آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

نگاهی به موانع سه‌گانه کاهش توزیع مرغ در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۸۷۸۰
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
نگاهی به موانع سه‌گانه کاهش توزیع مرغ در مشهد
پس از گران شدن گوشت قرمز در زمستان سال گذشته و روی آوردن مردم به مصرف مرغ، گویا این بار گرانی به این ماده غذایی رسیده است. هرچند قیمت مصوب مرغ گرم کیلویی ۶۳ هزار تومان است، اگر در روز‌های اخیر به بازار‌های عرضه مرغ سر زده باشید، متوجه شده‌اید که فروشندگان حاضر به عرضه مرغ به قیمت مصوب نیستند؛ البته اگر مرغی در فروشگاه‌های شهر باشد! گویا یکی از دلایل گران و نایاب شدن مرغ، تحویل ندادن به‌موقع کنجاله سویا و همچنین کاهش جوجه ریزی در اسفند بوده است.

وحید عسکری | شهرآرانیوز؛ پس از گران شدن گوشت قرمز در زمستان سال گذشته و روی آوردن مردم به مصرف مرغ، گویا این بار گرانی به این ماده غذایی رسیده است. هرچند قیمت مصوب مرغ گرم کیلویی ۶۳ هزار تومان است، اگر در روز‌های اخیر به بازار‌های عرضه مرغ سر زده باشید، متوجه شده‌اید که فروشندگان حاضر به عرضه مرغ به قیمت مصوب نیستند؛ البته اگر مرغی در فروشگاه‌های شهر باشد! گویا یکی از دلایل گران و نایاب شدن مرغ، تحویل ندادن به‌موقع کنجاله سویا و همچنین کاهش جوجه ریزی در اسفند بوده است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این باره گفته است: علت افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، وقفه یک هفته‌ای تولید جوجه یک روزه در اسفند سال گذشته، حذف برخی گله‌های مرغ مولد و کمبود نهاده‌های دامی است. وی تأکید کرده است: افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار مقطعی است و به زودی نرخ این کالا به روال عادی بازمی گردد؛ زیرا اکنون میزان جوجه ریزی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه است. با این حال باتوجه به حل مشکل نهاده‌های طیور و روال عادی تولید در فروردین، به زودی بازار این محصول شرایط عادی را تجربه می‌کند.

مشاهده‌های میدانی خبرنگار شهرآرا از بازار گوشت و مرغ مشهد نشان می‌دهد هم اکنون قیمت هرکیلو مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است؛ البته مرغی هم که در بازار به فروش می‌رسد، مرغ کامل نیست؛ چون فروش این محصول برای فروشندگانی که مرغ را بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان از عمده فروشان می‌خرند سودی ندارد، از این رو مرغ به صورت تفکیک شده (ران مرغ حدود کیلویی ۱۱۰ هزار تومان) و (سینه حدود کیلویی ۱۳۰ هزار تومان) به فروش می‌رسد.

برای بررسی بیشتر وضعیت عرضه مرغ به بازار استقلال مشهد سر زدیم و با فروشندگان و شهروندان گفتگو کردیم. آن طور که بررسی‌های شهرآرا می‌گوید، برخی فروشگاه‌های اینترنتی، مرغ گرم را با اندازه متوسط کیلویی ۱۰۴ هزار تومان و مرغ گرم را با اندازه بزرگ کیلویی ۱۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

کمبود مرغ در بازار

محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد، ۲۱ فروردین در حاشیه بازدید سرزده از بازار گوشت و مرغ مشهد گفته بود: استفاده مردم از گوشت مرغ در ماه مبارک رمضان افزایش یافته است. وی تأکید کرده بود: کسری‌ای در بازار مشاهده نشد و مرغ و گوشت در بازار با قیمت مصوب و به میزان کافی ارائه می‌شود، با این حال مشاهده خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که توزیع مرغ در شهر کاهش یافته و همین موضوع، موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.

خانمی که برای مراسم مهمانی خود به منظور خرید گوشت مرغ به خیابان استقلال آمده است، به شهرآرا می‌گوید: در ماه رمضان که مردم به مرغ و پروتئین نیاز دارند و دولت باید بیش از میزان نیاز آن‌ها این کالا را تأمین کند، متأسفانه مرغ در بازار پیدا نمی‌شود. به چند فروشگاه مراجعه کرده ام و همه فقط ران و سینه مرغ دارند و می‌گویند مرغ کامل نداریم. خریداری دیگری می‌گوید: گوشت قرمز که گران شده، حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است. مسئولان راهنمایی کنند که چه ماده پروتئینی بخریم.

گفت وگوی شهرآرا با چندنفر از فروشندگان نشان می‌دهد که اکنون قیمت هرکیلوگرم مرغ بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است. آن‌ها دلیل کمبود مرغ کامل را، به توزیع کنندگان عمده ربط می‌دهند و می‌گویند: توزیع کنندگان عمده به دلیل اینکه توزیع مرغ کامل برایشان صرفه اقتصادی ندارد، ترجیح می‌دهند آن را به صورت قطعه بندی شده به فروش برسانند. برخی فروشندگان که مرغ را با نرخ بیشتر از قیمت مصوب می‌فروشند، نیز مدعی اند سودی از بابت فروش این کالا نمی‌برند؛ چون آن را گران‌تر از قیمت مصوب می‌خرند.

آن‌ها تأکید می‌کنند:فقط برای جوری جنس، مرغ کامل عرضه می‌کنند؛ وگرنه ترجیح می‌دهند قطعات مرغ را به فروش برسانند. به گفته فروشندگان، کمبود مرغ علاوه بر اینکه موجب نارضایتی مردم شده، واحد‌های صنفی عرضه کننده این کالا را نیز با مشکل مواجه کرده است؛ چون با کاهش فروش روزانه، فروشگاه‌ها در تأمین هزینه‌های جاری مانند حقوق کارگران به مشکل برخورده اند.

برپایه مشاهده‌های شهرآرا، کمبود مرغ در بازار موجب شده است مراکز عرضه کننده مرغ منجمد با استقبال زیادی مواجه شوند، به طوری که برای خرید مرغ منجمد در برخی مناطق شهر صف تشکیل شده است. در این میان، برخی فروشندگان بیان می‌کنند: در روز‌های اخیر، افزایش قیمت مرغ موجب شده است تقاضا برای آلایش مرغ نیز افزایش بیابد و این روز‌ها شهروندان بیشتری به دنبال پای مرغ، گردن مرغ و سنگدان هستند.

فروش بیشتر از نرخ مصوب، تخلف است

با این حال مدیر بازرسی و نظارت اصناف مشهد در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: عرصه مرغ بیش از قیمت مصوب، تخلف است و شهروندان باید هرگونه تخلف و گران فروشی در این زمینه را به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند. امیر دلداری با اشاره به اینکه تأمین مرغ در بازار برعهده جهادکشاورزی است، ادامه می‌دهد: قیمت مصوب هرکیلو مرغ منجمد، ۴۵هزار تومان و نرخ مصوب هرکیلو مرغ گرم ۶۳هزارتومان است.

کمبودی در توزیع مرغ منجمد نداریم

مدیرکل پشتیبانی اموردام خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: کمبودی در زمینه مرغ منجمد در بازار نداریم و هرکیلو مرغ منجمد درب سردخانه، ۴۰ هزار تومان و برای مصرف کننده نیز بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان است. سعادت علی نیا می‌افزاید: اسفند سال گذشته ۴ هزار تن کسری جوجه ریزی در استان داشتیم که این کسری از محل ذخایر شرکت پشتیبانی اموردام تأمین شده است. میانگین روزانه توزیع در استان باتوجه به معرفی نامه‌های مدیریت جهاد شهرستان‌ها حدود ۱۵۰تن است.
تا لحظه تنظیم گزارش، مسئولان سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی برای توضیح درباره وضعیت بازار مرغ در استان، حاضر به مصاحبه نشدند و فعلا منتظر جواب این سازمان هستیم.

افزایش هزینه تمام شده تولید

مرغداران معتقدند که از زمان حذف ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی، عرضه تمام شده تولید مرغ افزایش فراوان داشته است، به طوری که اکنون قیمت تمام شده هرکیلو مرغ زنده برای مرغداران، کمتر از ۵۰هزار تومان نیست، این درحالی است که قیمت هرکیلو مرغ زنده را دستوری و روی ۴۴هزار تومان نگه داشته اند. این موضوع باعث شده است برخی تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و برخی نیز با ظرفیت کامل جوجه ریزی نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->