قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اقدامات جدی برای مبارزه با قاچاق لوازم یدکی

  • کد خبر: ۱۵۹۴۳۷
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
اقدامات جدی برای مبارزه با قاچاق لوازم یدکی
برنامه‌های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، قاچاق کالا در سال‌های اخیر همواره یکی از معضلات جدی در کشور بوده و ضرر‌های فراوانی به بخش‌های تولیدی و وارداتی کشور وارد کرده است. قاچاق کالا از‌یک‌سو درآمد‌های گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج بی‌حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و... می‌شود.

پدیده قاچاق کالا در کشور ما علاوه بر آثار سوء اقتصادی به‌عنوان یک چالش اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است. امروزه این پدیده علاوه بر اینکه به‌عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است، هزینه‌های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.
پایین‌بودن ریسک قاچاق، مشکلات موجود در واردات قانونی کالا، نداشتن اختیارات لازم و عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از‌جمله‌عواملی بوده که قاچاق کالا در کشور را افزایش داده است.

براساس آمارها، ارزش ریالی کشفیات مظنون به قاچاق توسط دستگاه‌های کاشف در سال گذشته در استان ۸ هزارو ۶۶۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۰، ۱۵درصد از نظر ارزشی کاهش داشته، اما ارزش ریالی کالا‌های ممنوعه مکشوفه در سال گذشته ۴۰۴میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۰، ۶۵درصد افزایش داشته است.

در همین باره به سراغ حسین دشتبان، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، رفتیم تا برنامه‌های استان در سال ۱۴۰۲ در زمینه پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان را جویا شویم. وی در گفتگو با شهرآرا اظهار می‌کند: سالانه برنامه جامع پیشگیری و مقابله ازسوی ستاد مرکزی ابلاغ می‌شود که در این دو حوزه شامل موضوعات و اولویت‌‎های راهبردی، اهداف و اقدامات اساسی و ریزبرنامه‌هاست.

وی می‌افزاید: مطابق هر سال این برنامه‌ها برای سال ۱۴۰۲ به کمیسیون‌های استانی و دستگاه‌های عضو کمیسیون‌ها ابلاغ شده که دارای دو بخش پیشگیرانه و مقابله‌ای است. در حوزه پیشگیری پنج برنامه و اولویت راهبردی و در حوزه مقابله نیز سه اولویت راهبردی داریم که ذیل این اقدامات ۲۲‌هدف و راهبرد و بیش از ۴۵ عنوان برنامه برای دستگاه‌‎های مختلف تعریف کردیم تا این دستگاه‌ها بتوانند اقداماتشان را در زمینه‌های پیشگیری و مقابله انجام دهند.

دشتبان بیان می‌کند: اولویت‌های راهبردی حوزه پیشگیری شامل اصلاح سیاست‌ها و بهبود فرایند‌های تجاری و تولیدی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی، ترویج باور عمومی به مصرف کالای باکیفیت ایرانی و تقبیح کالای قاچاق، توسعه زیرساخت‌های سازمانی و منابع انسانی و دیپلماسی و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و اولویت‌های راهبردی حوزه مقابله‌ای نیز شامل افزایش خطرپذیری و مقابله مؤثر و بازدارنده با قاچاق کالا و ارز، رصد و قطع جریان مالی قاچاق و مدیریت مؤثر مرزهاست.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می‌گوید: از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲، اجرای طرح‌های مقابله‌محور در سطح عرضه برای پنج ردیف کالایی شامل لوازم خانگی، لوازم یدکی، پوشاک، کالا‌های دخانی و لوازم آرایشی-بهداشتی است. در سال گذشته باید در این حوزه کد شناسه و رهگیری دریافت می‌شد که امسال اقدام تکمیلی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقابله و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز فرایند تکمیلی است که باید در طول زمان ادامه‌دار باشد، عنوان می‌کند: مقابله و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز جریانی نیست که امسال نسبت به یک کالا برخورد کنیم و قاچاق آن کالا تمام شود. امسال در حوزه لوازم یدکی اقدام جدیدی خواهیم داشت، سال گذشته موضوع دریافت شناسه را مطرح کردیم و فرصت دادیم اقدامات آن انجام شود، امسال اقدام عملیاتی نسبت به این موضوع خواهیم داشت و سال‌های بعدی اقدامات تکمیلی دیگری انجام خواهد شد.

دشتبان خاطرنشان می‌کند: هر کدام از این اقدامات تأثیر خود را در حوزه کاهش قاچاق خواهد داشت؛ اما با توجه به اینکه قاچاق پدیده‌ای چندوجهی و پنهان است، اقدامات در بلندمدت نتیجه می‌دهد. زمانی که راه‌هایی را در حوزه قاچاق کالا می‌بندیم، قاچاقچیان راه دیگری پیدا می‌کنند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه می‌دهد: تازمانی‌که منافعی برای قاچاق یک کالا وجود داشته باشد، هر اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای هم که انجام شود، باز اقدام متقابل آن برای استفاده از منافع قاچاق وجود خواهد داشت. در حوزه کالا‌های یارانه‌دار نیز تازمانی‌که اختلاف قیمت بین داخل و خارج کشور وجود داشته باشد، تمایل به قاچاق کالا‌ها به‌سمت خارج وجود دارد؛ حتی اگر اقدامات مختلف انجام شود، قاچاق را به صفر نزدیک خواهد کرد، اما صفر نخواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->