سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

دولت در ارسال لایحه انتخابات ۲ ساله تاخیر داشته

  • کد خبر: ۱۵۷۴۵
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
دولت در ارسال لایحه انتخابات ۲ ساله تاخیر داشته
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: اگر دولت در زمینه ارسال لایحه جامع انتخابات، مجلس را معطل نمی‌کرد شاهد این اعتراضات نبوده و از سال اول اصلاحات قوانین را بررسی می‌کردیم.
به گزارش شهرآرانیوز، اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضات نامزد‌ها انتخابات به ضعف قانون گفت: دولت چند سال ما را معطل ارسال لایحه جامع انتخابات کرد، ولی اگر این انتظار وجود نداشت و اگر شرایط طوری بود که این لایحه سریع‌تر به پارلمان ارسال می‌شد ما شاهد مشکلاتی فعلی نبودیم.  

وی افزود: اگر دولت لایحه جامع انتخاباتی را سریع‌تر به مجلس می‌داد نمایندگان مجلس فعلی از همان سال اول  می‌توانستند موضوعات و قوانین انتخاباتی را اصلاح کنند.

سخنگوی کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: متأسفانه دولت به وظایف خود برای ارسال لایحه جامع انتخابات عمل نکرده و پاستور نشینان آنقدر ارسال این لایحه را بهارستان طول داده و موضوع کش پیدا کرد که خود نمایندگان دست به کار شدند.  

تاخیر ۲ ساله دولت در ارسال لایحه جامع انتخابات

سلیمی گفت: آنقدر زمان ارسال لایحه جامع انتخابات به مجلس طول کشید که نمایندگان طرح استانی شدن انتخابات را برای اصلاح برخی امور پیشنهاد دادند و حتی موضوع شفافیت هزینه‌های انتخاباتی هم بعد‌ها از سوی تعداد دیگری از نمایندگان به این موضوع اضافه شد.

وی افزود: استانی شدن انتخابات طرح اولیه نمایندگان مجلس بود و حتی چند بار این موضوع از سوی شورای نگهبان رد شد، اما در نهایت این رد و بدل شدن‌های بین صحن و کمیسیون منجر به کنار گذاشته شدن این طرح شد، اما تعداد دیگری از نمایندگان بحث شفافیت هزینه‌های انتخاباتی را به منظور اصلاح قوانین پیشنهاد دادند.

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها افزود: هفته آینده اصلاحات صورت گرفته در این کمیسیون درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی در صحن علنی مطرح خواهد شد.  

باید قانون جامعی برای انتخابات و هیات‌های اجرایی داشته باشیم

سلیمی گفت: اگر دولت لایحه جامع انتخابات را سریع‌تر به مجلس دهم ارسال کرده بود نمایندگان سریع‌تر اصلاحات مدنظر و پیشنهادات را بررسی و مصوب می‌کردند، اما همین تأخیر قوه مجریه منجر به اعتراضات فعلی شده است چرا که قانون فعلی انتخابات همان قانون قبلی است.

وی گفت: باید شرایط را به سمتی سوق دهیم که قوانین انتخاباتی اعم از انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات مجلس خبرگان رهبری را بروز کنیم این در حالی است که هر کدام از این انتخابات قوانین خاص و متفاوتی خودش را دارد.  

سخنگوی کمیسیون شورا‌های مجلس تصریح کرد: باید قانونی جامع و کامل برای کلیه انتخابات‌ها داشته باشیم ضمن اینکه باید قوانین مشخصی هم برای هیأت اجرایی داشته باشیم که به ثبت‌نام، نحوه تبلیغات و بررسی تخلفات رسیدگی کند.

اعتراضات فعلی به انتخابات به دلیل انتظار مجلس بود

سلیمی گفت: مجلس متأسفانه دو سال وقت خود را معطل ارسال لایحه جامع انتخابات از سوی دولت کرد در حالی که اگر می‌دانستیم که دولت بنای بر ارسال این لایحه را ندارد سریع‌تر به این موضوع ورود کرده و خود نمایندگان اصلاحات لازم را انجام می‌دادند تا اعتراضات فعلی کم شده و یا از بین برود.

وی با اشاره به بررسی شفافیت هزینه‌های انتخابات مجلس که هم اکنون در صحن در دستور کار است گفت: بعید می‌دانم آنچه که مدنظر شورای نگهبان است در این طرح وجود داشته شود و به نظرم به انتخابات بعدی خواهد رسید و احتمالا بعد از بررسی بودجه این طرح را بررسی خواهیم کرد.  
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->