علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ با این حال شهرداری مشهد در سالهای گذشته با استفاده از منابع مالی خود توانسته است بهعنوان یکی از معدود کلانشهرهای کشور در تأمین ناوگان خوب عمل کند، با این حال فعالیت ۱۷۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در شهر مشهد، نمیتواند پاسخگوی کامل نیاز شهروندان و ترغیب آنها به استفاده از سیستم حملونقل عمومی باشد، از همینرو دولت به کمک شهرداریها آمده است تا با مشارکت در این حوزه و با اجرای طرحی برای همه شهرهای کشور، تأمین بخشی از ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور ازجمله مشهد را با پرداخت سهم ۷۰ درصدی از قیمت اتوبوس برعهده گیرد و شهرداری مشهد تلاش میکند سهم درخورتوجهی از این اتوبوسها برای خدمترسانی به زائران و مجاوران، راهی مشهدالرضا شود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این زمینه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در کلانشهرها بهویژه شهر مشهد موضوع آلودگی هواست، به شهرآرا گفت: براساس مطالعات انجامشده، بیش از یکسوم آلودگی کلانشهرها ازجمله مشهد مربوطبه رفتوآمد خودروهای شخصی است و اگر بخواهیم آلودگی هوای شهرمان را مدیریت کنیم، چارهای جز کاهش سفر شهروندان با وسایل نقلیه شخصی و به تبع آن، توسعه حملونقل عمومی نداریم.
ایمان فرهمندی با تأکید بر اینکه توسعه ناوگان اتوبوسرانی یکی از بخشهای توسعه حملونقل عمومی در شهر مشهد است، تصریح کرد: در سالهای اخیر باتوجهبه افزایش بیرویه قیمتها، تأمین ناوگان یکی از دغدغههای اصلی متولیان شهر بوده است.
وی افزود: در این راستا در سالهای گذشته تلاش شده است از ظرفیتهای موجود شهر برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی استفاده شود و درعینحال در این سالها از ظرفیت اوراق مشارکت نیز برای این موضوع، استفاده و در بودجه دیده شده است.
فرهمندی با اشاره به تصمیم خوب در این حوزه در سطح ملی و اجرای قراردادهای دولتی با خودروسازان گفت: دولت برای خرید تضمینی محصولات خودروسازان، قراردادهایی منعقد کرده است و در ادامه، شهرهای مختلف کشور ازجمله مشهد سهم مناسبی در حوزه تأمین ناوگان در چارچوب طرح دولتی دارند. براساس این طرح، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مبلغ اتوبوس را دولت و مابقی را شهرداری پرداخت میکند.
وی بیان کرد: با پیگیری انجامشده قرار است ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تحویل شهرداری مشهد داده شود که این کمک درخورتوجه دولت در موضوع تأمین ناوگان اتوبوسرانی، جای قدردانی دارد؛ چون اگر این کمک نبود، شهرداریها با توجه به قیمتهای گزاف نمیتوانستندبه حوزه تأمین ناوگان ورود کنند، بنابراین این کمک حیاتی است و امیدواریم ادامه داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: البته شورای اسلامی در بودجه سنواتی شهرداری، مبلغی را برای خرید ناوگان اتوبوسرانی پیشبینی کرده است که این بودجه براساس برآوردهای قیمتی است و اگر در ادامه سال افزایش قیمت داشته باشیم، یا باید تعداد اتوبوسها را برای خرید کاهش دهیم یا اینکه افزایش قیمتها را در اصلاح بودجه لحاظ کنیم که تمام این موضوعات مدنظر قرار خواهد گرفت.
در ادامه، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز با اشاره به قیمت انواع ناوگان حملونقلی سازمان اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته، قیمت هر دستگاه اتوبوس دوازدهمتری ۶ میلیارد تومان، میدلباس ۴ میلیارد تومان و مینیبوس ۲ میلیارد تومان بود که این احتمال وجود دارد در اردیبهشت شرکتهای تولیدکننده پس از بررسی قیمت تمامشده تولید محصولات خود، ۳۰ درصد افزایش قیمت در محصولاتشان لحاظ کنند.
علیاصغر نیشابوری افزود: سال گذشته مدیریتشهری مشهد براساس قیمتهای اعلامشده و درراستای تأمین بخشی از نیازهای ناوگان اتوبوسرانی، توانست ۳۰ دستگاه میدلباس و ۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری کند.
وی با بیان اینکه براساس قیمتهای سال گذشته، قراردادهایی نیز منعقد شده و پیشپرداختها برای خرید ۱۰۰ دستگاه میدلباس انجام شده است، اظهار کرد: این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از محل طرح دولت است که ۳۰ درصد از قیمت را با احتساب ارزشافزوده، شهرداری مشهد و ۷۰ درصد قیمت را دولت پرداخت میکند و البته پیشپرداختها برای خرید این تعداد اتوبوس طرح دولت انجام شده است.
نیشابوری با بیان اینکه امیدواریم براساس این قراردادها در شش ماهه ابتدایی سال، ۱۰۰ دستگاه میدلباس و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری مشهد داده شود، ادامه داد: شهرداری مشهد برای خرید میدلباس، مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان و برای خرید اتوبوسها ۱۲۰ میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
وی تأکید کرد: همچنین برای شش ماه دوم سال، باید دید که چه سهمیهای از محل اتوبوسهای طرح دولت به شهرداری مشهد اختصاص مییابد تا برای پرداخت مبالغ خرید این اتوبوسها البته با قیمتهای مربوط به سال ۱۴۰۲ اقدام کنیم.