سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد به دام افتاد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله یک شرور با قمه به خودروی پلیس در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود؟ هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مصرف شیر خام عامل اصلی انتقال بیماری تب مالت به انسان

  • کد خبر: ۱۶۳۲۸۹
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
مصرف شیر خام عامل اصلی انتقال بیماری تب مالت به انسان
بیماری تب مالت، بیماری شایعی است که بین انسان و دام مشترک است. ‌یکی از راه‌های انتقال این بیماری مصرف فراورده‌های لبنی خام است.

به گزارش شهرآرانیوز، تب مالت یا همان بروسلوز بیماری عفونی است که بین حیوانات و انسان قابل انتقال است. عامل این عفونت باکتری بروسلاست که بین حیوانات و انسان‌ها به‌صورت مشترک بیماری‌زا‌ست. این بیماری در حیوانات با نام سقط جنین واگیر ‌یا بروسلوز مرسوم است.

راه‌های انتقال تب مالت

تماس انسان با حیوانات اهلی یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت است. این باکتری بر اثر مصرف گوشت آلوده و خوب‌پخته‌نشده، شیر و ماست آلوده و پاستوریزه‌نشده به انسان منتقل می‌شود. از راه‌های دیگر انتقال این بیماری، تماس با جنین سقط‌شده بر اثر تب مالت، مدفوع، خون و ترشحات واژینال آلوده است. راه دیگر انتقال بیماری از طریق تنفسی و انتقال از طریق پرسنل آزمایشگاهی است.

علائم تب مالت

شروع بيماری تب مالت مبهم و نامشخص است و به‌همراه خستگی، عرق فراوان، بی‌اشتهايی، سردرد و تب است كه ‌کم‌کم ظاهر می‌شود. این بیماری به تب مواج معروف است که ميزان تب در صبح كم و در هنگام عصر و در شب زياد می‌شود و ممكن است با لرز همراه باشد.

معمولا در ابتدای بيماری اين علائم با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود و بيمار پس از مدتی ظاهرا بهبود می‌يابد، ولی بيماری به‌تدريج ريشه دوانيده و ميكروب در بدن استقرار يافته و وارد مفاصل می‌شود. در اين مرحله درد مفاصل‌ شروع می‌شود. در برخی موارد باعث ورم بيضه در مردها و ورم تخمدان‌ها در زنان نيز می‌شود كه در صورت ‌درمان‌نشدن در اين مرحله، ممكن است منجر به ديسک بين‌مهره‌ای، فلج، مننژيت، عوارض شنوایی و... شود. عارضه ديگر بيماری تب مالت اثرات روانی بيماری است كه اهميت ويژه‌ای دارد.

علائم از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و در بیشتر موارد علائم مشخصی ندارد. بیماری تب مالت جزو بیماری‌های عفونی است.

مدیر اداره بهداشت و مسئول پیشگیری بیماری‌های دام دامپزشکی خراسان رضوی درباره راه‌های انتقال بیماری تب مالت به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: راه‌های انتقال این بیماری از دام به انسان مختلف است، اما مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از راه خوردن فراورده‌های خام لبنی است، به‌طوری‌که‌ با مصرف شیر حیوانی که مبتلا به این بیماری است، این بیماری منتقل می‌شود.

محمدرضا بهروزیان تأکید کرد: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری این است که قبل از مصرف شیر که به طور خام خریداری می‌شود، شیر جوشانده شود. به‌طوری‌که‌ نقطه جوش شیر حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه ادامه‌دار باشد‌ یا اینکه سعی شود شیر پاستوریزه خریده و مصرف شود.

وی تأکید کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری، واکسیناسیون گسترده دام است. مسلما ‌مانند سایر بیماری‌ها مثل کرونا صد‌در‌صد ایمنی را ایجاد نمی‌کند و از دام واکسینه‌شده هم امکان انتقال‌ وجود دارد.

وی افزود: دام واکسینه ۷۰‌درصد می‌تواند امنیت ایجاد کند، اما کنار این واکسیناسیون باید حتما از فراورده‌های پاستوریزه استفاده کرد تا دچار این بیماری که روند درمان طولانی دارد، نشویم.

به گفته وی، مراکزی که این بیماری در آن‌ها شیوع بیشتری داشته باشد، مسلما اولویت واکسیناسیون ما‌ در آن منطقه خواهند بود. آموزش‌های انسانی و واکسیناسیون دو راه اصلی جلوگیری از انتقال این بیماری است.

به گزارش شهرآرانیوز، مبارزه با‌ بیماری مشترک دام و انسان و جلوگیری از شیوع آن، همکاری بین‌بخشی را می‌طلبد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره کل دامپزشکی استان و بانک کشاورزی سه دستگاهی هستند که در این موضوع دخیل‌اند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->