وقتت را بتوانی با او بگذرانی؟

فکر می‌کنی توی این روز‌ها فرصت کنی نگاهی به سبک زندگی یکی از ائمه (ع) بیندازی و قدم‌هایت را با قدم‌های ایشان بسنجی؟

شده قبل از افطار برای خرید نان رفته باشی و کسی از تو جلو بزند؟ شده منتظر تاکسی باشی و به‌محض یافتنش، کسی زودتر از تو سوار شود و تو را جا بگذارد؟ این‌جور وقت‌ها به‌جای ناله و نفرین یادت باشد، روزه را برای آموزش صبر می‌گیری.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->