ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای در امان ماندن از بیماری هاری

  • کد خبر: ۱۵۸۸۶۱
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
توصیه‌هایی برای در امان ماندن از بیماری هاری
بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که اگر دیر تشخیص داده شود و دیر اقدام شود، با مرگ بسیار بدی همراه است.

به گزارش شهرآرانیوز، هاری نوعی بیماری خطرناک ویروسی مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. انتقال بیماری از طریق گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد. همچنین، بزاق مبتلایان به بیماری هاری منبع سرشاری از ویروس هاری است. اصلی‌ترین راه انتقال ویروس هاری، حضور ویروس بیماری‌زا (در بیشتر موارد در بزاق حیوان‌های گزنده) و نفوذ آن به داخل زخم یا غشای مخاطی است.
عامل بیماری هاری قادر به عبور از پوست سالم نیست؛ اما ریختن ترشحات بزاقی دام آلوده ‌روی خراش‌های دست سبب هاری می‌شود. در گربه‌سانان نیز از طریق پنجه‌کشیدن ممکن است این بیماری منتقل شود. درصدی از آلودگی برای ترشحات حیوان هار در غدد اشکی، بزاق، خلط و ترشحات بینی بوده است. تاکنون وجود ویروس هاری در خون و مدفوع حیوان هار گزارش نشده است.

محمود قربان‌زاده، معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دراین‌باره به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که اگر دیر تشخیص داده شود و دیر اقدام شود، با مرگ بسیار بدی همراه است. برای همین توصیه ما این است آن‌هایی که سگ‌های نگهبان و گله دارند، حتما واکسیناسیون هاری انجام دهند و با مراجعه به دامپزشکی منطقه، مشخصات سگ‌های خود را اعلام کنند.

به گفته وی،  توصیه ما به افرادی که سگ‌های خانگی دارند این است که در صورت امکان در خانه نگهداری نکنند و حتما نسبت به واکسیناسیون دوره‌ای آن‌ها اقدام کنند. از غذادادن به سگ‌های ولگرد  که در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند، خودداری شود.

قربان‌زاده تأکید کرد: غذادادن به سگ‌های ولگرد چندین خطر دارد. سگ باید خود غذایش را پیدا کند و وقتی به سگی غذا می‌دهید، با نزدیک‌شدن به آن حیوان خود را در معرض هاری و دیگر بیماری‌ها قرار می‌دهید. همچنین با غذا‌دادن به آن‌ها باعث ازدیاد و تکثیر آن‌ها می‌شوید و باعث تکثیر بیماری‌هایی مثل هاری می‌شویم.

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: اگر دامدار هستید و با سگ در ارتباط هستید، حتما خود شخص هم باید به مراکز درمانی مراجعه کند و واکسیناسیون هاری انجام دهد تا اگر گزیده شد، مصونیت داشته باشد.

وی افزود: اگر گزیده شدید، بلافاصله به اولین مراکز بهداشت نزدیک به محل مراجعه کنید. هر گزشی حتی گزش‌های ساده و جزئی را نباید کم‌اهمیت جلوه داد. 
قربان‌زاده گفت: اگر از مرکز بهداشتی فاصله دارید، اولین اقدامی که باید انجام شود، این است که به‌مدت ۱۵ دقیقه با فشار آب زیاد محل گزش را شست‌وشو دهید تا اگر آن محل با بزاق دهن حیوان آلوده شده است، شست‌وشو ویروس را از محل دور کند.

این مسئول ادامه داد: حیوانی که دچار بیماری هاری است، دچار تغییر رفتار می‌شود. اگر حیوان آرامی بود، برعکس پرخاشگر و مهاجم می‌شود و اگر حیوان مهاجمی بوده، برعکس آرام می‌شود و در مجموع تغییر خلق‌وخوی حیوان از علائم بیماری هاری است. ریزش بزاق و کف از دهان حیوان، حالت تهاجمی و نگاه‌کردن‌های خاص سگ، پنهان‌شدن آن و حمله‌کردن یک‌باره از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->