سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد
سرخط خبرها

زنان دارای نقش تعیین کننده در اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر: ۱۵۶۹۶
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
زنان دارای نقش تعیین کننده در اقتصاد مقاومتی
معصومه ابتکار معاون‌ زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور گفت: با برنامه‌ریزی و مشارکت می‌توانیم موثرترین راهکار در شرایط تحریم یعنی اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم. در اینجا نقش زنان در اقتصاد نقش تعیین‌کننده‌ای است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌ها و مولفه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران از روز شکل‌گیری و حتی روز‌های انقلاب عدالت بوده است، عنوان کرد: در مفاهیم قرآنی با کلمه قسط به این موضوع اشاره شده و مراحل مختلف و سیر تطور فلسفی و فکری انقلاب ما با این مفاهیم به صورت نزدیک پیوند خورده و ما باید موضوع عدالت را از زوایای مختلفی مانند عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ببینیم.

وی تاکید کرد: فراهم کردن شرایط مناسب برای دسترسی همه آحاد جامعه به مواهب توسعه، در قانون اساسی دیده شده و تلاش کردیم در برنامه‌های ملی و برنامه‌های توسعه آن را اجرا کنیم و تاحدی نیز موفق بودیم. شاید در برخی زمینه‌ها نیاز داریم تلاش کنیم و دقیق‌تر شویم.

ابتکار افزود: یکی از زوایایی که باید دقیق‌تر به آن بپردازیم، عدالت جنسیتی است که با نگاه قرآنی، انقلابی، اعتقادی و دینی باید به آن پرداخته شود و باید ببینیم در چه بخش‌های نتوانستیم این عدالت یا شاخص‌های مدنظر را در ارتباط با موضوع جنسیت محقق کنیم. دولت دوازدهم به دلیل تکالیف برنامه ششم توسعه، ریاست‌جمهوری و برنامه‌های مقام معظم رهبری در خانواده که برای دولت در قالب سیاست‌های کلی تدوین کردند، در ارتباط با این موضوع به طور مشخص و با تعریف و تبیین شاخص‌های عدالت جنسیتی ورود پیدا کرده است.

معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: این شاخص‌ها تبیین و نهایی و در ستاد ملی زنان و خانواده با حضور رئیس‌جمهور تدوین و بعد ابلاغ شده که ملاک عمل هستند. بر اساس این شاخص‌ها برای تدوین سند و حرکت برنامه‌ها در راستای عدالت جنسیتی وارد عمل با شهرستان‌ها شدیم تا برنامه‌های بین‌بخشی علمی و مبتنی بر اقتضائات بومی هر استان تعیین کنیم. دستورالعمل از تهران صادر نکردیم، بلکه به خود استان واگذار کردیم و خواستیم با توجه به ظرفیت‌ها، اقتضائات و اولویت‌بندی خود برنامه اجرایی نتیجه‌محور ایجاد کند. نتیجه برای ما مهم است، بنابراین از طریق سامانه رصد شاخص‌های استان را پایش خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در استان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در روستا‌ها داریم که باید مدنظر قرار دهیم. نرخ بالای دختران فارغ‌التحصیل از دانشگاه نیز در استان زیاد است که در بحث مشارکت اقتصادی باید به این ظرفیت بزرگ توجه داشته باشیم و بیشتر به سمت استارتاپ‌ها و فضای پاسخگوی تحصیلات آن‌ها حرکت کنیم. در خانواده تعادل بین کار و خانواده اهمیت زیادی دارد که در برنامه‌ریزی‌ها باید شرایط را به نحوی فراهم کنیم که زنان بتوانند با حفظ مسئولیت‌های خانوادگی کار خود را دنبال و اجرا کنند.

ابتکار اضافه کرد: در بخش ورزش و توسعه فضا‌های ورزشی نیز ۱۲ پارک بانوان در شهر مشهد داریم که مناسب است. ما جامعه‌ای داریم که زنان ما به فضا‌های ورزشی نیاز دارند و بر اساس تاکید بر موازین دینی و حجاب حتما باید آن ظرفیت‌ها را فراهم کنیم. در حجاب نگاه ما سلبی نیست، بلکه ایجابی است، بنابراین باید فضا‌های مناسب را برای زنان ایجاد کنیم و اگر دسترسی به فضای ورزشی کم است، باید نیمی از فرصت‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم، مخصوصا اینکه دختران در مرحله ازدواج و فرزندآوری برای سلامتی جسمی خود نیاز به فعالیت‌های ورزشی و حرکتی دارند. در استانی مانند خراسان باید در همه شاخص‌های عدالت جنسیتی رشد خوب و فضای مناسبی از جهات مختلف پیشرفت و ارتقای وضعیت فراهم کنیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور در خصوص سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، گفت: این سند به این موضوعات می‌پردازد و تکالیف را تعیین می‌کند که هیچ کدام جدید نیست و نباید انتظار بودجه‌های جدید داشته باشیم. ممکن است نیاز باشد ردیف جدیدی برای برخی بخش‌ها درخواست شود، اما بیشتر بحث اولویت‌بندی صحیح است و اینکه زوایایی نداشته باشیم که بگوییم آن‌ها را ندیدیم. این سند جوابگو خواهد بود و بیست و یکمین سند در سطح کشور است که تصویب می‌شود و ما نیز آن را رصد و پایش می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی از نظر ظرفیت‌های سرمایه انسانی طبیعی و رشد در سال‌هایی که شرایط دشوار وجنگ اقتصادی بوده، توانسته پیشرفت‌ها و گام‌های خوبی به سمت توسعه پایدار بردارد که نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی و مشارکت می‌توانیم موثرترین راهکار در شرایط تحریم یعنی اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم. در اینجا نقش زنان در اقتصاد نقش تعیین‌کننده‌ای است.

ابتکار بیان کرد: کار خانه‌داری زنان ارزش قابل توجه اقتصادی دارد و ارزش کار خانه‌داری زنان بین ۲۲ تا ۳۰ درصد GDP ایران است. حتی در نقش فرزندپروری و فرزندآوری که نقش انسانی و بسیار مهم زنان است نیز باید زاویه اقتصادی را ببینیم. اگر زن کارگر یا کارمندی برای مرخصی زایمان می‌رود، به اقتصاد ضرر نمی‌زند، بلکه جای دیگری جمعیت و اقتصاد را تقویت می‌کند. اگر نگاه به این موضوعات را به روز و عدالت جنسیتی را نهادینه کنیم، دستاورد‌های زیادی را در همه ابعاد و عرصه‌ها خصوصا در مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهیم داشت.

معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: در مشارکت اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور ما نقش مورد توجهی را دارند. در استان خراسان رضوی نیز این سازمان‌ها در موضوعات مختلف توانمند هستند و دولت دوازدهم نیز تلاش کرده تا این سازمان‌ها را توسعه دهد. مشارکت سیاسی نیز یکی از ارکان ملت و کشور قوی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ملتی می‌تواند قوی باشد که تنوع طیف‌های سیاسی و اجتماعی آن در ساختن، پیشرفت و توسعه آن کشور نقش داشته باشد و فرصت را برای این نقش‌آفرینی برای همه آحاد فراهم کنیم. هرچه این مشارکت گسترده‌تر باشد، ملت ما قوی‌تر خواهد شد. دستگاه‌های مسئول در حوزه انتخابات و شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها می‌توانند در این موضوع تعیین‌کننده باشند. باید قوی باشیم و بتوانیم حکمرانی مطلوب و مناسبی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان طرح‌های متنوعی در حال اجرا داریم، تصریح کرد: استاندار باید این طرح‌ها را در استان توسعه دهند. در استان شاهد توسعه طرح‌هایی با بودجه ملی هستیم. طرح‌ها موفق بوده، نتایج خوبی داشته و تاثیرگذاری این طرح‌ها ارزیابی و نظارت می‌شود. در موضوع انتصاب مدیران زن نیز اقدام استان برای انتصاب معاون استاندار زن خوب است، اما در موضوعات مختلف در ادارات کل و سازمان‌ها انتظار داریم تعداد زنان مدیر بر اساس شاخص ۳۰ درصد افزایش یابد.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->