مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

وجود ۱۷۰ محله در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۵۸۱۱
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
وجود ۱۷۰ محله در حاشیه شهر مشهد
شهر مشهد دومین شهر کشور در بحث حاشیه‌نشینی است. در حال حاضر ۸ محله مشهد به عنوان پایلوت در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط استانداری خراسان رضوی انتخاب شدند و دفاتر تسهیل گری در این محله‌ها ایجاد شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، این در حالی است که دولت فعلی از ابتدای شروع به کار وعده‌های متعدی درباره رفع معضلات حاشیه شهر مشهد داده است. کمتر از دو سال تا پایان عمر دولت دوازدهم باقی است و به تازگی در هفته گذشته مصوبه‌ای نمادین در جلسه هیئت دولت به منظور رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد گذرانده شد.
از مهم‌ترین مصوبات جلسه هیئت دولت در هفته گذشته برای حاشیه مشهد اختصاص ۳۳ میلیارد تومان اعتبار و صد میلیارد تومان تسهیلات به مقاوم‌سازی و نوسازی واحد‌های مسکونی حاشیه شهر مشهد بود. در این مصوبه بر نوسازی و مقاوم‌سازی دو هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد تأکید شده و قرار است این دو هزار واحد مسکونی با کمک شهرداری مشهد طی یک سال سامان‌دهی شود.

همه سازمان‌ها در موضوع حاشیه شهر مشهد دخیل هستند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در موضوع حاشیه شهر مشهد همه سازمان‌ها دخیل هستند، بنیاد مسکن به تنهایی متولی سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد نیست.
سیدرضا موسوی‌نیا، با اشاره به سامان‌دهی ۲ هزار واحد مسکونی با کمک شهرداری مشهد افزود: قرار است ما فقط دو هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد را سامان‌دهی کنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند سامان‌دهی حاشیه شهر را انجام دهد، بلکه برای سامان‌دهی این دو هزار واحد مسکونی از شهرداری کمک خواهیم گرفت.

دو هزار واحد مسکونی حاشیه شهر باید در مدت یک سال ساخته شود
وی با بیان این که زمین، پروانه ساخت، نقشه و سایر موارد برای سامان‌دهی دو هزار واحد مسکونی در حاشیه مشهد باید تأمین شود و مقدمات این کار باید فراهم شود، افزود: برای اجرایی شدن آن هر چه سریع‌تر پیگیری می‌کنیم و قابل ذکر است این دو هزار واحد مسکونی باید در مدت یک سال ساخته شود.
موسوی‌نیاُ تصریح کرد: این تسهیلات یارانه‌ای بوده و نرخ سود آن و بازپرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود در لوایح بودجه سال‌های بعد به مجلس درج می‌شود، اما بازپرداخت آن ۱۵ ساله شامل سه سال دوره مشارکت مدنی و ۱۲ سال فروش اقساطی خواهد بود.
وی افزود: در این مصوبه این که بدهکار بودن مشمولان دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی به بانک‌ها، مانع از دریافت آن نخواهد بود.

در حاشیه شهر مشهد حدود ۱۷۰ محله وجود دارد
معاون عمرانی فرماندار مشهد گفت: بودجه حاشیه شهر دارای اعتباراتی ملی است و در اختیار سازمان برنامه و بودجه است.
مهدی برامکی، با اشاره به اینکه امور زیرساختی حاشیه شهر مشهد مربوط به ستاد بازآفرینی شهری است افزود: در حاشیه شهر مشهد حدود ۱۷۰ محله وجود دارد که از این تعداد ۶۷ محله آن تأیید وزارت کشور برای اینکه این تعداد محله برای بازآفرینی شهری در اولویت اقدام باشند.

۸ محله برای اجرای طرح نجات مطرح است
معاون عمرانی فرماندار مشهد گفت: از این تعداد نیز ۸ محله برای اجرای طرح نجات مطرح است و از بین این محلات نیز در محله شهید مطهری بین توس ۸۱ تا توس ۹۳ قرار است فعالیت تکمیلی صورت گیرد.
برامکی افزود: باید داشته و آورده‌های هر دستگاه در رفع مشکلات حاشیه شهر بررسی شود و اینکه چه چیزی دارند و چه خروجی را در طرح مذکور مدنظر دارند.
وی با تأکید بر این مطلب که اطلاعات جامع دستگاه‌ها در این زمینه باید بروزرسانی شود تصریح کرد: با چنین توانی می‌توان محله‌ای را انتخاب کرد تا به صورت خدمات زیرساختی امکانات نظیر برق، آب و مخابرات تأمین و رفع مشکل شود.
وی افزود: باتوجه به قانون ستاد بازآفرینی ۳۰ درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی باید در حاشیه شهر‌ها هزینه شود؛ یعنی همه اقدامات در زمینه حاشیه شهر مربوط به منابع استانی و منابع ملی نیست بلکه به عنوان مثال اعتبارات شرکت خدماتی ۳۰ درصد آن اعتبار ابلاغ شده در شهرستان مشهد باید در حاشیه شهر هزینه شود.
معاون عمرانی فرماندار مشهد ادامه داد: آورده‌های دستگاه‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد باید اولویت‌بندی شود و امیدواریم با کمک خیرین و اعتبارات دولتی مشکلات این مناطق رفع شود.

شاخص پایین برخورداری در مناطق حاشیه شهر مشهد
برامکی با بیان اینکه صرفاً با تکیه بر اعتبارات دولتی رفع تمام مشکلات حاشیه شهر و محرومیت‌ها امکان‌پذیر نیست افزود: شاخص برخورداری برخی از مناطق مشهد پایین‌تر از میانگین استانی است.
وی تصریح کرد: باتوجه به داشته‌های شهرستان و اعتبارات تحقق یافته طی یک سال آینده نیز شاهد خدمات‌رسانی در برخی نقاط با کمک همه‌جانبه دستگاه‌ها هستیم البته صرف اعتبارات دولتی نیست بلکه با اموری از جمله آموزش و پیشگیری می‌توان آسیب‌های اجتماعی این عرصه را نیز کنترل کرد.
معاون عمرانی فرماندار مشهد با اعلام اینکه تسهیلات نوسازی برای واحد‌های مسکونی حاشیه شهر آغاز شده گفت: متأسفانه غالب سازه‌های حاشیه شهر از استحکام کافی برخوردار نیست و همچنین سرانه فضای سبز و فضای ورزشی نیز ضعیف است.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->