مدارس خراسان رضوی تعطیل شد پایان سرگردانی ایرانیان در امارات راه اندازی کمپین «همه در خانه می‌مانیم» در انزلی اخطاریه هواشناسی درباره متلاطم شدن دریای خزر کشف ۳۰هزار لیتر الکل و ۱۰هزار ماسک در خراسان رضوی کیت تشخیص قطعی کرونا هفته آینده در کشور تولید می شود احتمال نیاز به بیمارستان صحرایی در قم مبتلایان قطعی کرونا به ۳۸۸ نفر رسید/ تعداد جانباختگان به ۳۴ تن برگزاری پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با کرونا در مدارس بستری ۹۴ مورد مشکوک به کرونا در مشهد تست کرونا معصومه ابتکار مثبت شد کرونا نمازجمعه مشهد را لغو کرد کشف ۱۵ تن موادمخدر در کشور پیشنهاد خانه سینما برای تعطیلی فیلم‌سازی "نرجس" تنها نیست تلاش وزارت خارجه ایران برای برقراری پرواز‌ها به امارات لغو اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس خراسان رضوی تعلیق پرواز‌های ایران توسط سازمان هواپیمایی هندوستان ۲۶ فوتی و ۲۴۵ ابتلا به کرونا در کشور تا امروز ۹۸/۱۲/۰۸
خبر ویژه

بوئینگ ام دی در مسیر توپولوف

  • کد خبر: ۱۶۰۹۲
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
با توجه به تعداد بالای هواپیمای ام دی در کشور و سوانح آن شاید خاطرات بد توپولوف مجدد در کشور زنده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، هواپیما مک‌دانل داگلاس که به دلیل همکاری این شرکت انگلیسی با شرکت بوئینگ آمریکا به «بوئینگ ام دی» معروف شده است در سال 1999 آخرین هواپیما خود را تولید کرد و این به آن معنا است که در صورت استفاده از جدیدترین هواپیمای این سری، سن هواپیما بالای 20 سال خواهد بود.


هواپیمایی که بیشترین مدل ناوگان فعال کشور را دارد و اکثر ایرانی‌ها که با هواپیما سفر می‌کنند حداقل یک‌بار از این نوع هواپیما استفاده کرده‌اند و اگر در انتهای این هواپیما نشسته باشید صدای گوش‌خراش موتورهایش آزارتان داده است.
بوئینگ ام دی در طی فعالیتش در آسمان کشور حوادث مختلفی داشته است که بخشی از آن به دلیل فرسودگی است و آخرین آن‌هم امروز در پرواز تهران - ماهشهر هواپیمایی کاسپین رخ داد و احتمالاً آخرین حادثه هم نخواهد بود.

 

بوئینگ ام دی در مسیر توپولوف

 

حوادث بوئینگ ام دی در زمان فرود

در ایران و جهان حادثه برای این نوع هواپیما کم نبوده و نکته جالب اینکه اکثر این حوادث در هنگام فرود رخ داده است به‌گونه‌ای که در سال 1981 در کشور فرانسه در زمان فرود هواپیما به کوه برخورد می‌کند و 180 نفر جان باختند. در سال 1993 هم در چین پیش از فرود سقوط کرد و 102 نفر در دم جان باختند. در سال 2004 در اندونزی نیز در زمان فرود از باند خارج شد و 25 نفر جان خود را از دست دادند.

این مشکل بوئینگ ام دی بازهم ادامه یافت و در سال 2006 در اندونزی، 2007 در کیش از هواپیمای شرکت کیش ایر، 2009 در کنگو، 2012 افغانستان، 2015 در نیویورک آمریکا، 2016 مشهد هواپیمایی زاگرس و درنهایت در ماهشهر در سال 2020 بازهم تکرار شده است.

 

بوئینگ ام دی در مسیر توپولوف

 

45 بوئینگ ام دی فعال در کشور

در حال حاضر 45 بوئینگ ام دی فعال در کشور وجود دارد که این عدد به معنای آن است که حدود یک‌چهارم از کل هواپیماهای فعال کشور از این نوع استفاده می‌کنند و شرکت‌های زاگرس و آتا هرکدام با 8 فروند، کیش ایر 7 فروند، کاسپین 6 فروند و تابان و ایران ایرتور هرکدام با 5 فروند از کاربران اصلی این هواپیما در کشور هستند.
شاید باورش برای شما هم سخت باشد اما قدیمی‌ترین بوئینگ ام دی فعال در ناوگان کشوری متعلق به 1986 یعنی 34 سال قبل است البته سایر ‌ام دی‌ها هم وضعیت خوبی ندارند و 10 فروند ام دی دیگر بالای 30 سال سن دارند.

 

بوئینگ ام دی در مسیر توپولوف

 

ایران کاربر اصلی بوئینگ ام دی در جهان

از 1191 فروند هواپیما بوئینگ ام دی تولید شده در جهان، تنها 197 هواپیما فعال است و نکته جالب‌تر اینکه 45 فروند از آن‌ها در ناوگان هوایی ایران پرواز می‌کنند. در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا از این هواپیما تنها در موارد حمل بار و پروازهای خاص استفاده می‌شود؛ اما در کشورهایی مانند کنگو، ونزوئلا و سریلانکا همچنان به‌عنوان هواپیمای مسافربری کاربرد دارند.

این در حالی است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه صنعت هواپیمایی کشور نیز قطعا بی‌تأثیر در نوسازی صنعت هواپیمایی در کشور ما نیست اما به هر دلیل باید شرکت‌های هواپیمایی به فکر نوسازی این نوع از هواپیما باشند تا خاطرات بد توپولوف در کشور زنده نشود.

زهیرموسوی، عمادپورشهریاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}