مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

بزر گ‌ترین بوستان اطراف حرم مطهر رضوی ساخته می‌شود

  • کد خبر: ۱۵۹۰۵۱
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
بزر گ‌ترین بوستان اطراف حرم مطهر رضوی ساخته می‌شود
سرانه فضای سبز منطقه ثامن برای هر نفر از ۱۲/۴ مترمربع به ۱۵/۱ مترمربع خواهد رسید.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ ساخت بوستان در بافت‌های مرکزی شهر مشهد، سخت‌ترین کار ممکن برای شهرداری است. تراکم زیاد خانه‌ها در این بافت، ارزشمند و گران بودن زمین و از همه مهم‌تر، نبود زمین مناسب برای ساخت پارک در این مناطق باعث شده است دست مدیریت‌شهری برای تعریف و ساخت پارک‌های محلی در بافت‌های مرکزی شهر بسته باشد و هرچند سال یک‌بار و با هزارویک زحمت فراوان، شاهد افتتاح بوستانی درست‌وحسابی در این بافت‌ها باشیم. با همه این تفاصیل و درحالی‌که تملک و پیدا کردن زمین در منطقه ثامن باتوجه‌به شرایط آن برای ایجاد یک بوستان مشکلات زیادی دارد، کلنگ بزرگ‌ترین پارک درون بافت منطقه ثامن به زمین خورد و کار ساخت بوستان ۸ هزارمتری رازفر به‌صورت رسمی آغاز شد.

شهردار منطقه ثامن در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه بوستان رازفر بزرگ‌ترین پارک درون بافت منطقه به‌شمار می‌آید، درباره جزئیات این پروژه گفت: چند پارک بزرگ مانند بوستان فهمیده و کامیاب در منطقه ثامن داریم، ولی بوستانی با این وسعت درون بافت حرم مطهر رضوی وجود ندارد. مساحت این پارک نزدیک به ۸ هزار مترمربع است و عملیات اجرایی آن در سه بخش اجرا خواهد شد. تملک و ساخت این پارک در درون بافت متراکم ثامن، واقعا کار بزرگی است که شهرداری مشهد دارد انجام می‌دهد.

یک پارک هزارمتری

ساسان نورین‌مقدم ادامه داد: بخش اول بوستان «رازفر» از حاشیه شارستان آغاز می‌شود و حدود هشتصد متر مساحت دارد که به بهره‌برداری رسیده است. فاز دوم آن ۲ هزار متر وسعت دارد و املاک موردنیاز آن، پیش از این تملک شده بود و در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی‌اش آغاز شد. بقیه پارک هم در سال‌های آینده ساخته خواهد شد و دراختیار مردم قرار خواهد گرفت.

۱۶ میلیارد تومان اعتبار

وی با اشاره به اعتبار پیش‌بینی‌شده برای ساخت بوستان رازفر در دل بافت اطراف حرم مطهر رضوی تصریح کرد: اعتبار بخش اول بوستان حدود یک‌میلیارد تومان بود و بخش دوم هم تقریبا ۳ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته است. طبق برآوردها، ساخت و بهره‌برداری بخش سوم بوستان هم حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

بوستانی در دل بافت مسکونی

نورین‌مقدم ویژگی مهم این بوستان بزرگ را قرار گرفتن آن در دل بافت مسکونی ثامن دانست و افزود: بوستان رازفر دقیقا درون بافت مسکونی قدیمی ثامن و اطراف حرم مطهر رضوی است و کاملا با این بافت درگیر است و ازآنجایی‌که در مجاورت منازل مسکونی ساکنان فعلی منطقه ثامن قرار گرفته است، بیشتر مورداستفاده آن‌ها خواهد بود.

لزوم ساخت پارکی در بافت اطراف‌حرم‌مطهر رضوی

وی با بیان اینکه ساخت و توسعه فضای سبز در بافت منطقه ثامن اهمیت بسیار زیادی دارد، توضیح داد: باتوجه‌به مطالعات ریخت‌شناسی که پیش از این انجام شده است، در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به‌دلیل تراکم زیاد ساختمان‌ها از یک طرف و از طرف دیگر زیاد بودن آلودگی محیطی ناشی از فعالیت مداوم کارگاه‌های ساختمانی، توسعه فضا‌های باز و سبز عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل، یکی از سرفصل‌های مهم اقدامات تحول‌آفرین در منطقه ثامن، توسعه و ایجاد فضای سبز در این بافت متراکم است.

برنامه تحول در فضای سبز

شهردار منطقه ثامن با تأکید بر افزایش سرانه فضای سبز منطقه ثامن در سال ۱۴۰۲ گفت: با وجود همه موانع و هزینه‌های سنگین تملک و ساخت فضای سبز در ثامن، در سال۱۴۰۱ با اعتبار ۹هزارو۴۰۰میلیارد ریالی، مساحت فضای‌سبز این منطقه ۲۵هزارو۸۰۰مترمربع افزایش پیدا کرد؛ البته با توجه به روند توسعه فضای سبز بافت اطراف حرم مطهر رضوی براساس برنامه اقدامات تحول‌آفرین، چیزی نزدیک به ۳۶هزارو۵۷۳مترمربع فضای سبز ساخته خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، سرانه فضای سبز ثامن به ازای هر نفر از حدود ۱۲/۴ مترمربع به ۱۵/۱ مترمربع خواهد رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->